המשא ומתן על עסקת החטופים יתחדש ב-15 באוגוסט

ממשל ביידן יוזם מהלך חדש שנועד להפעיל לחץ על ישראל ועל חמאס להגיע לעסקת חטופים. גורמים בכירים בירושלים מנמיכים ציפיות וטוענים כי יחיא סינוואר איננו מעוניין בעסקה אלא בהתלקחות אזורית.

הנשיא ביידן מפעיל לחץ מדיני גדול על ישראל, קטאר ומצרים כדי לקדם את עסקת החטופים ולהגיע להסכם הפקת אש ברצועת עזה.

גורמים אמריקנים אמרו אמש כי הנשיא ביידן עושה הכל מבחינה צבאית כדי להגן על ישראל מפני התקפה של איראן וחזבאללה אבל הוא מאבד את הסבלנות כלפי ממשלת נתניהו בכל הקשור לעסקת החטופים.

ממשל ביידן רואה ביישום העסקה מפתח חשוב  להחזרת החטופים, להנמכת הלהבות באזור המזרח התיכון גם בגבול ישראל לבנון והחזרת המפונים לבתיהם וגם לחזק משמעותית את היחסים של ארה"ב וישראל עם סעודיה.

לכן, הממשל החליט עכשיו שוב ליזום מהלך מדיני בעניין לאחר בחירתו של יחיא סינואר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס.

ארצות הברית, קטאר ומצרים קראו אמש בהצהרה משותפת חריגה לישראל ולחמאס לחדש את השיחות להסכם שחרור חטופים והפסקת אשנ  בפגישה שתתקיים בדוחא או בקהיר ב-15 באוגוסט.

בהצהרה המשולשת שיזמה ארה"ב נכתב: "הסכם כעת על השולחן ולא חסרים לו אלא פרטי הביצוע. אסור לאבד זמן נוסף ושלא יהיה מאף צד תירוץ לדחייה. הגיע הזמן לשחרור החטופים והתחלת הפסקת אש וביצוע ההסכם".

מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר בתגובה: "בעקבות הצעת ארצות הברית והמתווכות, ישראל תשלח ב-15 באוגוסט את משלחת המשא ומתן למקום שייקבע, כדי לסכם את הפרטים ליישום הסכם המסגרת".

גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי ישראל כבר נתנה הצעה ברורה, ושלחה לקהיר את משלחת המשא ומתן בשבת האחרונה, אולם עד לרגע זה לא התקבלה תגובה כלשהי מחמאס.

בכיר בבית הלבן אמר לאחר פירסום ההצהרה כי " אנחנו לא צופים שהוא יהיה מוכן לחתימה ביום חמישי, אבל אנחנו מאמינים שמה שנותר ניתן לגישור. אנחנו חייבים להוציא את החטופים מעזה. הגיע הזמן לסגור את זה. הנשיא ביידן הבהיר זאת היטב, גם לנתניהו וגם לעמיתיו בקהיר ובדוחא".

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מנמיכים ציפיות, לדבריהם, כל הסימנים המודיעיניים מצביעים על כך שחמאס מעוניין בהסלמה אזורית וכי אין ליחיא סינוואר שום אינטרס להשיג הסכם כעת שיפחית את ההסלמה הביטחונית ואת הלחץ המדיני על ישראל.

העיתון האמירתי "דה נשיונל"  פירסם אתמול כי מקורות המקורבים למתווכות במגעים טענו כי מינוי יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס "עלול להפריע למשא ומתן בגלל עמדתו הנוקשה לגבי המשך המלחמה בעזה". לדברי המקורות, לאחר המינוי החדש שלו יחיא סינוואר יצר קשר עם מצרים כדי להעביר מסר כי הוא דורש כתנאי להפסקת אש ושחרור חטופים את נסיגת כוחות צה"ל מכל הרצועה ושחרור אסירים שנדונו למאסרי עולם, כלומר שחרור מחבלים רוצחים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי