ארה”ב במאמצים קדחתניים לבלום הסלמה אזורית במזרח התיכון

איראן וחזבאללה מצליחים לשמור בסוד את כוונותיהם לתקוף את ישראל ולנקום בה על חיסול רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר ומנהיג חמאס אסמעיל הניה, הם יוצרים עמימות ושומרים על סודיות רבה בכל הקשור למועד התקיפה המדוייק, שארגוני המודיעין של ארה"ב וישראל מתקשים לגלותו,ונוקטים לוחמה פסיכולוגית כדי למרוט את עצביהם של תושבי ישראל שנמצאים בהמתנה ארוכה לתקיפה.

הנשיא ג'ו ביידן אמר אתמול כי הציפייה שלו היא שאיראן תוותר על מתקפת התגובה לחיסול איסמעיל הנייה אם תושג עסקה בין ישראל לחמאס. עם זאת, ביידן הודה בשיחה עם כתבים בלואיזיאנה כי נהיה קשה יותר להשיג עסקה, אך הוא הדגיש שאינו נוטש את מאמציו.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן דחה אמש באופן מפתיע את ביקורו במזרח התיכון , גורמים אמריקנים מסרו כי הוא ימתין לתוצאות הפסגה ביום חמישי בעניין עסקת החטופים ועשוי להגיע לאזור לאחר מכן.

ייתכן שלמרות הפסגה שמתוכננת להתקיים מחר בדוחא בניסיון להשיג עסקה והפסקת אש ברצועת עזה, איראן תוציא לפועל את תגובת הנקם שלה נגד ישראל, ההערכה בישראל היא שחזבאללה יתקוף את ישראל בכל מקרה, ללא קשר לאיראן, כדי שחסן נצראללה יעמוד במילתו בכל הקשור לנקמת מותו של רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר.

ארה"ב והמתווכות קטאר ומצרים מקוות להביא לפריצת דרך במשא ומתן בין ישראל לחמאס  בהנחה שהסכם על שחרור החטופים והפסקת אש יביא לסיום המלחמה ברצועת עזה וגם יבלום את המתקפות של איראן וחיזבאללה וימנע הידרדרות למלחמה אזורית.

בירושלים מעריכים כי הסיכויים להשיג הסכם כזה הם קלושים מכיוון שהפערים בין עמדות ישראל לעמדות חמאס הם גדולים מאוד והנחת העבודה היא שיחיא סינוואר מעוניין בהתלקחות אזורית כדי להקל את הלחץ הצבאי של צה"ל על חמאס ברצועת עזה.

ההערכה בקרב גורמים ביטחוניים בכירים היא שבכל מקרה אין בכוונתו של יחיא סינוואר לשחרר את כל החטופים הישראלים והוא מתכנן לשמור חלק גדול מהם בשבי כדי להמשיך ולסחוט את ישראל גם לאחר המלחמה כדי להבטיח את הישרדותו בשלטון.

בכל מקרה, תקיפה של איראן או חזבאללה שתביא למותם של אזרחים ישראלים, תיענה בתגובה צבאית חריפה של ישראל גם בלבנון וגם באיראן, ישראל העבירה מסרים כי היא תכה מכה צבאית הרסנית על כלכלת איראן אם היא תחצה את הקווים האדומים, לכן החשש להסלמה אזורית הוא גדול מאוד, ספק גדול אם מפגש הפסגה בדוחא יכול לפרק את המוקש הזה.

לכן, ממשל ביידן פתח בקמפיין דיפלומטי אדיר כדי להפעיל לחץ חסר תקדים על איראן לדחות את המתקפה שלה על ישראל, הממשל מקווה בכך להציל את הפסגה בדוחא מחר שמתוארת על ידו כהזדמנות האחרונה להשיג עסקת חטופים והפסקת אש.

שליחים אמריקנים של הממשל יגיעו למזרח התיכון במסגרת המאמץ הזה,השליח לענייני לבנון עמוס הוכשטיין צפוי להגיע לביירות, ראש ה-CIA וויליאם ברנס יגיע לפסגה בדוחא ושליחו המיוחד של ביידן, ברט מקגורק, ייצא לקהיר בניסיון לקדם הבנות בנושא "ציר פילדלפי" ומעבר רפיח.

ישראל צריכה להחליט עד כמה היא מכונה להתגמש במשא ומתן, ראשי מערכת הביטחון דורשים מראש הממשלה נתניהו לתת להם עוד חבל בניהול המשא ומתן אך ספק גדול אם נתניהו יוותר על הקווים האדומים שקבע בכל הקשור ל"ציר פילדלפי" ולמסדרון נצרים, הוא לא יאפשר לחמאס לשחוק את הישגי צה"ל במלחמה עד כה ולהשתקם אומרים גורמים מדיניים בירושלים.

חמאס שומר על עמימות ולא ברור עדיין אם ישתתף בפסגה בדוחא, יש על כך הודעות סותרות, אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון אמר הבוקר כי חמאס לא תשלח נציגים לפסגה מחר בדוחא מכיוון שלא קיבלה ערבויות שישראל תבצע את ההצעה הקודמת מה-2 ביולי.

יחיא סינוואר ממשיך להפעיל את מכונת הסחטנות שלו וממתין שהלחץ הצבאי והמדיני על ישראל יקפל אותה והיא תיאלץ לקבל את דרישותיו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי