האם אסמעיל הניה עמד לפרוש מהנהגת חמאס?

גורמים בחמאס שמקורבים לאסמעיל הניה טוענים כי הוא הודיע להם לפני חודש כי איננו מתכוון להתמודד פעם נוספת על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית בבחירות הפנימיות בתנועה. המלחמה ברצועה פגעה קשות במשפחתו של הניה והוא הבין כי חמאס יאבד בסוף המלחמה את השלטון ברצועה והוא לא יוכל לחזור אליה.

חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן התקבל בהפתעה גמורה בתנועת חמאס ובעולם הערבי, שלא לדבר על איראן שהחיסול בוצע על אדמתה, היא איבדה נכס חשוב מאוד, מנהיג של אחת השלוחות החשובות שלה במזרח התיכון שנאמן לה מאוד, המנהיג העליון עלי ח'מינאי חיבב מאוד את אסמעיל הניה, כך מוסרים מקורות איראניים.

אסמעיל הניה הצליח בתפקידו כראש הלשכה המדינית של חמאס והצליח לקדם בהצלחה את האינטרסים של התנועה בעוולם הערבי והמוסלמי, אולם לאחר שתי קדנציות רצופות בתפקיד הוא התלבט אם להמשיך ולהתמודד על הנהגת התנועה בעוד 4 בכירים בחמאס נושפים בעורפו ורוצים לרשת אותו: ח'אלד משעל, יחיא סינוואר, וצאלח אלעארורי ומוחמד נזאל.

גורמים בחמאס שמקורבים לאסמעיל הניה טוענים כי הוא הודיע להם לפני חודש כי איננו מתכוון להתמודד פעם נוספת על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית בבחירות הפנימיות בתנועה.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-2 באוגוסט כי אסמעיל הניה סבר שהעול שמוטל עליו בתפקידו הוא כבד מדי וכי הגיעה העת להזרים דם חדש להנהגת התנועה ולתת ביטוי לדור הצעיר בתפקידים בכירים.

נראה שהמלחמה ברצועת עזה השפיעה עליו, במהלך המלחמה ברצועת עזה נהרגו בנובמבר 2023 נכדו הגדול ונכדתו, בחודש אפריל השנה נעצרה אחותו שגרה בתל שבע בחשד לקשר עם מחבלי חמאס והסתה לטרור ובאותו החודש נהרגו גם שלושה מילדיו עם שלושה נכדיו בתקיפה של חיל האוויר הישראלי במחנה הפליטים שאטי בצפון הרצועה.

ב-25 ביוני נהרגה גם אחותו בתקיפה אווירית במחנה שאטי.

גורמים בתנועת פת"ח ברצועת עזה טוענים כי אסמעיל הניה הבין שחמאס עומד להפסיד את השלטון ברצועת עזה וכי ישראל נחושה לכבוש את כל הרצועה ולמוטט את שלטון חמאס, הוא הבין גם כי ארה"ב עומדת ליזום מהלכים בינלאומיים להשתלט על כל הכספים של תנועת חמאס שמופקדים בבנקים בחו"ל, בדיוק כפי שעשתה לכספים של איראן, וכי הוא לא יוכול לחזור בשנים הקרובות לביתו ברצועה, לכן הוא תכנן להשתקע בטורקיה.

ח'אלד משעל, שעל פי כל ההערכות אמור להחליף באופן זמני את אסמעיל הניה בתפקיד, עד לעריכת בחירות פנימיות בתנועה, יצליח להיכנס במהירות לנעליו מכיוון שהוא מילא את התפקיד הזה עד שנת 2017.

האתגר הראשון שלו יהיה לרסן את יחיא סינוואר, שעמו הוא מסוכסך קשות משנת 2014, ולנסות ולהשאיר את חמאס על הגלגל, מבחינה פוליטית, ברצועת עזה.

גורמים בכירים בחמאס מעריכים כי הוא ינסה גם להתפייס עם איראן השיעית שעמה הסתכסך בשנת 2011, משעל  משתייך לציר הסוני של "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה,קטאר ופקיסטאן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי