ארה"ב הציבה קווים אדומים לחזבאללה

העיתון "א-שרק אלאווסט" חושף את הקווים האדומים שהציבה ארה"ב לחזבאללה לגבי מלחמת ההתשה שהוא מנהל נגד ישראל. חזבאללה אינו מעוניין בעימות כולל עם ישראל, אבל איראן כופה עליו להמשיך במלחמת ההתשה נגדה.

פרשנים בלבנון מעריכים כי ארגון חזבאלה מפיק לקחים מהמכה המקדימה שהנחית עליו צה"ל ב-25 באוגוסט וממתין גם לתגובת הנקם של איראן נגד ישראל על חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן וייתכן שהוא גם כן יצטרף אליה.

בינתיים חושפת הפובלציסטית הודא אלחוסייני בעיתון הסעודי "א-שרק אלאווסט" את הקווים האדומים שהציב ממשל ביידן בפניו של חסן נצראללה.

במאמר שהיא פירסמה אתמול כתבה הודא אלחוסייני, מפי מקורות מהימנים בלבנון, כי את המסר האמריקני העביר השליח האמריקני עמוס הוכשטיין ליו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, המקורב מאוד לחסן נצראללה, במהלך ביקור בלבנון במחצית אוגוסט.

מסר האזהרה האמריקני לחסן נצראללה כלל את הדברים הבאים.

א.לא להסלים את המצב בדרום לבנון אחרת ישראל תפתח במלחמה כוללת שתשמיד את כל לבנון.

ב.להפריד את הקשר בין ללבנון לרצועת עזה.

ג. אם חזבאללה יפריז בתגובתו הצבאית על חיסול רמטכ"ל הארגון פואד שוכר, ספינות הצי האמריקני  והבריטי בים התיכון יתקפו אותו באמצעות טכנולוגיה הרסנית על פני הקרקע וגם במנהרות שלו מתחת לפני הקרקע.

ד. איסור על חזבאללה להשתמש בתגובה הצבאית שלו נגד ישראל בטילים לטווח בינוני וטילים לטווח רחוק ולהסתפק בירי רקטות קטיושה בלבד ומספר מוגבל של כטב"מים.

ה. איסור על חזבאללה לפגוע באסדת הגז "כריש" ולהימנע מתקיפת אזורי אוכלוסיה אזרחית כולל נמלים, שדות תעופה ותחנות חשמל ובתי חולים.

ו. להודיע לארה"ב באמצעות מתווך קטארי על מועד התקיפה המתוכנן של חזבאללה 12 שעות מראש.

על פי הדיווח, נביה ברי העביר את המסר האמריקני לבכיר חזבאללה וופיק צפא.

ואכן, ביום ההתקפה ב-25 באוגוסט ירה חזבאללה 230 רקטות וכטב"מים ונמנע מלתקוף את אסדת הגז "כריש"  וריכוזי אוכלוסיה אזרחית.

אולם, ישראל הקדימה את חזבאללה והנחיתה מכה אווירית מקדימה על משגרי הרקטות ומחסני התחמושת שלו.

הודא אלחוסייני טוענת במאמרה כי ארה"ב קבעה את אופי התגובה של חזבאללה על חיסול פואד שוכר ואת הקווים האדומים שלו.

לכן, כוח ההרתעה שלו מול ישראל מוגבל והוא אינו יכול לחצות את הקווים האדומים שקבעה לו ארה"ב.

לדברי אלחוסייני, ארגון חזבאללה מבין את מאזן הכוחות והוא רוצה לשלוט בתהליך קבלת ההחלטות המדיני בלבנון, לגבי איראן היא טוענת שאיראן מנסה להשיג רווחים מדיניים מכך שהיא תמנע מלתקוף את ישראל בתגובה על חיסול אסמעיל הניה והיא רוצה להגיע להסכם גרעין חדש עם מעצמות המערב.

ההערכה בעולם הערבי היא כי הדיווח אכן מדוייק, אבל נשאלת השאלה כמה זמן עוד יכולה ארה"ב להשאיר את כוחותיה באזור הים התיכון כדי להגן על ישראל ולהרתיע את חזבאללה?

חזבאללה איננו מעוניין במלחמה כוללת עם ישראל אבל הדברים עלולים גם לצאת משליטה אם ייפגעו אזרחים לבנוניים או ישראלים, כתוצאה מחילופי המהלומות הצבאיות בין ישראל לחזבאללה כפי שקרה בכפר מג'דל שמס שבו נהרגו 12 ילדים מפגיעת טיל ששיגר חזבאללה לעבר רמת הגולן.

בסופו של דבר ישראל איננה מעוניינת במלחמה אזורית וגם לא איראן וחזבאללה, עם זאת האיראניים רוצים להמשיך את מלחמת ההתשה נגד ישראל וכופים זאת על חזבאללה.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי