גובר החשש בלבנון ממלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה

הרחוב הלבנוני חושש ממלחמה כוללת והממשלה נערכת לקליטת שני מיליון עקורים שישוכנו בבתי ספר ובמוסדות ציבור. חזבאללה לקח בכוח את תושבי לבנון כבני ערובה כדי ליישם את האג'נדה האיראנית בעוד שהוא טוען כי הוא כביכול "המגן של לבנון".

לבנון ותושביה חיים במצב של המתנה וחשש מפני תגובת הנקם של חזבאללה נגד ישראל על חיסולו של פואד שוכר, יד ימינו של חסן נצראללה, שעלולה להביא לעימות צבאי כולל שישפיע ישירות על חיי תושבי לבנון, הם עדיין זוכרים היטב את הטראומה של מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.

מאז חיסולו של פואד שוכר בחודש שעבר, חל מהפך ביחס של האוכלוסיה הלבנונית למצב במדינה לאחר שהיא התרגלה למלחמת ההתשה שהחלה ב-7 באוקטובר, התנועה בבתי המלון, המסעדות ובתי הקפה פחתה באופן ניכר ובוטלו אירועים מוזיקליים רבים בהשתתפות אומנים ידועי שם, בלבנון מדברים על נזק בהיקף של  3 מיליארד דולר שנגרם לכלכלה.

שדה התעופה הבינלאומי של ביירות על שם רפיק אלחרירי חצי ריק, כל התיירים עזבו וגם כל אלה שרצו להימלט מלבנון דרך האוויר לפני שהמלחמה הכוללת תיפתח לאור האזהרות שפירסמו שגרירויות זרות רבות לאזרחיהן בלבנון לעזוב מייד את המדינה, וגם בעקבות הודעות של חברות תעופה רבות על הפסקת הטיסות ללבנון.

אחוז הנוסעים ללבנון ירד ב-26 אחוזים ואחוז העוזבים אותה עלה ב-16.5 אחוזים בהשוואה לאותה התקופה בשנה שעברה.

תחושה של חוסר ביטחון ודאגה אופפת את כל מדינת לבנון וחוסר ודאות לגבי מה שצפוי בעתיד.

במקביל, יש תופעה נרחבת של אגירת מזון, תרופות וחלב לילדים, חלק מהמוצרים האלה נמכר בשוק השחור.

האיומים בעימות כולל בין ישראל וחזבאללה הביאו לעזיבת תושבים מדרום לבנון ומרובע א-דאחיה בביירות את בתיהם ולעבור ולהתגורר באזורים אחרים שרחוקים מאזורים שבהם מתגוררים תומכי חזבאללה, מחירי השכירות האמירו שחקים לאלפי דולרים בחודש עבור דירות קטנות.

הממשלה הזמנית בראשותו של ראש הממשלה נג'יב מיקאתי מתכוננת למלחמה ומתכננת להפוך בתי ספר ומוסדות רשמיים למרכזים לקליטת עקורים, משרד הבריאות הלבנוני הכין תוכנית לקליטת נפגעים בבתי החולים.

שר הסביבה הלבנוני נאצר יאסין העריך כי אם מספר העקורים הפעם עלול להגיע למספר העקורים שהיה במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, כלומר כשני מיליון עקורים, לבנון  תהיה זקוקה לסכום של 100 מיליון דולר כל חודש כדי לטפל בהם, כלומר היא זקוקה לסיוע בינלאומי נרחב.

ברחובות בערים השונות בלבנון נתלו שלטי חוצות נגד המלחמה שעליהם נכתב" די!  עייפנו ! איננו רוצים מלחמה!"

חזבאללה לקח בכוח את תושבי לבנון כבני ערובה כדי ליישם את האג'נדה האיראנית בעוד שהוא טוען כי הוא כביכול "המגן של לבנון".

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי