מאמץ אמריקני למנוע את קריסת המשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת אש ברצועה

ממשל ביידן במאמץ למנוע את קריסת המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס ולשמור על המשכיותו. סימן שאלה גדול ממשיך לרחף על קיום מפגש הפסגה השבוע בקהיר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנמצא בחופשה עם משפחתו, שוחח אמש עם ראש הממשלה נתניהו ודרש ממנו להתגמש בסוגיית "ציר פילדלפי".

בשיחה השתתפה גם סגניתו והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס.

הבית הלבן מסר בהודעה רשמית כי בשיחה בין ביידן לנתניהו, השניים "דנו במאמצים המתמשכים של ארה"ב לתמוך בהגנתה של ישראל מפני כל האיומים מאיראן, בהם קבוצות הפרוקסי שלה חמאס, חיזבאללה והחות'ים, שכוללים פריסה הגנתית מתמשכת של צבא ארה"ב".

עוד נמסר כי "הנשיא הדגיש בפני נתניהו את הדחיפות בהבאת הסכם הפסקת האש ושחרור חטופים לכדי סגירה, ודן עמו בשיחות הקרובות בקהיר כדי להסיר את כל המכשולים שנותרו".

ראש הממשלה נתניהו מתעקש לשמור על נוכחות כוחות צה"ל ב"ציר פילדלפי" ואילו ממשל ביידן דורש דילול משמעותי של הכוחות בשלב הראשון ונסיגה מלאה בשלב השני של העסקה.

גורמים בכירים במערכת הביטחון ובצוות המשא ומתן הישראלי מאשימים כי שר החוץ בלינקן גרם למעשה בהצהרותיו למשבר קשה במשא ומתן.

לדבריהם, הוא מיהר להאשים את חמאס כי הוא האשם בכך שהעסקה לא יוצאת אל הפועל  ובכך לא השאיר מרחב להמשך הדינמיקה של המשא ומתן, עכשיו הממשל מנסה להציל מה שאפשר כדי שהמגעים לעסקה יימשכו בקהיר.

בתום פגישה בין נציגי חמאס לנציגי הג'יהאד האיסלאמי שהתקיימה אמש בדוחא, בירת קטאר, שני הארגונים פרסמו הודעה משותפת  שבה האשימו את ישראל ב"קריסת מאמצי המתווכות".

בהודעה נאמר כי "מנהיגי הכיבוש אחראים לקריסת המאמצים שעשו המתווכות על ידי התעקשות להמשיך בתוקפנות והכחשת מה שנעשה בשלבים הקודמים, במיוחד ההצעה שתנועת חמאס הסכימה לה ב-2 ביולי".

גורמים מדיניים בירושלים מעריכים כי קיום מפגש הפסגה בקהיר שהיה מתוכנן השבוע הוא בסימן שאלה גדול, אם הוא בכל זאת יתקיים, הדבר יהיה ביום שישי או ביום שבת.

להערכתם, הסיכויים כרגע לעסקה הם קלושים נוכח העובדה שיחיא סינוואר ממתין לפרוץ מלחמה אזורית ואיננו מעוניין בעסקה.

מצרים לא מקבלת את המפות שישראל הציגה לגבי נוכחות צה"ל ב"ציר פילדלפי" ואינה מוכנה לשמוע על נוכחות ישראלית בציר.

בסביבת ראש הממשלה נתניהו אומרים שזה לא הזמן להתגמש ושיש לעשות זאת רק כאשר חמאס יילחץ עוד יותר מהפעילות הצבאית המוגברת של צה"ל ברצועת עזה.

בשורה התחתונה, נכון לעכשיו המשא ומתן תקוע וממשל ביידן ממשיך לנסות לחלץ אותו מהמבוי הסתום.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי