קרב המוחות המודיעיני בין ישראל לחזבאללה

ארגון חזבאללה מודאג מהחדירה המודיעינית של ישראל לצמרת הצבאית של הארגון וחיסול מפקדים בכירים שלו בדרום לבנון. חסן נצראללה הורה על שורה של צעדי ביטחון חדשים כדי לצמצם את הפגיעה באנשיו, בשלב הזה ידה של ישראל על העליונה בקרב המוחות המודיעיני בינה לבין חזבאללה.

נראה שהמודיעין הישראלי הצליח לחדור לצמרת הצבאית של ארגון חזבאללה מבחינה מודיעינית והוא מכיר היטב את תנועות מפקדיו, בניגוד למתרחש ברצועת עזה שם מתקשה המודיעין הישראלי להגיע אל בכירי הזרוע הצבאית של חמאס ולחסל אותם.

השבוע חיסל צה"ל את יאסר קרבנש, גורם בכיר ביחידה 4400 של חזבאללה שאחראית על העברת אמצעי לחימה מסוריה לחזבאללה בלבנון שמשמשים ללחימה נגד ישראל, קרבנש חוסל בשטח סוריה ועל פי גורמים ביטחוניים בישראל הוא עבד בשיתוף פעולה עם גורמים איראניים מכוח "קודס".

קרבנש היה מקורב לחסן נצראללה ובעבר היה גם מאבטחו האישי.

צה"ל גם חיסל באחרונה באמצעות כטב"מ את מוחמד נעמה נאצר, מפקד יחידת "עזיז" – היחידה המערבית של חיזבאללה, סמוך לצור.

מדובר במפקד ברמה בכירה מאוד בארגון, שדרגתו מקבילה לתת אלוף, כלומר כמו מפקד אוגדה בצה"ל.

בחודשים האחרונים חיסל צה"ל מפקדים נוספים בחזבאללה כמו טאלב סאמי עבדאללה "אבו טאלב" מפקד יחידת "נצר", ואת וויסאם אלטוויל, מפקד כוח "רדוואן".

חזבאללה אישר רשמית את דבר חיסולם של מפקדיו.

כמו כן צה"ל חיסל עוד כעשרה ממפקדי השטח של חזבאללה בדרום לבנון.

החיסולים הממוקדים שעושה צה"ל בקרב מפקדי חזבאללה, אינם משנים את האסטרטגייה של חסן נצראללה אבל הוא מודאג מכיוון שהדבר מעיד על כך שישראל חדרה מבחינה מודיעינית לתוך הצמרת הצבאית של חזבאללה.

חזבאללה חושש שהמודיעין הישראלי חודר למכשירי הטלפון הניידים של מפקדיו, לרשתות הקשר של הארגון ואף לרשת הסיבים האופטיים שהקימה איראן בלבנון.

לכן, חסן נצראללה הורה על נקיטת אמצעי זהירות חדשים,איסור להשתמש במכשירי טלפון סלולאריים בחזית בדרום לבנון, שימוש במילות קוד וגם שימוש בשליחים אישיים עם הודעות כתובות.

מדובר בקרב מוחות מודיעיני של ממש, בינתיים ידה של ישראל על העליונה, מזכ"ל חזבאללה זוכר גם היטב את הדברים שאמר באחרונה בתקשורת הישראלית יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, כי ישראל יודעת את מיקומו של חסן נצראללה ויכולה לפגוע בו בכל רגע נתון.

אין זה סוד כי ישראל משתמשת, בנוסף ליכולות הסייבר הגבוהות שלה, במצלמות אבטחה ובכטב"מים לאסוף מודיעין, חזבאללה מנסה כעת לעקוף את הטכנולוגיה שישראל שולטת בה היטב ולחזור לשיטות הישנות להעברת מידע, אבל נראה שישראל שולטת היטב גם בתחום הזה.

גורמים בחמאס טוענים כי למוסד הישראלי יש תשתית רחבה של סוכנים שפועלים בלבנון וגם בשכונת א-דאחייה בביירות שהיא המעוז העיקרי של חזבאללה.

לדבריהם, ישראל מנצלת את השנאה הגדולה כלפי חזבאללה השיעי של הנוצרים והמוסלמים הסונים וגם את המצב הכלכלי הקשה בלבנון שמאפשר לגייס סוכנים ביתר קלות תמורת בצע כסף.

כך חוסלו שם בחודש ינואר השנה, צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושמרון, ועוד 6 מעוזריו.

השימוש באמצעי זהירות מוגברים מפריע לתפקוד השוטף של חזבאללה והחיסולים המוצלחים שעושה ישראל פוגעים במורל של חברי הארגון.

חיזבאללה חושד שישראל עוקבת אחרי הפעילים שלו לא רק באמצעות הטלפונים הניידים שלהם, אלא גם באמצעות חדירה למצלמות אבטחה שמותקנות על מבנים בכפרים ובעיירות ליד הגבול עם ישראל.

לפני כמה חודשים פירסם חיזבאללה הנחיה לתושבים לנתק את מצלמות האבטחה הללו מהאינטרנט.

חזבאללה משלם מחיר יקר על ההתקפות שלו על ישראל, אבל ישראל חייבת להגביר את ההתקפות עליו ולנסות לחסל גם את הסביבה הקרובה של חסן נצראללה, בינתיים, הדרג המדיני בישראל עדיין לא קיבל החלטה על חיסולו של חסן נצראללה עצמו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי