האם חיסול בכיר חזבאללה פואד שוכר יביא למלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה?

צה"ל אישר רשמית כי הוא חיסל את בכיר חזבאללה פואד שוכר בלב ביירות בתגובה על הטבח שעשה חזבאללה בכפר מג'דל שמס. ישראל נערכת לתגובת חזבאללה אך איננה רוצה במלחמה כוללת, הכדור במגרשו של חסן נצראללה שמקיים התיעצויות עם טהראן על אופי התגובה.

דובר צה"ל אישר רשמית את חיסולו של פואד שוכר, המכונה חאג' מוחסן, שנחשב למספר שתיים בהנהגת חזבאללה בלבנון שהיה בין היתר אחראי לטבח הנורא בכפר מג'דל שמס ברמת הגולן שבו נהרגו 12 נערים דרוזים.

הוא חוסל באמצעות תקיפה של מטוסי חיל האוויר הישראלי בשכונת א-דאחיה בביירות.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, ישראל הודיעה מראש לארה"ב על החיסול המתוכנן.

ישראל נערכת לתגובה של חזבאללה על החיסול אך בינתיים אין שינוי בהוראות של צה"ל לתושבי ישראל.

לפי גורמים רשמיים בצה"ל, פואד שוכר שימש כיד ימינו ויועצו לענייני תכנון וניהול מלחמה של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.

במערכת הביטחון הישראלית מתייחסים אל פואד שוכר כמי שהיה הרמטכ"ל של חזבאללה, היה לו מעמד בכיר ביותר, הוא היה אחראי על בניית הכוח הצבאי של חזבאללה והפיכתו מארגון טרור קטן לצבא גדול ומצוייד היטב בנשק מסוכן שסיפקה לו איראן.

פואד שוכר היה גם ראש הפרוייקט לטילים מדוייקים שמהווה סכנה גדולה לישראל, פרוייקט משותף של חזבאללה ואיראן, והיה מקורב גם לצמרת כוח "קודס" האיראני ו"משמרות המהפכה".

מותו איננו רק מכה קשה לחזבאללה אלא גם מכה לאיראן, הוא משגר מסר לאיראן ולכל מי שחבר בציר ההתנגדות כי ישראל התאוששה מהמכה הצבאית המפתיעה של חמאס ב-7 באוקטובר, חיסול פואד שוכר הוא צעד נוסף במאבק נגד ציר הרשע האיראני אחרי חיסולו של מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

ישראל הצליחה להפתיע את חזבאללה ולהכות בו מכה כואבת במעוז הראשי שלו בביירות, כל הניסיונות של מדינות המערב לשכנע את ישראל שלא לתקוף בביירות נכשלו.

החיסול של פואד שוכר הוא פגיעה מבצעית קשה בארגון חזבאללה ומכה ליוקרתו של חסן נצראללה שדומה למכה שהוא קיבל בשנת 2008 כשישראל חיסלה בדמשק את בכיר חזבאללה עימאד מוע'נייה שהיה אז מספר שתיים בארגון והרמטכ"ל של חזבאללה.

החיסול הוא מסר ישראלי הרתעתי לחסן נצראללה ולכל בכירי חזבאללה כי ידה של ישראל ארוכה, כי היא חדרה מבחינה מודיעינית לצמרת הארגון ויכולה לחסל אותה בכל מקום ובכל עת.

מותו של פואד שוכר הוא אבידה מבצעית גדולה לחזבאללה ולאיראן.

ההערכה במערכת הביטחון בישראל היא כי חזבאללה יגיב בעוצמה על החיסול וכי צפויים כמה ימי לחימה אך אין לו ולאיראן אינטרס  כי התגובה תביא להדרדרות למלחמה כוללת.

יש בחיסולו של פואד שוכר גם נקמה ישראלית על הטבח שעשה חזבאללה בכפר מגדל שמס ולמרות הפעולה הצבאית המוצלחת של צה"ל היא אינה פותרת את בעיית חזרתם של עשרות אלפי אזרחים ישראלים שנאלצו לעזוב את בתיהם בגבול הצפון בתחילת המלחמה והרחקת כוחות חזבאללה מהגבול עם ישראל כפי שקובעת החלטה 1701 של האו"ם.

כיצד יגיב חזבאללה על החיסול של פואד שוכר?

חזבאללה שומר בינתיים על שתיקה ועדיין לא הגיב על החיסול, אבל גורמים בארגון אמרו לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי מבחינתו ישראל הפרה את כללי המשחק שהיו נהוגים בין שני הצדדים מאז תחילת המלחמה.

ישראל הבהירה בכל הדרכים התקשורתיות והדיפלומטיות האפשריות כי פניה אינם למלחמה כוללת עם חזבאללה בלבנון והתגובה הצבאית תוכננה על פי העיקרון הזה, התשובה לשאלה האם חזבאללה יבין את המסר הישראלי או ידרדר עוד יותר את המצב הביטחוני איננה ברורה עדיין, חסן נצראללה משחק היטב את משחק הפוקר מבלי לחשוף את קלפיו.

האפשרות להדרדרות לקראת מלחמה כוללת בהחלט קיימת, מה שברור הוא ששני הצדדים אינם רוצים במלחמה כוללת אך הם עלולים להיגרר אליה.

הטבח שעשה חזבאללה בכפר מג'דל שמס, כנראה בטעות, הוא נקודת מפנה במלחמה שהחלה לפני תשעה חודשים, לישראל יש הזדמנות עכשיו לנסות ולשנות את כללי המשחק, יש לה לגיטימציה ברורה , למרות שחזבאללה מכחיש את אחריותו לטבח, לקבוע כללי משחק חדשים להמשך המערכה.

חסן נצראללה מקבל את ההוראות לכללי המלחמה מטהראן, האיראנים אינם מעוניינים כעת במלחמה כוללת שתוביל למלחמה אזורית וגם נצראללה זוכר היטב את תוצאות מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, הוא יודע שמלחמה כוללת עם ישראל תביא להרס לבנון, מאידך גיסא הוא איננו רוצה להצטייר כמי שמפחד מישראל  וסומך כי הכוח הצבאי האדיר של ארגונו ירתיע את ישראל ממהלכים שמסכנים את לבנון.

נצראללה הצליח להכיל את הזעם של העדה הדרוזית בלבנון, ווליד גו'נבלאט וטלאל ערסלאן, מנהיגי העדה, שיתפו עמו פעולה בשקר כי ישראל היא שאחראית לטבח ולא חזבאללה, אבל הדרוזים בסוריה ובישראל אינם קונים את השקר הזה.

הפעולה הצבאית הישראלית נגד חזבאללה איננה מוגדרת כפעולת נקם על הטבח במג'דל שמס אלא  כפעולה שנועדה להרתיע את הארגון מהתקפות נוספות ולנסות ולשנות את כללי המשחק ולהגיע להפסקת אש שמנותקת ממצב הלחימה ברצועת עזה, להערכת גורמי ביטחון בכירים, הסיכוי להשיג את המטרה הזו איננו גבוה.

חסן נצראללה מבין  שהטבח שהחזבאללה עשה בכפר מג'דל שמס היה טעות גדולה, אבל הוא בטוח שהוא יצליח לצאת מהמצב הזה בזכות  הכוח האדיר של הטילים והכטב"מים שברשותו והגיבוי הצבאי של איראן שהבטיחה להתייצב לצידו מבחינה צבאית אם העימות הצבאי יתדרדר.

ההערכה בישראל היא כי חסן נצראללה יגיב על חיסולו של פואד שוכר באופן שלא יביא למלחמה כוללת, אך ייתכן שהיא טועה בהערכתה, חסן נצראללה עלול להפתיע את המודיעין הישראלי בתגובתו, זה כבר קרה בעבר.

חסן נצראללה יקבל את ההחלטה כיצד להגיב לאחר התייעצות ותיאום עם טהראן.

בשורה התחתונה, התגובה של חזבאללה על החיסול היא שתכריע לאן פני הדברים, ישראל נערכת לתרחיש הגרוע ביותר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי