ישראל חייבת לשנות את המשוואה במקום להמתין להתקפת חזבאללה

חזבאללה נכנס לשלב הכנות מעשיות להתקפה על ישראל, למרות המשא ומתן בדוחא והמפגש הצפוי בשבוע הבא בקהיר. צה"ל חייב להנחית על חזבאללה מכת נגד מקדימה קשה, לכבוש את דרום לבנון ולהקים אזור חיץ שיגן על התושבים הישראלים שמתגוררים על הגבול.

 ישראל שיקמה במעט בשבועות האחרונים את ההרתעה שלה, שנשחקה ב-7 באוקטובר, כאשר תקפה בתימן את נמל חודידה של החו'תים, חיסלה את רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר בביירות ואת מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן.

איראן וחזבאללה מאיימים בתגובה קשה ובהתקפה על ישראל, אך בינתיים זה לא קורה, מכמה סיבות.

א.בגלל חשש מתגובה צבאית ישראלית קשה על לבנון ואיראן אם ייפגעו אזרחים ישראלים.

ב.חשש איראני מכוחות הקואליציה הבינלאומית שריכזה ארה"ב באזור.

ג.מדובר בלוחמה פסיכולוגית של איראן וחזבאללה כדי למרוט את עצביהם של תושבי ישראל, חסן נצראללה הודה כי השהיית ההתקפה היא חלק מהעונש על ישראל בגלל חיסול פואד שוכר.

ד.מתן סיכוי למשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס בניסיון להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

איראן וחזבאללה אינן רוצות שיאשימו אותן בהכשלת הסיכוי להגיע להפסקת אש ברצועת עזה.

ה. חוסר רצון של איראן וחזבאללה להיגרר למלחמה אזורית.

מבחינה אסטרטגית זוהי טעות גדולה מצידה של ישראל שלא להנחית מכת נגד מקדימה על ארגון חזבאללה במקום להיכנס לתקופת "המתנה" שפוגעת במורל של אזרחי ישראל, ישראל חייבת לקחת את היוזמה לידיה ולתקוף את חזבאללה כדי לשקם את ההרתעה.

יש לה עכשיו הזדמנות טובה ולגיטימציה בינלאומית לעשות זאת, מכיוון שהיא מותקפת מדי יום על ידי חזבאללה שמשרת את האג'נדה של איראן באזור.

היא חייבת ליצור משוואה חדשה ביחסים מול חזבאללה.

חסן נצראללה מנסה להפחיד את ישראל ולהרתיע אותה באמצעות פירסום סרטוני וידיאו של צילומים שעשה כטב"מ בתוך שטח ישראל וגם סרטון חדש על פרוייקט "עימאד 4" של המנהרות והטילים של חזבאללה.

השיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה הבהיר בסוף השבוע כי התגובה של חזבאללה על חיסולו של פואד שוכר איננה קשורה להפסקת הלחימה ברצועת עזה והיא תגיע בעיתוי שאותו יבחר חזבאללה.

גם עבד אלמאלכ אלחות'י, מנהיג החות'ים בתימן, חזר על אותה עמדה בדיוק.

על פי דיווח אתמול בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר", שופרו של חזבאללה, הארגון עבר להכנות מעשיות להתקפה על ישראל וכי יש לו יכולת  להגיב תגובה(צבאית) חזקה ומשפיעה נגד ישראל.

גם אם יושג הסכם הפסקת אש ברצועת עזה, דבר שאיננו נראה כרגע מעשי, ישראל לא תוכל להחזיר את עשרות אלפי המפונים לבתיהם גבול הצפון ולאפשר לכוח "רדוואן" של חזבאללה להתבסס מחדש על הגבול בניגוד להחלטה 1701 של האו"ם.

ממשל ביידן בלחץ, הוא אינו רוצה מלחמה אזורית לפני הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר, הנשיא ביידן רוצה להבטיח את ניצחונה של סגניתו קמלה האריס בבחירות והוא מנסה לרצות ולהרגיע את חזבאללה ואיראן באמצעות הפסקת המלחמה ברצועת עזה.

האינטרס הישראלי בגבול הצפון הוא לאפשר את חזרת המפונים לבתיהם בישראל באופן בטוח וניהול חיים  רגילים ללא איום על חייהם, לכן, המלחמה חייבת להסתיים רק לאחר שצה"ל ינחית על חזבאללה מכה אנושה, יכבוש את דרום לבנון ויקים בו אזור חיץ שיגן על התושבים הישראלים שמתגוררים על הגבול.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי