כיצד תגיב ישראל על הטבח שעשה חזבאללה בכפר הדרוזי מג'דל שמס ברמת הגולן?

הקבינט הביטחוני אישר אמש את יעד התקיפה בלבנון, לדברי גורמים ביטחוניים בכירים "מדובר במטרה מוגבלת אך משמעותית". בישראל מעריכים כי צה"ל עלול להיכנס לכמה ימי לחימה מול חזבאללה בלבנון, אך התגובה הישראלית לא תביא למלחמה כוללת.

בתום ישיבה של שלוש שעות,הקבינט הביטחוני הסמיך אמש  את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לקבל את  ההחלטה בנוגע לאופי התגובה הישראלית לטבח שעשה חזבאללה בכפר מג'דל שמס ברמת הגולן.

השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' נמנעו בהצבעה, הם דרשו מהלך חריף יותר.

כזכור, בצלאל סמוטריץ' נמנע גם בהצבעה בישיבת הקבינט לאישור מבצע התקיפה של נמל חודיידה בתימן לפני כעשרה ימים, בטענה שלא קיבל מראש את כל הפרטים.

ההערכה בישראל היא כי צה"ל יכנס בקרוב לכמה ימי לחימה מול חזבאללה בלבנון, המגמה הישראלית היא לא להיכנס למלחמה כוללת עם חזבאללה שעלולה להביא למלחמה אזורית,

איראן הזהירה אתמול את ישראל שלא להיכנס להרפתקה מסוכנת בלבנון, האיראנים הזהירו בשבועות האחרונים בפומבי כי יתייצבו לצד חזבאללה ויסייעו לו במקרה של מלחמה כוללת עם ישראל.

גורם מדיני בכיר בירושלים הבהיר כי ישראל איננה מעוניינת במלחמה כוללת עם חזבאללה, ממשל ביידן נותן גיבוי לתגובה הישראלית אך הבית הלבן הודיע אמש כי הוא פועל במקביל להשגת הסדר מדיני בין ישראל לחזבאללה בדרום לבנון.

אופי התגובה הצבאית הישראלית, אומר גורם בכיר בירושלים, עשוי בהמשך לאפשר את הרחקת כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל וליצור לחץ בינלאומי על חזבאללה להפסקת אש כדי להחזיר את עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון שאותם נאלצו לעזוב בתחילת המלחמה.

גורמים ביטחוניים אומרים כי הקבינט הביטחוני אישר את יעד התקיפה בלבנון וכי "מדובר במטרה מוגבלת אך משמעותית".

לפני הדיון בקבינט הביטחוני כינס ראש הממשלה נתניהו התייעצות ביטחונית עם בכירי מערכת הביטחון שבה הוצגו לו האפשרויות לתגובה הישראלית למתקפה הרצחנית של חיזבאללה על היישוב הדרוזי מג'דל שמס ברמת הגולן.

גורם בכיר בממשל ביידן אמר: "אני לא חושב שאנו הולכים למלחמה כוללת בלבנון, אבל מיסקלקולציה יכולה כאן להוביל למלחמה".

סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אליאס אבו צעב הזהיר אמש בערוץ אל-ג'זירה כי "אם יהיו קורבנות אזרחים א בייירות ופרבריה יותקפו, לא נחשיב זאת לתגובה מוגבלת".

בכל מקרה, כל הפעילים של חזבאללה ירדו כבר למחתרת ומסתתרים  בבונקרים , הפ םינו מפקדות ועמדות וישראל תתקשה לפגוע בהם.

אבל, לרשות ישראל עומד בנק מטרות רחב בשטח לבנון, היא יכולה לבחור מתוכו בין היתר תקיפה של מחסני אמל"ח אסטרטגיים שבהם מאוחסנים טילים מדויקים,

בשורה התחתונה, ישראל איבדה את אלמנט ההפתעה, היא הייתה צריכה מזמן להנחית מכת מנע מקדימה על חזבאללה במעוז העיקרי שלו בשכונת א-דאחייה בביירות, דבר שהיה יוצר אפקט הרתעתי גדול, ובמקביל לתקוף תשתיות אזרחיות במדינת לבנון כדי לעורר את הקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על חזבאללה להרחיק את כוחותיו מעבר לנהר הליטאני.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי