ההתקדמות בפסגת דוחא היא מול המתווכות ולא מול חמאס

ממשל ביידן מפזר הערכות אופטימיות על תוצאות מפגש דוחא אך בחמאס דוחים אותן על הסף ואומרים כי לא הושגה שום התקדמות בשיחות. ארה"ב תמשיך במאמץ להשיג הסכם במפגש נוסף בשבוע הבא בקהיר, שר החוץ בלינקן יגיע מחר לאזור כדי לנסות לקדם אותו.

ארה"ב מנסה ליצור אווירה של התקדמות בשיחות שהיו בדוחא בירת קטאר בתקווה שזה ישפיע על המשך המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס על עסקת חטופים והשגת הפסקת אש ברצועה וימנע התדרדרות למלחמה אזורית במזרח התיכון לפני הבחירות לנשיאות, אבל תמונת המצב האמיתית היא שההתקדמות שהושגה בשיחות בדוחא היא התקדמות בין ישראל למתווכות מצרים וקטאר שחמאס איננו מקבל, ההתקדמות הזו איננה מספיקה כדי לממש שחרור חטופים והפסקת אש כל עוד חמאס מתנגד לה.

אין שום אינדיקציות שיחיא סינוואר, שהינו היום ראש הארגון, שקובע את העמדות של חמאס בנושא המלחמה ברצועה, מסכים להבנות שהושגו בדוחא, ההיפך הוא הנכון.

מקור בכיר בחמאס אמר אמש לסוכנות הידיעות "שיהאב" של הארגון את הדברים הבאים:

"אין התקדמות בשיחות דוחא, מה שקרה היה בזבוז זמן וניסיון להפיג מתחים והסלמה".

סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי בחמאס דוחים את התנאים החדשים בהצעה להסכם להפסקת אש. בנוסף, גורם בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות רויטרס: "הפרטים שעליהם תודרך הארגון בנוגע לתוצאות שיחות המשא ומתן אינם תואמים את מה שהוסכם ב-2 ביולי".

כמו כן, בכיר בפלגים הפלסטיניים אמר לערוץ אל-מיאדין כי "לא היו התפתחויות בשיחות בדוחא, וישראל עודנה דבקה בעמדותיה".

גורמים מדיניים בכירים בישראל מאשרים כי ישראל הציעה בפסגה בדוחא הצעות חדשות בנושא "ציר פילדלפי" ומעבר עקורים מדרום הרצועה לצפונה אך לא הושגה פריצת דרך בשיחות.

הנשיא ביידן הזהיר אמש , לאחר סיום הפסגה "שאף אחד באזור לא ינקוט בפעולות ויפגע בתהליך" כשהוא מכוון בין היתר לאיראן ולחזבאללה שעדיין רוצות להנחית התקפת נקם על ישראל בעקבות החיסולים בביירות ובטהרן.

הוא הוסיף:" אנחנו עדיין לא שם, אבל קרובים יותר משהיינו לפני 3 ימים".

בכיר אמריקני אחר אמר  לעיתונאים" רוצים ומאמינים שאפשר יהיה להגיע להסכם בשבוע הבא".

למעשה, מה שיקרה עכשיו הוו ששר החוץ האמריקני טוני בלינקן ייפגש ביום שני הקרוב עם ראש הממשלה נתניהו כדי להפעיל עליו לחץ לוויתורים נוספים בנושאים שנותרו במחלוקת.

במקביל, הסעיפים במתווה שסוכמו בין ישראל למתווכות וארה"ב במפגש דוחא יועברו להנהגת חמאס בקטאר וליחיא סינוואר ברצועת עזה ויימשך המשא ומתן בקהיר בשבוע הבא.

בסופו של דבר לא תהיה שום עסקה ללא הסכמתו של יחיא סינוואר שהוא היום בעל הבית של חמאס ומחזיק בחטופים הישראלים, ארה"ב, ישראל, קטאר ומצרים אינן יכולות לכפות עליו שום עסקה.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי בחירתו של יחיא סינוואר לראש הלשכה המדינית של חמאס רק ניפחה לו עוד יותר את האגו, הוא לא יכול להיראות כמי שנכנע ללחצים וויתר על דרישותיו  המקוריות במשא ומתן, לכן הם מציעים להנמיך ציפיות, הדרך לעסקה היא עדיין ארוכה וכלל לא בטוח שחמאס מקבל את מה שסוכם בדוחא.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי