המתקן הסודי של חזבאללה "עימאד -4"

חזבאללה ממשיך בלוחמה הפסיכלוגית כדי לנסות ולהרתיע את ישראל מהנחתת מכת נגד מקדימה על הארגון ופלישה קרקעית לדרום לבנון. הארגון חשף סרטון של מתקן חשאי תת קרקעי של הארגון, שהינו חלק ממתחם מנהרות ענק, שבו מאוחסנים טילים שיכולים לפגוע בכל נקודה בישראל, הסרטון מעורר זעם בלבנון.

לקראת התגובה הצבאית הצפויה של חזבאללה נגד ישראל על חיסול רמטכ"ל הארגון פואד שוכר, פירסם הארגון סרטון לוחמה פסיכולוגית  חדש על מתקן חשאי שלו עמוק בבטן האדמה הנקרא "עימאד 4" של שמו של רמטכ"ל חזבאללה עימאד מוע'נייה שחוסל בדמשק על ידי ישראל בשנת 2008.

לדברי הסרטון, המתקן עצמו הוקם על ידי עימאד מוע'נייה.

המתקן התת קרקעי כולל מנהרות ענק שמהן משוגרים טילים.

במתקן יש  גם ציוד טכנולוגי רב, מחשבים, תאורה, גודלה של המנהרה שהוצגה בסרטון מאפשר נסיעת משאיות  ואופנועים. בסרטון נראות המשאיות בתוך מבוך ארוך של הארגון במעמקי האדמה. בסוף הסרטון חיזבאללה מציג את תשתיות שיגור הטילים שלו הממוקמות עמוק בתוך הקרקע,הוא טוען שאלה טילים המסוגלים להגיע עד אילת.

כמו כן יש במתקן בית חולים שדה, ציוד קשר מוצפן ומזון שמספיק ללוחמים לשנה שלמה.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי המתקן הסודי של חזבאללה שנחשף בסרטון הוא חלק מפרוייקט המנהרות האסטרטגי של הארגון, חזבאללה שידרג את הפרוייקט לאחר מלחמת לבנון השנייה ולאחר שישראל חשפה שש מנהרות התקפיות של הארגון החודרות לשטח ישראל והרסה אותן במסגרת מבצע "מגן צפוני" בשנת 2018.

מאז הקים חזבאללה בסיסים תת קרקעיים גדולים ברחבי לבנון, באזור ההררי וגם מנהרות לחימה בדרום לבנון.

נראה כי חזבאללה עקב במהלך השנה האחרונה אחרי האופן שבו טיפל צה"ל במאות הקילומטרים של מנהרות החמאס ברצועת עזה והפיק לקחים שאותם הוא יישם במנהרות שלו.

חזבאללה מנסה להרתיע את ישראל באמצעות הסרטון הזה ומעביר לה מסר כי היא לא תוכל להשמיד את ארסנל הטילים, הרקטות והכטב"מים שלו שמוסתר עמוק באדמה , מתחת לאזורים צפופי אוכלוסיה ובהם רובע א-דאחייה בביירות, באמצעות הפצצות מהאוויר, דבר שיחייב פעולה קרקעית גדולה שעליה היא תשלם במחיר יקר של חיי אדם, לכן, כדאי לה לרדת מהרעיון של עימות צבאי גדול בלבנון.

פירסום הסרטון של חזבאללה בא בעקבות כתבת תחקיר בעיתון הצרפתי "ליברסיון" מ-21 בחודש פברואר השנה,כי לחזבאללה יש רשת מנהרות סודית של מאות ק"מ גדולה ומסועפת יותר מרשת המנהרות של חמאס ברצועת עזה שחודרת לשטח ישראל.

נראה כי הפירסום הוא חלק ממסע הלוחמה הפסיכולוגית של חזבאללה להרתיע את ישראל מלכבוש את דרום לבנון במקרה של ההדרדרות המערכה למלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה.

גורמים בחזבאללה טוענים כי רשת המנהרות הענקית מאזנת את יתרון העליונות האווירית שיש לישראל.

גורמים לבנונים אומרים כי אסטרטגיית המנהרות היא אחד הקלפים החזקים שיש לחזבאללה שמאפשרת לו תמרון מתחת לקרקע והיא מסייעת להעביר לוחמים ונשק ממקום למקום ולהפתיע את האויב.

אחרי מלחמת לבנון השנייה, ארגון חזבאללה הקים, בסיוע של מומחים מצפון קוריאה ואיראן, רשת גדולה של מנהרות הגדולה יותר מ"המטרו" של חמאס ברצועת עזה.

פירסום הסרטון עורר זעם גדול בלבנון, תושבים הופתעו הביעו כעס על חסן נצראללה שהשקיע כסף רב בבניית מנהרות עם תאורה במקום לבנות מקלטים בדרום לבנון.

תושבים אחרים טענו כי פירסום הסרטון מעניק לישראל תירוץ לתקוף את לבנון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי