יורש העצר הסעודי מעדיף לדון בנרמליזציה עם ישראל רק אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב

גורמים בכירים בירושלים ובארה"ב מאשרים כי המגעים של ארה"ב עם ישראל וסעודיה על חתימת הסכם נורמליציה ביניהן הושהו עד להודעה חדשה. גורמים סעודים אומרים כי מוחמד בן סלמאן מעדיף לדון בנושא הזה רק לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הקרוב.

גורמים סעודים אומרים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן החליט לדחות את הדיון בנושא החתימה על הסכם נורמליזציה עם ישראל עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הבא.

לדבריהם, החלטתו נובעת מכמה התפתחויות בשבועות האחרונים.

א.התארכות המלחמה בין ישראל לחמאס וחזבאללה , המבוי הסתום בסוגיית עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה והחשש להתדרדרות לעימות צבאי כולל בין ישראל לבין חזבאללה.

גורמים סעודיים הסבירו כי סעודיה תתקשה להסביר לעולם הערבי והמוסלמי כי היא חותמת על הסכם נורמליזציה עם ישראל בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת והיא רק תעורר זעם גדול נגדה.

ב. לחץ ואיומים של המורדים החות'ים, בהנחיית איראן, על סעודיה כי חתימה על נורמליזציה עם ישראל תביא להפרת הסכם הפסקת האש בין סעודיה לחות'ים בתימן וחידוש התקפות החות'ים בטילים וכטב"מים על הערים המרכזיות בסעודיה.

ג. מצבו הפוליטי הרעוע של הנשיא ביידן ואי הוודאות לגבי חלקו בהמשך המרוץ לנשיאות.

ד. אפשרות של הקדמת הבחירות בישראל על רקע המשבר על חוק הגיוס ואפשרות פרישתם של השרים בן גביר וסמוטריץ' מהקואליציה על רקע עסקת החטופים.

ה. סירובו של ראש הממשלה נתניהו להסכים להכרה במדינה פלסטינית עצמאית כחלק מהסכם הנורמליזציה.

גורמים בכירים בירושלים ובארה"ב אישרו כי המגעים עם סעודיה בעניין הזה הושהו, גורמים אמריקנים אומרים כי הסכם כזה לא יתאפשר בחודשים הקרובים מבלי שתושג הפסקת אש קבועה ברצועת עזה.

בסוף החודש שעבר נפגש ראש הממשלה נתניהו עם גנרלים אמריקנים בדימוס, בסרטון שפירסמה לשכתו נראה נתניהו מזהיר אותם בשפה האנגלית כי ציר ההתנגדות בראשות איראן עלול לכבוש את סעודיה וחצי האי ערב.

מוחמד בן סלמאן יודע זאת היטב. הוא רוצה לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל כדי לשפר את מצבה האסטרטגי של סעודיה במיוחד מול איראן ולהצטייר כמי שדאג לזכויות הפלסטינים למדינה עצמאית.

אבל הוא לא יילך למהלך שהוא התאבדות פוליטית שמסכן את ביטחונו האישי ואת ביטחון הממלכה, מבחינתו, ישראל וארה"ב יכולות לחכות עוד זמן רב, הוא פועל רק על פי האינטרסים האישיים שלו ושל סעודיה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי