החששות של הפלסטינים ביהודה ושומרון מפני מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה

הפלסטינים ביהודה ושומרון חוששים ממלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה שתגרום להרעה משמעותית במצבם הכלכלי וההומניטארי. הם חוששים שישראל תטיל סגר כללי על יהודה ושומרון ולא תספק להם חשמל, מים ודלק כתוצאה מהמלחמה.

התושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון עוקבים בדאגה רבה אחרי ההתפתחויות הביטחוניות בגבול הצפון, רבים מהם טוענים, כי בניגוד לתושבי רצועת עזה הם אינם מעוניינים במלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה, הם חוששים שהם אלה שישלמו את המחיר הכלכלי  והפוליטי של מלחמה כזו שתפגע בזכויותיהם ובחיי היום יום שלהם.

ההערכה שלהם היא כי בתרחיש של מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה, תטיל ישראל סגר כללי על שטחי יהודה ושומרון, הם לא יוכלו לצאת לעבודה בישראל ולקבל טיפולים רפואיים בבתי חולים בישראל וגם לא לייבא ולייצא סחורות לישראל.

ישראל תפסיק גם לספק להם חשמל שכן הרש"פ קונה את החשמל שלה מישראל, גם צפוי מחסור גדול באספקת מים ודלק כדי  שישראל תוכל לשמור לעצמה את המאגרים הדרושים בזמן המלחמה שכן צפוי שחזבאללה יתקוף את תחנות הכוח הישראליות, את מתקני המים ואת שדות התעופה בישראל בטילים מדוייקים.

הרש"פ איננה יכולה לספק לתושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון את כל הצרכים האלה.

ישראל נערכת לתרחישים של שיתוק כללי של המדינה במהלך מלחמה כוללת עם חזבאללה, סגירת נמל התעופה בן גוריון, קריסת מבנים וגשרים, פגיעה בצירים עיקריים ומחסור גדול בחשמל, מים ודלק ומחסור במוצרי מזון בסיסיים.

כבר עכשיו סובלים הפלסטינים ביהודה ושומרון ממחסור במים בגלל אספקה נמוכה של מים על ידי חברת "מקורות" הישראלית, גורמים ברש"פ טוענים כי ישראל מקפחת את הפלסטינים בחלוקת המים ביהודה ושומרון וכי יש להם מים זורמים רק 10 ימים בחודש.

פלסטינים ביהודה ושומרון החלו באגירת דלק ומצרכי מזון  כמו קופסאות שימורים, אורז, קמח ומים מינרליים מחשש למחסור קרוב במקרה שהמצב הביטחוני בצפון יתדרדר למלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה.

הם אינם רוצים להיקלע למצב הכלכלי וההומניטארי שאליו נקלעו תושבי רצועת עזה.

שר הכלכלה הפלסטיני מוחמד אלעאמור אומר כי הכלכלה הפלסטינית מתמודדת עם טראומה כלכלית חסרת תקדים מאז ה-7 באוקטובר וכי הרש"פ נמצאת בסכנה של קריסה כלכלית.

בגלל המשבר הכלכלי שלה, הרש"פ משלמת רק משכורות חלקיות לעשרות אלפי הפקידים שלה.

כ-150 אלף פועלים פלסטינים לא נכנסים מאז ה-7 באוקטובר לעבודה בישראל.

מאז ה-7 באוקטובר נהרגו כ-600 פלסטינים ביהודה ושומרון בעימותים עם כוחות צה"ל ועצרו כעשרת אלפים פלסטינים, הפלסטינים חוששים מטרנספר לירדן ומייחלים להפסקת המלחמה ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי