לא למהר להספיד את חמאס

חיסולם של מוחמד דף וראפע סלאמה היה מהלך חשוב שמהווה מכה מבצעית ומורלית קשה לזרוע הצבאית של חמאס עם השלכות אסטרטגיות, אולם מוקדם מדי להספידה. האחים יחיא ומוחמד סינואר מובילים כעת את הזרוע הצבאית שרק מחצית מכוחה הושמד ועדיין יש לה מאות ק"מ של מנהרות

 אין ספק שחיסולם של מוחמד דף וראפע סלאמה היה הצלחה גדולה של השב"כ וצה"ל במלחמה נגד הזרוע הצבאית של חמאס, ההלם ברצועת עזה הוא גדול וגם בקרב הנהגת חמאס בחו"ל שמנסה להסתיר את החיסול.

גורמים ברצועה אומרים כי יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, שמיועד לרשת את מוחמד דף, מסתתרים ונתקו מגע עם ההנהגה בחו"ל.

על פי גורמים ברצועה, יש קרע ביחסים בין יחיא סינוואר להנהגה בחו"ל שרוצה להגיע, ככל הנראה, לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש ברצועה.

הקרע הזה עלול לשבש את המשא ומתן לשחרור החטופים הישראלים.

רשת CNN  דיווחה אתמול כי ראש ה-CIA   וויליאם ברנס אמר בדיון סגור כי ארגונו מעריך שיחיא סינווארנותון ללחץ מוגבר מצד מפקדיו הצבאיים לקבל את הסכם הפסקת האש ולסיים את המלחמה.

כיבוש מעבר רפיח ו"ציר פילדלפי" הביאו נכסים אסטרטגיים לישראל.

הלחץ הצבאי של צה"ל על מעוזי חמאס הצליח, המבצע הצבאי ברפיח שנמשך עדיין מוכיח את יעילותו, צה"ל חשף שם את המערך התת קרקעי הכי גדול ומתוחכם של המנהרות של חמאס ברצועת עזה עם "אוצרות מודיעיניים" ויש עדיין עבודה רבה להרוס את מנהרות הברחות הנשק ממצרים שעוברות דרך "ציר פילדלפי" לתוך רצועת עזה.

הנהגת חמאס מודאגת מהפחתת הלחץ האמריקני על ישראל ומכוונת מדינות ערב לשלב את הרש"פ בשלטון ברצועת עזה ביום שאחריי המלחמה.

גם חזבאללה איננו מפר את ההוראות מטהראן וממשיך לשמור על כללי העימות עם ישראל שנקבעו בתחילת המלחמה.

אולם, מוקדם מדי להספיד את הזרוע הצבאית של חמאס, יחיא סינוואר ואחיו מוחמד סינוואר מובילים את הזרוע הצבאית שאיבדה רק כמחצית מכוחה, יש לה, על פי ההערכות גורמי ביטחון בכירים בישראל, עדיין כ-15 אלף מחבלים חמושים שמסתתרים במאות ק"מ של מנהרות, היא מחדשת את ייצור הרקטות באמצעות מחרטות שהוכנסו למנהרות ומגייסת נערים  לשורותיה תמורת כסף.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי הבעיה העיקרית ברצועת עזה שישראל מתקשה להתמודד עמה היא בעיית המנהרות שחמאס בנה ברצועה מאז שנת 2007 ועד היום.

חמאס הפך למעשה את רצועת עזה למבצר תת קרקעי שמספק לו ביטחון כמעט מוחלט מפני כוחות צה"ל שמתקשים מאוד לחסל את התופעה הזו, שהפתיעה את ישראל באופן אסטרטגי.

צה"ל העריך בתחילת המלחמה כי מדובר ב-400 ק"מ של מנהרות אבל ה"ניו יורק טיימס" טוען מפי מקורות מודיעין אמריקנים כי מדובר בכ-560-720 ק"מ של מנהרות עם כ-5,700 פירים שונים, כל זאת ברצועה שאורכה עומד על כ-40 ק"מ.

צה"ל הרס מאז פרוץ המלחמה חלק קטן בלבד של המנהרות האלה, בשטח נותרו עוד כמה מאות ק"מ של מנהרות שבהם מסתתרים אלפי מחבלים חמושים של חמאס.

מדי פעם הם מגיחים מהמנהרות ומנהלים מלחמת גרילה נגד כוחות צה"ל באמצעות נשק נ"ט או הצבת מארבים לכחות צה"ל בשטח הבנוי.

בתוך המנהרות מסתתרת גם ההנהגה הצבאית של תנועת חמאס, גם חלק מהחטופים הישראלים, כנראה מקרב חיילי צה"ל, מוחזק בתוך המנהרות וצה"ל מתקשה לאתר אותם ולחלצם.

הגורם הביטחוני הבכיר אומר כי אי השמדת מאות הק"מ של המנהרות האלה עלול להוות תבוסה אסטרטגית של ישראל במערכה ברצועת עזה, ישראל מתקשה לאתר את כל תוואי המנהרות בשטח ולהשמידן, יש לה גם מחסור גדול בחומרי נפץ להרוס את כל המנהרות.

התוצאה בשטח תהייה רעה לישראל, חמאס ימשיך לשלוט ברצועת עזה כשהוא מסתתר מתחת לקרקע ומחבליו מגיחים מדי פעם כדי לבצע פעולות טרור שישחקו את הישגי צה"ל.

לדברי הגורם הביטחוני הבכיר, צה"ל חייב למקד מחדש את הפעילות שלו נגד המנהרות כדי למוטט את שלטון חמאס ולתת למשימה הזו את כל המשאבים הדרושים, כולל התמקדות מבחינה מודיעינית.

צה"ל מטפל במנהרות באמצעים שונים: סריקות באמצעים טכנולוגיים שונים, באמצעות כלי טיס וכלבים שנעים בתוך המנהרות, מילוי מנהרות במי ים שנכשל ועל פי גורמים זרים גם בעזרת חומר נפץ נוזלי.

חיסולם של מוחמד דף וראפע סלאמה יצר מפנה חשוב בלחימה, ישראל חייבת לנצל את המומנטום להכניס עוד שתי אוגדות של צה"ל לרצועה ולהמשיך בתהליך של מיטוט חמאס, אסור להפסיק את הפעילות הצבאית העצימה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי