גוברים הסיכויים להתרחבות המערכה בין ישראל לחזבאללה

חזבאללה נערך להתרחבות המערכה בגבול הצפון בעקבות ההצהרה של שר הביטחון גלנט כי מרכז הכובד של המלחמה עובר בהדרגה מרצועת עזה לחזית הצפונית. החזרת עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם על גבול הצפון אינה יכולה לקרות ללא שינוי כללי המשחק מול חזבאללה והרתעתו.

בחזבאללה מתייחסים ברצינות רבה לדברים שאמר שלשום שר הביטחון יואב גלנט בתום הערכת מצב בפיקוד צפון על ההסלמה מול חזבאללה.

בתום הערכת המצב הוא אמר " מרכז הכובד שלנו נע מדרום לצפון ואנחנו בשינוי הדרגתי".

בחזבאללה רואים בכך הכנה של דעת הקהל בישראל לקראת התרחבות המערכה בגבול הצפון עד לעימות צבאי כולל עם חזבאללה כשברקע הדברים הפצצת מטרות של חזבאללה, שכוללות מחסנים של אמל"ח בבעל בק, בעומק השטח הלבנוני.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני שופרו של חזבאללה, כתב אתמול פרשנות כי ההסלמה היא בעקבות הפסימיות הישראלית לגבי הסיכוי להגיע לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה וגם כתוצאה מהתגובה הצפויה של חזבאללה ואיראן  על החיסולים שעשתה ישראל בביירות ובטהרן, וכי ברור שהמלחמה היא בכיוון של התרחבות במיוחד בגזרת הצפון.

גורמים בחזבאללה אמרו לעיתון כי לארגון יש ניסיון של עשרות שנים בעימות עם ישראל וכי הוא לקח בחשבון את כל הסכנות ברגע שנכנס לעימות עם ישראל אחרי ה-7 באוקטובר והוא מבין היטב את השינויים שחלו בישראל.

חסן נצראללה קבע בתחילת המערכה כי ארגונו יפתח חזית מול ישראל לסייע לחמאס ברצועת עזה אבל אחרי חיסולו של רמטכ"ל חזבאללה פואד שוכר הוא הודיע כי הארגון נכנס לשלב חדש של מלחמה פתוחה מול ישראל, למרות זאת הוא מנסה שלא לחרוג מכללי המשחק שנקבעו בתחילת המערכה, אבל ברור שהכיוון שמסתמן הוא הסלמה מעבר לכללים האלה.

נצראללה לוקח בחשבון את הנזק שייגרם למדינת לבנון כתוצאה מעימות כולל עם ישראל אך הוא משחק פוקר צמוד לחזה ומעריך שיצליח להרתיע את ישראל מהרחבת המערכה נגדו.

האטרטגיה של חזבאללה כרגע היא להגביר את הלחץ הצבאי על ישראל ולהתיש אותה מתוך הנחה שזה יקל את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה ויסבך את התוכניות הצבאיות של ישראל.

נצראללה מוכן להמשיך בלחץ הצבאי הזה על ישראל ללא הגבלת זמן, למרות שגם צה"ל שוחק בהדרגה את התשתיות הצבאיות שלו, במיוחד בדרום לבנון ומחסל מאות מפעיליו.

חזבאללה נזהר שלא לפגוע באזרחים ישראלים, הוא הוציא אותם מהמשוואה כרגע ואם ישראל הורגת בטעות אזרחים לבנוניים הוא מגיב בעוצמה בירי כבד של רקטות וכטב"מים.

חשוב מאוד לנצראללה שישראל לא תפגע בתשתיות האזרחיות האסטרטגיות של לבנון, הסובלת ממחסור גדול בחשמל וממצב כלכלי קשה, לכן הוא נמנע מפגיעה במתקנים אסטרטגיים בישראל.

פינוי עשרות אלפי המפונים הישראלים מגבול הצפון, בגלל החלטה מוטעית של הדרג המדיני בישראל מסייע לחזבאללה, חסן נצראללה משתמש בכך כקלף מיקוח  וישראל חייבת לשנות את כללי המשחק כדי להחזיר אותם לבתיהם בביטחה.

החזרת עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם על גבול הצפון אינה יכולה לקרות ללא שינוי כללי המשחק מול חזבאללה והרתעתו, נראה כי הדרג המדיני בישראל מתחיל להבין זאת וזהו הרקע להצהרתו החריגה של שר הביטחון גלנט.

חזבאללה לוקח בחשבון את נוכחות כוחות הקואליציה הבינלאומית באזור הים התיכון שארה"ב ריכזה כדי להגן על שמי ישראל ומבין שישראל כרגע איננה לבדה במערכה מולו, השאלה היא כמה זמן יישארו כוחות הקואליציה הזו באזור?

נוכחות כוחות הקואליציה הבינלאומית באזור היא מנוף לחץ נוסף של ישראל על חזבאללה שאיננו רוצה להיכנס בתנאים האלה למלחמה כוללת, זוהי הזדמנות פז היסטורית של ישראל לנצל כל שגיאה של חזבאללה כדי לצאת למכת נגד מקדימה כל עוד כוחות הקואליציה הבינלאומית נמצאים באזור ויגנו על שמי ישראל, מי יודע מתי עוד פעם תיווצר לישראל הזדמנות חשובה ונדירה כזו?

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי