חידוש המגעים על עסקת החטופים והפסקת אש ברצועה

משלחת ישראלית תצא לקטאר ביום חמישי הקרוב כדי לחדש את המגעים עם המתווכות על עסקת החטופים והפסקת אש ברצועה. גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי הסיכוי לעסקה עדיין אינו גבוה.

ראש הממשלה נתניהו קיים אתמול דיון ארוך עם צוות המשא ומתן הישראלי, לפני נסיעתו לוושינגטון, בעניין חידוש המשא ומתן עם חמאס על עסקת החטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

בתום הדיון הנחה ראש הממשלה לשגר משלחת לקטאר ביום חמישי הקרוב כדי לחדש את המשא ומתן עם המתווכות, קטאר ומצרים, על העסקה.

חמאס ממתין להתייחסות הישראלית להצעה האחרונה שהוא העביר למתווכות.

חידוש המשא ומתן מגיע לאחר מחלוקות קשות בין הצמרת הביטחונית בישראל לבין ראש הממשלה בעקבות הקווים האדומים שפירסם נתניהו על מתווה העסקה בכל מה שקשור לשליטת צה"ל על "ציר פילדלפי" ואפשרות חזרת מחבלים חמושים לצפון הרצועה.

שר הביטחון, יואב גלנט פירסם הודעה שבה נאמר: "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה לשלוח את צוות המו״מ לחידוש השיחות – על מנת להשיב את חטופינו הביתה. ראש הממשלה, בהצלחה בנסיעתך החשובה לארה״ב – בת בריתנו המרכזית. לאור ההישגים המבצעיים במלחמה, נוצרו התנאים ויש חלון הזדמנויות מוגבל למתווה לשחרור חטופים. גם אם ישנם חילוקי דעות, מערכת הביטחון כולה מגבה אותך במשימה להביא הסכם".

גורם מדיני בכיר אמר כי "יש צמצום משמעותי בפערים בינינו לבין חמאס".

יש התגמשות של חמאס והסכמה שלהם לכך שהמלחמה לא תופסק. גם מה שקורה בארה"ב משפיע על העסקה, בחמאס חוששים שדונלד טראמפ ייבחר לנשיא הבא של ארה"ב.

חמאס שומר על שתיקה, לא ברור עדיין כיצד חיסולם של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית ושל ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס, השפיע על מערכת היחסים בין יחיא סינוואר לבין הנהגת חמאס בחו"ל.

יחיא סינוואר ירד מאז למחתרת ונעלם מחשש לחיסול ישראלי ואינו יותר קשר עם הנהגת חמאס בחו"ל.

האם אכן החיסול יקדם את העסקה כפי שטוענים במערכת הביטחון, או שיחיא סינוואר יתעקש לסרב  לקבל את הקווים האדומים שקבע ראש הממשלה נתניהו ושוב ימשוך זמן בניסיון להשיג ויתורים ישראלים חדשים.

יש עדיין פערים גדולים בנושא הדרישה של חמאס שישראל תיסוג לגמרי מ"ציר פילדלפי" וממסדרון נצרים וגם לגבי הדרישה הישראלית שתהייה לה הזכות להטיל וטו על שמות רבי מחבלים שחמאס דורש את שחרורם.

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי הסיכויים להשיג עסקה עדיין לא גבוהים, חמאס ילמד את התשובה הישראלית ושוב ייפתח משא ומתן ארוך עם דרישות חדשות של חמאס.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי