כיצד פועל המוסד הישראלי בלבנון?

המודיעין הלבנוני טוען כי עצר בשנתיים האחרונות 20 סוכנים שפעלו בלבנון בשירות המוסד הישראלי. מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה מזהיר את תושבי לבנון מפני השימוש בטלפון הסלולארי שמסייע לישראל בחיסולים הממוקדים אך המוסד הישראלי נוחל הצלחה בגיוס סוכנים באמצעות האינטרנט.

המכה המקדימה שהנחית באחרונה חיל האוויר הישראלי על אלפי רקטות של ארגון חזבאללה בשבוע שעבר וחיסולו של רמטכ"ל הארגון פואד שוכר שוב מעלים לראש סדר היום התקשורתי בלבנון את נושא הפעילות המוצלחת של המוסד הישראלי במדינה.

העיתון "ראי אליום" דיווח  אתמול כי ענף המודיעין של כוחות הביטחון הלבנוניים טוען כי עצר במהלך השנתיים האחרונות 20 סוכנים ישראלים, חלקם בכירים לשעבר וחלקם בניהם של בכירים לבנוניים בהווה ובעבר, הם גויסו למשימות הריגול על ידי המוסד הישראלי תמורת בצע כסף והקשר עמם התנהל בדרכים סמויות, כולל פגישות אישיות עמם בטורקיה,יוון, קפריסין ומדינות באפריקה שם הוטלו עליהם משימותיהם.

מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה הזהיר באחרונה את תושבי לבנון, במיוחד את התושבים בדרום לבנון, מהשימוש במכשיר הטלפון הנייד, כלומר הטלפון הסלולארי.

נצראללה כינה  את הטלפון הזה במילים "סוכן רוצח" של ישראל שמספק לה מידע בחינם על לבנון.

קצפו של נצראללה על הטלפונים הסלולאריים יצא לאור העובדה שישראל הצליחה לחסל עשרות מפקדים של חזבאללה בלבנון, רובם בדרום המדינה, באמצעות כטב"מים.

חסן נצראללה מעריך כי הסיבה לכך היא שהם השתמשו במכשירי טלפון סלולאריים באמצעותם עקבה ישראל אחריהם וחיסלה אותם.

הוא גם דרש מתושבי הדרום לכבות את המצלמות במעגל סגור שקיימות במוסדות השונים ובבתים פרטיים בטענה שישראל חודרת אליהן דרך רשת האינטרנט.

אולם, החיים הם יותר חזקים מהדרישות של חסן נצראללה, לבנונים רבים מתעלמים מהדרישה של מזכ"ל חזבאללה, הם אינם מוכנים לוותר על השימוש בטלפון הסלולארי, גם פעילים בחזבאללה מתעלמים מההוראה הזו וכך הם מוצאים את מותם.

על פי גורמים בלבנון, המוסד הישראלי גם מפרסם הודעות רשמיות ברשת הפייסבוק שבהן הוא מציע לאזרחי לבנון לעבוד בריגול למען ישראל תמורת כסף.

לדבריהם, רבים ענו למודעות האלה באמצעות חשבונות פיקטייבים כדי שלא יתפסו על ידי המודיעין הלבנוני, בגלל המצב הכלכלי הקשה בלבנון, וכך מצליח המוסד לגייס סוכנים רבים בשלט רחוק ללא מאמץ מיוחד.

הכותרת של המודעות האלה היא: "אנחנו חייבים להילחם יחדיו כדי להחזיר את המולדת"!

התשלום עבור המידע המודיעיני שמוסרים הלבנוניים שנענו להצעה מועבר אליהם ללבנון בהעברה בנקאית מאחת המדינות בחו"ל.

על פי גורמים בלבנון, מי שנענה למודעה של המוסד הישראלי ומשתף עמו פעולה מקבל משכורת חודשית של 1600 דולר.

הלבנוניים שנענו למודעה נדרשים לצלם אתרים ואנשים מסויימים וגם לעקוב אחרי תנועותיהם.

למודיעין הלבנוני קשה מאוד להתמודד עם התופעה הזו של הפעלת סוכנים דרך הרשתות החברתיות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי