פרוייקט המנהרות של חזבאללה

חזבאללה ממשיך בלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל כדי להרתיעה ממבצע קרקעי בדרום לבנון ומפיץ כי הקים רשת ענקית של מנהרות שחלקן חודר לשטח ישראל. גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי צה"ל מכיר היטב את התוכניות המבצעיות של חזבאללה וערוך בהתאם בגבול הצפון.

בחודש ינואר 2019 איתר צה"ל בגבול לבנון עם ישראל, במהלך מבצע מודיעיני מיוחד שנקרא "מגן צפוני", שש מנהרות התקפיות לשטח ישראל שחפר ארגון הטרור חזבאללה והרס אותן.

בכך סיכל צה"ל תוכנית מבצעית של חזבאללה להחדיר לישראל כוחות צבא  של יחידת "רדוואן" כדי לכבוש חלקים מהגליל.

מאז ועד היום ממשיך חזבאללה לחפור מנהרות והקים רשת ענקית שלהן.

בעוד האווירה בלבנון מתחממת לקראת אפשרות של מלחמה כוללת בין חזבאללה לישראל ,בעקבות הטבח שעשה ארגון הטרור שרצח 12 ילדים ונערים מהכפר הדרוזי מג'דל שמס, באמצעות ירי טיל לעבר מגרש כדורגל, פירסם העיתון הסעודי הנפוץ "א-שרק אלאווסט" כתבה גדולה על פרוייקט המנהרות של ארגון חזבאללה.

הוא הסתמך על דיווח בעיתון הצרפתי "ליברסיון" מ-21 בחודש פברואר השנה,כי לחזבאללה יש רשת מנהרות סודית של מאות ק"מ גדולה ומסועפת יותר מרשת המנהרות של חמאס ברצועת עזה שחודרת לשטח ישראל.

נראה כי הפירסום הוא חלק ממסע הלוחמה הפסיכולוגית של חזבאללה להרתיע את ישראל מלכבוש את דרום לבנון במקרה של ההדרדרות המערכה למלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה.

גורמים בחזבאללה טוענים כי רשת המנהרות הענקית מאזנת את יתרון העליונות האווירית שיש לישראל.

גורמים לבנונים אומרים כי אסטרטגיית המנהרות היא אחד הקלפים החזקים שיש לחזבאללה שמאפשרת לו תמרון מתחת לקרקע והיא מסייעת להעביר לוחמים ונשק ממקום למקום ולהפתיע את האויב.

אחרי מלחמת לבנון השנייה ארגון חזבאללה הקים, בסיוע של מומחים מצפון קוריאה ואיראן, רשת גדולה של מנהרות הגדולה יותר מ"המטרו" של חמאס ברצועת עזה.

לטענת גורמים לבנוניים חלק מהמנהרות חודרות למרחק של 10 ק"מ לשטח ישראל.

בחזבאללה אומרים כי לישראל חסר מידע מודיעיני חשוב על רשת המנהרות שהקים, מדובר במנהרות  מפותחות ומתקדמות שנבנו היטב כחלק ממערך ההגנה של חזבאללה, חזבאללה הסתייע בהקמתן בידע ובציוד טכנולוגי של המומחים מצפון קוריאה.

המנהרות מאפשרות לחזבאללה לנהל מלחמת גרילה נגד ישראל ולהתקפות בתוך שטח ישראל עצמה.

תושבים בלבנון, תומכי חזבאללה, חוששים שישראל תפתיע את הארגון ותחשוף את תוכניתו הסודית, המנהרות נמצאות בתהליך של הרחבה כדי שמשאיות וכלי רכב יוכלו לנסוע בתוכן.

גורמים בחזבאללה טוענים כי בזכות המנהרות האלה הארגון יכול לגרום אבידות רבות לצבא הישראלי, דבר שיגרום לצה"ל מחשבה שנייה בכל הקשור לאפשרות של פעולה קרקעית בדרום לבנון.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים בתגובה כי צה"ל מכיר היטב את התוכניות המבצעיות של חזבאללה וערוך בהתאם בגבול הצפון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי