חמאס עושה שרירים לקראת חידוש המו"מ ביום חמישי

יחיא סינוואר מקשיח עמדות לקראת מפגש הפסגה ביום חמישי הקרוב על עסקת החטופים והפסקת אש ברצועת עזה. גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס עדיין מעוניין בעסקה בגלל הלחץ הצבאי עליו ברצועה, לעומתם, גורמים אחרים סבורים כי מדובר בעוד מהלך של סחטנות מצדו של יחיא סינוואר.

בעוד המתיחות במזרח התיכון גוברת לקראת התקפה של הציר האיראני על ישראל, חמאס הודיע אמש כי החליט שלא לשלוח נציגים לפסגה שתתקיים בקהיר או בדוחא בנימוק כי סבבים נוספים של משא ומתן רק מאריכים את המלחמה ונותנים לישראל לגיטימציה.

בהודעה שפירסם חמאס נאמר:

"אנחנו קוראים למתווכות להציג תוכנית ליישום מה שהסכמנו עליו ב-2 ביולי, במקום לנהל משא ומתן חדש. יציאה לעוד סבבים של שיחות או הצעות חדשות רק יספקו כיסוי לתוקפנות הכיבוש וייתנו לו זמן לנצח את מלחמת ההשמדה".

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה: "יש רעיונות שהמתווכות הציגו וקיבלנו אותם ואנחנו מוכנים ליישם אותם מיידית. זה לא מקובל לתת לאויב יותר זמן. עמדתנו ברורה, ואנחנו לא מחכים לדיון על מתווים וכותרות חדשים".

ההודעה של חמאס מאמש  סותרת דיווח קודם ברשת CNN על סמך מקור ישראלי שבקיא בפרטים, כי מצרים וקטאר העבירו בימים האחרונים מסר לישראל שלפיו מנהיג חמאס יחיא סינוואר מעוניין בהפסקת אש.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים בתגובה על הודעת חמאס כי מדובר בהפגנת שרירים של יחיא סינוואר, אשר נבחר באחרונה לתפקיד ראש השלכה המדינית של חמאס במקומו של אסמעיל הניה שחוסל בטהרן.

לדבריהם, מדובר בהודעה שהיא חלק מהטקטיקה של ניהול המשא ומתן מצידו של חמאס וחלק מהלוחמה הפסיכולוגית, ארה"ב, קטאר ומצרים לוחצות לקיים את הפסגה למרות הודעת חמאס.

לפי מקורות ישראלים, ראש ה-CIA  וויליאם ברנס והשליח המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ברט מקגורק, צפויים להגיע לאזור עד יום חמישי אבל ייתכנו שינויים נוכח אפשרות התקיפה של הציר השיעי בראשות איראן על ישראל.

ההודעה של חמאס מתפרסמת לקראת ההתקפה הצפויה בימים הקרובים של הציר השיעי, שיחיא סינוואר כה ציפה לה בעשרת החודשים האחרונים , בתקווה שהיא תקפל את ישראל מעמדותיה ותיאלץ אותה לקבל את התנאים של חמאס לעסקה.

ישנן הערכות במערכת הביטחון כי למרות ההודעה של חמאס הוא בסופו של דבר כן יישלח נציגים לפסגה ביום חמישי וכי ייתכן שמדובר בהצגה של יחיא סינוואר שאיננו רוצה להיראות כמי שמנהל משא ומתן עם ישראל בזמן שחזבאללה ואיראן תוקפות אותה, אולם גורמים ביטחוניים בכירים סבורים אחרת כי ייתכן שמדובר בעוד מהלך של יחיא סינוואר שנועד לסחוט עוד ויתורים מישראל מבלי להגיע לעסקה.

הרבה התפתחויות יכולות לקרות עוד השבוע, גם דחיית הפסגה בגלל ההסלמה הביטחונית הצפויה.

בינתיים, לדברי גורמים מדיניים בירושלים, צוות המשא ומתן הישראלי משקיע מאמץ גדול לנסות לסגור פערים במחלוקות שקשורות במשא ומתן כמו מעבר רפיח ו"ציר פילדלפי", מסדרון נצרים, שחרור המחבלים הרוצחים מבתי הכלא בישראל והפסקת האש.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, ישראל מתעקשת על קבלת 33 שמות של חטופים שאמורים להשתחרר בשלב הראשון, חמאס מתנגד לדרישה הישראלית להטיל וטו על שמות המחבלים הרוצחים שאמורים להשתחרר.

בשטח עצמו, צה"ל מגביר את הלחץ הצבאי ברצועת עזה כדי ליצור מנוף לחץ נוסף על חמאס, כדאי להנמיך ציפיות ממה שצפוי לקרות בימים הקרובים, זו מלחמת עצבים עם הרבה ספינים ולוחמה פסיכולוגית מצד חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי