ציפיות בחמאס שקאמלה האריס תעצור את המלחמה ברצועת עזה לפני קריסתו הצבאית

התחזקות מעמדה הפוליטי של סגנית הנשיא קאמלה האריס מעוררת ציפיות בחמאס כי היא תפעול לעצירת המלחמה לפני קריסת הארגון מבחינה צבאית ברצועה. לכך יש להוסיף את התנגדותה הנחרצת למדיניות ישראל ורצונה להחזיר מצביעים פרוגרסיביים וערבים לתמיכה במועמדותה לנשיאות.

הלכי הרוח בצמרת חמאס הם שהנשיא ביידן סיים באופן מעשי את תפקידו, גם אם הוא יישאר בבית הלבן עד הבחירות בנובמבר וכי סגניתו, קאמלה האריס, תשתלט באופן מעשי על החדר הסגלגל ותהפוך לפעילה יותר מייד לאחר שתיבחר בועידה הדמוקרטית כמועמדת הרשמית לנשיאות, כך אומרים גורמים בחמאס.

מבחינת חמאס מדובר בהתפתחות חיובית, קאמלה האריס נחשבת לפרו פלסטינית ודמות פוליטית שאיננה חוששת להביע בפומבי הסתיגויות ממדיניות ישראל ובמיוחד מהתנהלותו של ראש הממשלה נתניהו.

קאמלה האריס נפגשה אתמול בוושינגטון לפגישה קצרה עם ראש הממשלה נתניהו בדבריה הביעה דאגה למצב ההומניטרי ברצועת עזה, היא התייחסה לתמונות הקשות שיוצאות מהרצועה ואמרה:

"הבעתי את דאגתי הרבה על הסבל בעזה כולל המוות של רבים חפים מפשע. הבעתי את דאגתי על המצב ההומניטרי. מה שקורה בעזה בתשעת החודשים האחרונים הוא נורא. אני לא אהיה בשקט לסבלם".

מוקדם יותר האריס גינתה את ההפגנות נגד נתניהו, ואמרה: "אני מגנה כל אדם הקשור לארגון הטרור האכזרי חמאס, שנשבע להשמיד את מדינת ישראל ולהרוג יהודים. גרפיטי ורטוריקה פרו-חמאסית הם מתועבים ואסור לנו לסבול זאת באומה שלנו. אני מגנה את שריפת הדגל האמריקני".

האריס נתפסת כדמות ביקורתית יותר כלפי ישראל ונתניהו בממשל ביידן והעובדה שהיא נעדרה מנאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס התקבלה בחיוב בצמרת ארגון חמאס.

היא הייתה צריכה לעמוד, על פי הפרוטוקול, בראש הישיבה, אך נימקה את היעדרותה בלוח זמנים לחוץ.

פרשנים בארה"ב אומרים כי ההיעדרות שלה מנאום נתניהו הייתה סימן למורת רוחה מהמלחמה הנמשכת ברצועת עזה ומותם של אזרחים חפים מפשע.

גם עמדתה בנושא המשך המלחמה ברצועת עזה היא סימן חיובי לחמאס, קמאלה האריס רוצה לקבל את התמיכה של הועידה הדמוקרטית לכך שהיא תהייה מועדמת המפלגה לנשיאות ומבחינתה יש לה הזדמנות להחזיר לעצמה את קולות המצביעים הפרוגרסיביים והקהילה הערבית,במיוחד במדינת מישיגן, שהנשיא ביידן איבד בגלל תמיכתו בישראל במהלך המלחמה.

קמאלה האריס לא יצאה אף פעם בפומבי נגד העמדה של הנשיא ביידן התומכת בישראל אבל קראה פעמים רבות להפסקת אש ברצועת עזה.

על פי גורמים אמריקנים,בחדרי חדרים היו לה ויכוחים בנושא עם הנשיא ביידן.

הנשיא ביידן קרא כמה פעמים מאז פרוץ המלחמה לחיסול חמאס,קאמלה האריס ניסחה את הדברים יותר בעדינות, היא אימצה את עמדת הממשל בצורך ב"רשות פלסטינית מתחדשת" והבהירה כי חמאס לא יכול לשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה וכי יש לקדם תהליך שבסופו יאוחדו הרצועה והגדה ותוקם מדינה פלסטינית תחת שלטון הרש"פ המאוחדת.

עם זאת היא הכריזה כי חמאס ביצע מעשי אונס קבוצתי ב-7 באוקטובר וכי ארה"ב "לא תשתוק".

באירוע להעלאת המודעות לאלימות מינית בסכסוכים היא פגשה את החטופה הישראלית עמית סוסנה ששוחררה מהשבי וחשפה כי הותקפה מינית בשבי על ידי מחבלי חמאס  והדגישה כי "כשחטופות נוספות ישחררו מהשבי העדויות האלה יתגברו", "אנחנו לא יכולים להסתכל הצידה" אמר האריס.

לקמאלה האריס יש הזדמנות לפתוח דף חדש עם קבוצה גדולה של המצביעים הדמוקרטיים לקראת הבחירות בחודש נובמבר הקרוב.

בחודש מרץ שעבר קראה קאמלה האריס להסכם הפסקת אש ברצועת עזה כדי "לסיים את הסבל הנורא" ומתחה ביקורת על ישראל על כך שלא מגיע מספיק סיוע הומניטרי לרצועה.

בצמרת חמאס חלוקות הדעות, ישנם כאלה שסבורים כי הממשל האמריקני תומך בישראל וכי לא יעזור שום דבר ולא ניתן לשנות זאת, אך ישנם גם אחרים שסבורים שברגע שקאמלה האריס תקבל את המינוי הרשמי של המפלגה הדמוקרטית כמועמדת מטעמו לבחירות לנשיאות, תגבר השפעתה על הנשיא ביידן ועמדתה בנושא הפסקת המלחמה לצמיתות ברצועה תקבל משנה תוקף, פירוש הדבר הוא הישארות חמאס בשלטון ברצועת עזה מכיוון שעל פי כל ההערכות, צה"ל לא יצליח למוטט את שלטון חמאס בחודשים הקרובים מכיוון שהוא עדיין שומר על מחצית מכוחו הצבאי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי