מי עומד מאחורי שיגור הכטב"מ לעבר תל אביב?

המורדים החות'ים בתימן הם ששיגרו את הכטב"מ לעבר תל אביב על פי הנחיות מאיראן. הרקע לעיתוי השיגור הכטב"מ וההסלמה הוא ביקורו הצפוי של נתניהו בוושינגטון וחיסולו של מוחמד דף ברצועת עזה.

כטב"מ התפוצץ לפנות בוקר  בלב תל אביב, ברחוב בן יהודה פינת שלום עליכם בתל אביב, סמוך לשגרירות ארצות הברית בעיר. גופת גבר כבן 50 אותרה בבניין סמוך ש"ספג פגיעות", והסברה היא שהוא נהרג כתוצאה מהפיצוץ. לפי המשטרה, 10 נפצעו באורח קל – בהם כמה שנפצעו מרסיסים ואחרים שלקו בחרדה. הם פונו לבתי חולים.

הדי הפיצוץ נשמעו באזורים רבים במרכז הארץ, בעיקר בגוש דן והשפלה , לפני הפיצוץ, וגם לאחריו, לא הופעלה התרעה. דובר צה"ל מסר  סמוך לאירוע כי "מבדיקה ראשונית עולה כי הפיצוץ בתל אביב נגרם כתוצאה מנפילה של מטרה אווירית, שלא הפעילה התרעה. הנושא נמצא בתחקור מעמיק.",

אח"כ מסר דובר צה"ל כי הכתב"מ אותר אך לא יורט בגלל "טעות אנוש" וכי הכטב"ם שהתפוצץ בת"א הוא כלי איראני שעבר שדרוג ושוגר ככל הנראה מתימן".

שר הביטחון יואב גלנט אמר אחרי שקיים הערכת מצב כי "נבוא חשבון עם כל מי שפוגע במדינת ישראל או משלח טרור נגדה".

במקביל, דובר הצבא החות'י מסר כי "בשעות הקרובות נמסור הצהרה על 'מבצע איכותי'", כחצי שעה לאחר מכן – בהודעה נוספת – ציינו כי "המבצע כוון נגד תל אביב, ופרטיו יפורסמו".

פרשנים חות'ים מסרו כי התקפת הכטב"מ בתל אביב היא תחילת השלב ה-5 נגד ישראל של פעולות איכותיות.

גורם בבית הלבן אמר כי ארה"ב מודעת לתקרית – ועוקבת אחר ההתפתחויות.

כאמור, בישראל מאשרים רשמית שהחות׳ים הם אלה שעומדים מאחורי שיגור הכטב״ם לתל אביב, אבל בחיל האוויר יצטרכו עוד לתחקר את המסלול שעשה, וכיצד הצליח לחמוק ממערכות הגילוי והמכ״מים.

המרחק בין תל אביב לנמל חודיידה בתימן (אחד ממוקדי הכוח המרכזיים של החות׳ים) הוא 2,100 ק״מ. מדובר בכישלון של מערכות הגילוי, והוא משמעותי ביותר מאחר שאם לא מגלים את המטרה החשודה, גם לא ניתן בכלל לנסות ליירט אותה.

לכן בצה״ל הודיעו גם על ״תחקור מעמיק״, וגם על תגבור פטרולי מטוסים בשמי המדינה.

⁠מתוך כלל הזירות שפועלות נגד מדינת ישראל מאז 7/10 – החות׳ים הם הגורם היחיד שמדינת ישראל לא פעלה נגדו באופן ישיר עד כה.

כפי שכבר אמרו הבכירים הישראלים בעבר, תימן זו הזירה היחידה שבה ישראל לא תקפה , וזאת מתוך העדפה לאפשר לקואליציה הבינלאומית, בהובלת ארה״ב ובריטניה, לפעול בתימן, בזמן שישראל עסוקה וממקדת קשב ומאמצים לזירות הקרובות יותר שהן רצועת עזה ולבנון.

רק ביממה האחרונה פיקוד המרכז האמריקני הודיע על השמדת שני טילי קרקע-אוויר וארבעה מל״טים של החות׳ים.

זו פעולה אמריקנית רציפה שנמשכת חודשים ארוכים, גם אם בישראל יש הסבורים שהיא מצומצמת מדי.

עד כה, מתחילת המלחמה, זו המתקפה המוצלחת הראשונה של החות׳ים נגד שטח ישראל.

הם שיגרו לישראל עשרות רבות של כטב״מים וטילים , אך אף אחד מהם לא פגע במטרה בשטחנו. הרוב המוחלט יורט בהצלחה באזור ים סוף ואילת בידי מערכות ההגנה האווירית עוד לפני שהמטרות חדרו לשטח ישראל.

המצב הזה היה נוח מבחינת ישראל – כל עוד החות׳ים לא הצליחו לייצר אף מתקפה מוצלחת או להסב נפגעים בצד הישראלי. אבל כעת, כשמתקפה כזו הצליחה לחדור לתל אביב ולהרוג אזרח ישראלי – תעלה מחדש על הפרק שאלת הפעולה הישראלית הישירה נגד החות׳ים, שנמצאים כ-2,000 ק״מ מדרום לישראל – מרחק רב יותר מהמרחק בין טהראן לתל אביב.

התקפת הכטב"מ באה לפני נסיעת ראש הממשלה נתניהו לוושינגטון לפגישה עם הנשיא ביידן ונאום בקונגרס ובעוד צה"ל קוצר הצלחות במלחמה ברצועת עזה, ברור שהדברים קשורים,  מי שמפעיל את החות'ים היא איראן שהינה ראש תמנון הטרור באזור.

הגיעה הזמן לטפל ברצינות בראש התמנון של הטרור!

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי