כעס ערבי על ביקור ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון 

הפלסטינים וכמה מדינות ערביות מודאגים מהפגישה הצפויה בשבוע הבא בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא ביידן בוושינגטון ונאומו המתוכנן בקונגרס. בחמאס חוששים שנתניהו יקבל במהלך ביקורו תמיכה מדינית ונשק ותחמושת מארה"ב שיאפשרו לו את המשך המלחמה ברצועת עזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו יפגש ביום שני הבא עם הנשיא ביידן בבית הלבן ויומיים לאחר מכן יישא נאום חשוב בקונגרס שבמרכזו מלחמת "חרבות ברזל" והשלכותיה בכל החזיתות וסכנת פרוייקט הגרעין האיראני.

יהיה זה ביקורו המדיני הראשון של נתניהו בוושינגטון מאז שחזר למשרד ראש הממשלה בדצמבר 2022.

כפי שהדברים נראים כעת, עד לביקור בוושינגטון לא תושג עסקת שחרור חטופים עם חמאס והפסקת אש.

בחמאס, ברש"פ ובעולם הערבי, בעיקר במצרים, איחוד האמירויות וירדן, גוברים הדאגה והכעס מביקורו הצפוי של נתניהו בוושינגטון, ההערכה בחמאס וברש"פ היא שהנשיא ביידן זקוק לעזרתו בגלל מצבו הפוליטי בקמפיין הבחירות ולכן מאז העימות הטלוויזיוני של הנשיא ביידן עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הפחיתה וושינגטון, באופן משמעותי, את הלחצים המדיניים על ראש הממשלה נתניהו.

בחמאס חוששים כי נתניהו יזכה לתמיכה מדינית וביטחונית אדירה משני בתי הקונגרס וגיבוי להמשך המלחמה ואילו הנשיא ביידן יסכים להעניק לישראל משלוחי נשק וחימוש נוספים להמשך המערכה.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח שלשום על חשש כבד בצמרת המצרית כי ראש הממשלה נתניהו איננו מתכוון לסיים בקרוב את המלחמה והוא יימשוך אותה עד לחודש נובמבר הקרוב, כלומר עד אחרי הבחירות בארה"ב, בתקווה שהנשיא טראמפ ינצח בהן וייתן גיבוי מלא לישראל בכל פעולותיה הצבאיות.

החששות של חמאס הם כי כל מה שנתניהו לא השיג באמצעות המלחמה עד כה, הוא ינסה להשיג באמצעות הדיפלומטיה, הוא יבקש מהנשיא טראמפ גיבוי מדיני אמריקני מול המוסדות הבינלאומיים כדי שיוכל להמשיך במלחמה נגד חמאס בכל הכוח.

ישראל עמדה בהתחיבויותיה כלפי ממשל ביידן לגבי אופן הלחימה במרחב רפיח, היא פינתה בהדרגה יותר ממיליון עקורים והעבירה אותם צפונה ועשתה שימוש זהיר בנשק אמריקני כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה באזרחים בלתי מעורבים, זה נותן לראש הממשלה נתניהו קרדיט ומגביר את יכולת השכנוע שלו כלפי הממשל כדי לקבל נשק ותחמושת נוספים  הדרושים לישראל להמשך המלחמה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי ראש הממשלה נתניהו לא יבוא חשבון עם ממשל ביידן באופן בוטה במהלך נאומו בקונגרס, כדי לשמור על יחסים טובים עם הנשיא ביידן עד למועד הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב, אבל הוא בהחלט ידבר על הצורך בהחזרת כל החטופים משבי חמאס, על צרכיה הביטחוניים החיוניים של ישראל,  הצורך הדחוף להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס ברצועת עזה, להרחיק את כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל ולהחזיר את העקורים לבתיהם בגבול הצפון וכמובן, נושא הסכנה האיראנית והצורך למנוע מאיראן להשיג יכולת לייצור נשק גרעיני.

בנאום נתניהו בקונגרס הוא יחזור על הקווים האדומים של ישראל במשא ומתן על שחרור החטופים ונאומו  אמור לסמל את זעקתה של ישראל מול העולם נוכח הניסיונות של ציר ההתנגדות בראשות איראן לנסות ולהשמידה ואת הנחישות של ישראל לנצח במערכה ולמגר את כל אויביה.

ההערכה בחמאס ובאיראן היא כי ביקור נתניהו נועד לקבל אור ירוק להמשך המערכה נגד חמאס ברצועת עזה וחזבאללה בגבול לבנון.

ברש"פ מודאגים  מאוד שבגלל מצבו הפוליטי הקשה של הנשיא ביידן, ניכרת ירידה ניכרת בנושא הדרישה האמריקנית של הממשל מישראל להכיר במדינה פלסטינית, המגמה הזו תימשך כנראה עד לבחירות לנשיאות בנובמבר.

נראה כי למרות היחסים העכורים בין הנשיא ביידן לבין ראש הממשלה נתניהו והמחלוקות הקשות ביניהם מאז פרוץ המלחמה, האינטרסים הפוליטיים גוברים על כל המחלוקות וההצגה נמשכת על אפם וחמתם של הפלסטינים, ישראל היא בת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון והיא איננה יכולה לוותר עליה, לכן התמיכה האמריקנית בישראל תימשך בכל התחומים וכמו שראש הממשלה המנוח מנחם בגין אמר:" מי שלא מוצא חן בעיניו יכול לעקם את האף".

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי