המוסד הישראלי חדר מודיעינית לצמרת "משמרות המהפכה" האיראניים

גורמי המודיעין במערב מעריכים כי לצורך חיסול אסמעיל הניה בטהרן, נעזר המוסד הישראלי בארגון האופוזיציה "מוג'הידין חלק" ובקצינים שגייס בתוך "משמרות המהפכה". איראן הטילה איפול על חקירת נסיבות החיסול כדי למנוע דמורליזציה וסיוע שלא במתכוון ללוחמה הפסיכולוגית של ישראל.

ישראל מעולם לא הודתה בחיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בלב טהרן ב-31 ביולי השנה למרות שהסברה הרווחת באיראן עצמה ובמדינות העולם היא שהיא זו שעומדת מאחורי החיסול, המשטר האיראני מאשים ישירות את ישראל באחריות למעשה.

גורמי מודיעין במערב אומרים כי החיסול של אסמעיל הניה בעת ששהה בבית ההארחה של "משמרות המהפכה" האיראניים הוא ניצחון נוסף של המוסד הישראלי בקרב המוחות שהוא מנהל מול "משמרות המהפכה" המעיד על חדירה מודיעינית לרמות הגבוהות ביותר של הגוף הזה.

"משמרות המהפכה" הם הגוף הצבאי החזק ביותר באיראן שכפופים למנהיג העליון עלי ח'מינאי והם זרוע הביצוע שלו, בין היתר הם שולטים על כוח "קודס" שאחראי לפעולות השלוחות האיראניות במזרח התיכון וגם על כוחות ה"באסיג'" שמורכבים ממתנדבים ומשימתם לשמור על השקט הציבורי ולדכא את מתנגדי המשטר.

חיסולו של אסמעיל הניה בלב טהרן היכה בהלם את המשטר האיראני ו"משמרות המהפכה" והמנהיג העליון עלי ח'מינאי הורה על חקירה מיידית ומקפת בנושא, אפילו סוכנות הידיעות הרשמית  של איראן "פארס" הודתה כי מדובר בחדירה מודיעינית מסוכנת של ישראל במטרה לפגוע בממשלה האיראנית החדשה.

העיתון האיראני "ג'ומהורי אסלאמי" כינה את החיסול במילים " חדירה ביטחונית מסוכנת באיראן שמשקפת את החולשה של הצוותים שהיו אחראים לאבטחת האישים".

מומחי מודיעין במערב מעריכים כי המוסד הישראלי הכין את מבצע החיסול של אסמעיל הניה במשך מספר חודשים, כנראה שהוא התאכסן באופן קבוע באותו החדר בקומה הרביעית של בית ההארחה הרשמי של "משמרות המהפכה" בכל פעם שביקר באיראן.

להערכתם, סוכני המוסד הישראלי עקבו אחריו תקופה ארוכה והצליחו לגייס קצינים בכירים ב"משמרות המהפכה" שסיפקו להם את המודיעין הדרוש, תמורת סכומי עתק, ואף הטמינו את מטעני החבלה בחדר השינה של אסמעיל הניה באופן מתוחכם כדי שלא יצליח לגלותם, ביום החיסול מטעני החבלה הופעלו בשלט רחוק בשעה 1:37 לפנות בוקר לאחר שהתנקשים וידאו כי הוא אכן ישן בחדרו, שומר ראשו, וויסאם אבו שעבאן ששמר על החדר מבחוץ , נהרג גם הוא כתוצאה מהפיצוץ.

על פי גורמי מודיעין במערב, בית ההארחה של "משמרות המהפכה" שוכן על הר באזור ביטחוני מאובטח שבו יש בסיס אימונים הנקרא "האימאם עלי" השייך לכוח "קודס".

נראה כי ישראל ביקשה באמצעות החיסול להעביר מסר אזהרה ברור לאיראן כי ביכולתה לחדור מבחינה מודיעינית לכל ארגוני הביטחון שלה ולפגוע בכל מטרה איכותית בכל עת שתרצה.

מבחינת איראן מדובר בפעולה שמהווה פגיעה חמורה בריבונות שלה ובביטחון הלאומי, החיסול הזה מערער גם את תחושת הביטחון של תושבי איראן שמטילים כעת ספק גדול ביכולת של המשטר להגן עליהם אם הוא יסתבך במלחמה עם ישראל.

ברחוב האיראני יש כאלה שקושרים את חיסולו של אסמעיל הניה לפרשת מותם של נשיא איראן אברהים ראיסי ושר החוץ אמיר עבד אל-להיאן שנהרגו בתאונת מסוק מסתורית באיראן ב-19 במאי השנה.

יש כאלה שמשוכנעים כי הייתה זו פעלות חיסול של המוסד הישראלי למרות שאיראן הודיעה רשמית כי מדובר בתאונה.

"משמרות המהפכה" מנהלים חקירה מקיפה בנסיבות חיסולו של אסמעיל הניה ועצרו כ-30 חשודים ובהם קצינים בכירים ועובדים בבית ההארחה שבו אירע החיסול, כמו כן הוחרמו טלפונים ניידים ומחשבים ונבדקו סרטונים של מצלמות האבטחה במקומות שונים, בינתיים קבעו "משמרות המהפכה" כי החיסול בוצע באמצעות טיל נ"ט ששוגר מבחוץ לעבר הדירה שבה השתכן אסמעיל הניה והכחישו את הפירסום ב"ניו יורק טיימס" כי הפיצוץ אירע כתוצאה משלושה מטעני חבלה שהוטמנו במקום לפני כחודשיים והופעלו בשלט רחוק.

ההערכה בקרב גורמי הביטחון בישראל היא כי  איראן מנסה לטשטש את הנסיבות של המחדל האבטחתי הגדול ולטעון כי לא הייתה יכולה למנוע את החיסול.

גורמי מודיעין במערב מעריכים כי המוסד הישראלי נעזר באנשי ארגון האופוזיציה השיעי "מוג'הידין חלק" שמשמשים כשכירי חרב או סייענים של ישראל.

מאז שנת 2022 המלחמה החשאית של המוסד הישראלי נגד המשטר האיראני הינה הנושא החם והמדובר ביותר במזרח התיכון, כל יום יש חידושים והפתעות במלחמה הזו וגם אמצעי התקשורת הערביים והרשתות החברתיות עוקבים אחריה בעניין רב ומציינים את הצלחות המוסד.

העיתון הנפוץ "א-שרק אלאווסט", פירסם ב-15 ביוני   2022 מאמר מפרי עטו של הפרשן ד"ר ג'בריל אלעוביידי, תחת הכותרת "שערוריית אזלת ידו של המשטר האיראני מול המוסד".

המאמר מתאר את המבוכה בה נתון המשטר באיראן נוכח פעולות המוסד הישראלי, כותב המאמר מסיים אותו בפסקה הבאה:

."המשטר האיראני, החושש באמת ובתמים מעימות עם הצבא הישראלי, עובדה שהוא מנסה להסתיר, אינו מסוגל לספק לאזרחיו שירותי בריאות וחינוך, כמו כן הוא חסר היכולת לספק ביטחון אפילו לחייליו ולקציניו, לאחר שיעור הפשיעה הנרחב ומספר ההתנקשויות הגבוה בקצינים בכירים, מדענים ובכירים בתוך איראן, מבלי שהמשטר האומלל בטהראן יוכל להגן על אזרחיו, וגם על תומכיו וסוכניו."

נראה כי המלחמה החשאית של המוסד הישראלי בתוך איראן הורחבה הרבה מעבר לחיסולם של מדעני גרעין ומדענים העובדים בתעשיית החלל האיראנית, בפרוייקט הטילים הבליסטיים ובייצור ותכנון כטב"מים, כך מעריכים גורמי מודיעין במערב.

חיסול מנהיג ארגון טרור פלסטיני בכיר הוא תקדים מסוכן מאוד, מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד אלנח'אלה שהשתכן באותו בית ההארחה ביום החיסול  לא נפגע בפיצוץ אך גם הוא על הכוונת של המוסד הישראלי,תדמיתה של איראן נפגעה מאוד וראשי ארגוני טרור שקשורים אליה כמו החות'ים בתימן או ראשי המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה יהססו כעת להגיע לאיראן ולהתארח במתקני "משמרות המהפכה".
האיראנים מודאגים מאוד מהשפעת החיסולים של המוסד על דעת הקהל והלכי הרוח באיראן ולכן הם הטילו איפול על החקירה ונמנעים מלמסור פרטים על אירוע חיסולו של אסמעיל הניה כדי למנוע דמורליזציה וסיוע שלא במתכוון ללוחמה הפסיכולוגית של ישראל.

קרב המוחות בין המוסד למודיעין האיראני נמשך, המוסד מתמחה בשיטות חיסול מתוחכמות ללא "טביעות אצבעות", דבר שמציב את האיראנים בפני בעיה גדולה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי