מפגש פסגה חשוב בדוחא בניסיון לקדם עסקת חטופים

היום בצהרים יתחיל בדוחא בירת קטאר מפגש הפסגה בין נציגי ישראל למתווכות ארה"ב, קטאר ומצרים בניסיון להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה. גורמים מדיניים בכירים בירושלים מנמיכים ציפיות לקראת המפגש וצה"ל ממשיך בהכנות הדרושות לקראת אפשרות של תקיפה על ישראל מצד חזבאללה ואיראן.

 המפגש היום בקטאר קיבל על ידי האמריקנים וגורמים במערכת הביטחון בישראל את הכינוי "מפגש ההזדמנות האחרונה", אך גורמים מדיניים בכירים בירושלים דוחים על הסף את הכינוי הזה ואומרים כי ברור כי גם אם המפגש הזה  ייכשל, ימשכו המאמצים המדיניים להביא לשחרור החטופים הישראלים שנמצאים בשבי חמאס וגם הלחץ הצבאי כדי להשיג את המטרה הזו.

את מפגש הפסגה יארח ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני וישתתפו בה המשלחת ישראלית, שבראשה עומד ראש המוסד דוד ברנע, ראש ה-CIA   וויליאם ברנס ושר המודיעין המצרי עבאס כאמל.

ארגון חמאס הודיעה כי  הוא לא ישתתף בפסגה, אך נציגיו נמצאים דרך קבע  בדוחא והם יקבלו עדכון על הדיונים מהנציגים הקטארים.

לקראת הדיונים בדוחא, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לסוכנות הידיעות האמריקנית AP כי ארגונו מאבד אמון ביכולתה של ארה"ב לתווך במשא ומתן ולהשיג עסקת והפסקת אש ברצועה.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מטילים ספק בכוונת חמאס להגמיש עמדות ולהגיע לעסקה וטוענים כי יחיא סינוואר מקשיח עמדות כדי להוכיח שהוא ראוי לתפקיד החדש שהוא קיבל  שהוא ראש הלשכה המדינית של חמאס ובעצם מנהיג כל ארגון הטרור.

המשלחת הישראלית כוללת גם את ראש השב"כ רונן בר, הממונה על החטופים אלוף במיל' ניצן אלון והיועץ המדיני של ראש הממשלה אופיר פלק.

נכון לעכשיו, מפגש הפסגה מתוכנן להימשך יום אחד בלבד אך ייתכן שהוא יוארך ביום נוסף .

ראש הממשלה נתניהו אישר אתמול את המנדט של המשלחת הישראלית לשיחות בדוחא.

נתניהו הרחיב חלקית את המנדט של הצוות הישראלי לשיחות.

גורמים מדיניים בכירים אמרו אמש שהמנדט שומר על העקרונות במתווה הישראלי, הוא לא מאפשר התגמשות בעקרונות אך מביא פתרונות לסעיפי מחלוקת ולשינויים שחמאס ביצע במתווה העסקה.

גורם ביטחוני ישראלי אמר שראש הממשלה נתן לחברי המשלחת מרחב פעולה מספיק, מבחינתו, להתקדם בשיחות מבלי לפגוע בקווים האדומים של ישראל אבל  לא ברור אם יחיא סינוואר רוצה להגיע באמת לעסקה ולהפסקת אש, ייתכן שהוא רוצה להמשיך לסחוט את ישראל במשא ומתן וממתין בינתיים להתלקחות אזורית גדולה שתאלץ את צה"ל להעביר כוחות מהרצועה  לגבול הצפון ובכך להפחית את הלחץ הצבאי מעל חמאס בעזה.

ראש הממשלה נתניהו הבהיר אמש כי ישראל עומדת בתוקף על דרישתה לנוכחות פיזית של צה"ל ב"ציר פילדלפי" כדי למנוע הברחות נשק לחמאס ומציאת מנגנון למניעת מעבר מחבלים חמושים מדרום הרצועה לצפונה.

לדברי גורמים מדיניים בירושלים,ישראל דורשת לקבל לידיה רשימה של 33 חטופים חיים שישוחררו.

חמאס מסרב לאורך כל הדרך למסור רשימת חטופים חיים, הוא שומר על עמימות כדי שיוכל לסחור בהם כרצונו.

ממשל ביידן מפעיל לחץ כבד על הצדדים להגיע לעסקה והפסקת אש, לא מן נמנע כי הממשל יניח היום על שולחן הדיונים בקטאר מתווה פשרה חדש מטעמו כדי לקנות זמן שאותו ינצל לנסות ולשכנע את איראן וחזבאללה להימנע מהתקפה על ישראל.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי איראן מנסה להציל את שלטון חמאס ברצועה מקריסה ולכן היא מתנה את ההימנעות מתקיפת ישראל בכך שיושג הסכם הפסקת אש ברצועה, אולם הלחץ הזה לא יעבוד וישראל נחושה למוטט את שלטון חמאס והיא יכולה להתמודד בהצלחה עם האיום האיראני.

בשורה התחתונה, בירושלים פסימיים לקראת האפשרות של השגת פריצת דרך בדיונים ומנמיכים את הציפיות, במקביל, נמשכת הכוננות והדריכות בכל היחידות בצה"ל לקראת האפשרות של תקיפה של חזבאללה ואיראן על מטרות בישראל כדי לנקום את מותם של מנהיג חמאס אסמעיל הניה ופואד שוכר רמטכ"ל חזבאללה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי