הנשיא ביידן לוחץ להשיג הסכם בין ישראל לחמאס עד סוף השבוע

ארה"ב מפעילה מכבש לחצים על ישראל, קטאר ומצרים כדי להגיע למתווה הסכם סופי על עסקת החטופים והפסקת אש ברצועה עד סוף השבוע.

על פי גורמים אמריקנים, הנשיא ביידן מפעיל מכבש לחצים על ישראל, קטאר ומצרים להגיע להסכם חטופים והפסקת אש ברצועת עזה עד סוף השבוע.

לממשל ביידן אין אפשרות להפעיל לחץ ישיר על מנהיג חמאס יחיא סינוואר המסתתר במנהרות ברצועת עזה והתוכנית שלו היא להפעיל עליו לחץ באמצעות מצרים וקטאר.

משלחת ביטחונית ישראלית יצאה הבוקר לקהיר להמשך המשא ומתן על מעבר רפיח ו"ציר פילדלפי", שני נושאים שהם בליבת המשא ומתן.

ישראל מתנגדת לנסיגת כוחות  צה"ל מ"ציר פילדלפי" ולהפעלת מעבר רפיח על ידי הרש"פ.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן יגיע היום ארצה ומחר הוא ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו, הוא אמור גם לבקר במצרים ובקטאר.

בלינקן ידון עם ראש הממשלה נתניהו בסוגיית מניעת מעבר מחבלים חמושים מדרום הרצועה לצפונה, על פי גורמים מדיניים בירושלים, נתניהו עומד על כך שיוקם בשטח מנגנון שיבדוק את הפלסטינים שיעברו מדרום לצפון לאחר שישראל תיסוג ממסדרון נצרים.

המשימה של בלינקן היא לקדם את ההסכם בין ישראל לחמאס ולנסות למנוע התלקחות אזורית, ההתרשמות של גורמי הביטחון בישראל היא כי איראן, ואולי גם חזבאללה, משהים בינתיים את התגובה הצבאית שהבטיחו על חיסול הבכירים בביירות ובטהראן עד שיתבררו סופית תוצאות המשא ומתן בין ישראל לחמאס.

ההתקדמות שהושגה במפגש הפסגה בדוחא היא בין ישראל למתווכות ולא מול חמאס.

דוברים שונים של חמאס הכחישו בסוף השבוע כי הושגה התקדמות כלשהי במפגש דוחא.

דובר חמאס בלבנון אמר הבוקר לרשת סקיי ניוז כי "האופטימיות שהנשיא ביידן פיזר לא עומדת בקנה אחד עם המציאות".עוד אמר: לא נרשמה התקדמות של ממש בשיחות בדוחא. הנקודות במחלוקת לא נפתרו."

ברור שמי שקובע בחמאס אם תהייה עסקה עם ישראל או לא הוא יחיא סינוואר שנבחר באחרונה לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס, גם אם תושג בסופו של דבר טיוטת הסכם בין ישראל למתווכות קטאר ומצרים, אי אפשר יהיה לממש אותו ללא הסכמת יחיא סינוואר שמחזיק ב-115 חטופים ישראלים.

בשורה התחתונה, בקרב החוגים המדיניים בירושלים שוררת הבוקר פסימיות לגבי הסיכויים להשיג עסקה בין ישראל לחמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי