ישראל תגביר את הלחץ על מצרים בנושא הברחות האמל"ח לרצועת עזה

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל מחפשת דרכים חדשות להפעיל לחץ על מצרים כדי לקדם את נושא עסקת החטופים. למצרים יש אינטרסים כלכליים בכל הקשור למחלוקת על "ציר פילדלפי" ולכן היא מצדדת בעמדת חמאס, ישראל חייבת למנוע את המשך הברחות הנשק לרצועה דרך הציר.

המתיחות בין ישראל למצרים מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה הגיעה לשיא חדש לאחר סירובו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגת מ"ציר פילדלפי" על גבול הרצועה עם מצרים שמשמש כצינור החמצן של חמאס להברחות אמצעי לחימה מחצי האי סיני לתוך הרצועה.

כל הצדדים, ישראל, חמאס והמתווכות: קטאר ומצרים, ממתינים כעת להצעת הפשרה האמריקנית החדשה אך הציפיות הן נמוכות, הסיכוי לעסקת חטופים והפסקת אש הוא קלוש ביותר.

גורמים מדינים בכירים בירושלים אומרים כי מצרים היא כפויית טובה כלפי ישראל שעזרה לה להילחם נגד הטרור של דאע"ש בחצי האי סיני וכי קהיר תפסה עמדה לא מאוזנת והיא לא יכולה לשמש כמתווכת הוגנת בין ישראל לחמאס.

בכירים בדרג המדיני מנסים כעת למצוא דרכים להפעיל לחץ על מצרים בנושא "ציר פילדלפי" מתוך הנחה שאם מצרים תסכים לשהיית כוחות צה"ל על הציר יהיה קל יותר לשכנע את חמאס להתקדם לעבר עסקה.

גורמים במשרד החוץ אומרים כי השבוע תגיע לישראל משלחת של בכירי של ארגון איפא"ק שהוא השדולה הפרו-ישראלית בבית הנבחרים האמריקני.

הבכירים הישראלים שייפגשו עימם יסבירו להם את מצב היחסים בין ישראל למצרים ויבקשו מהם לשכנע את הקונגרס כי יש לדרוש מממשל ביידן להגביר את הלחץ על מצרים, לא רק על חמאס, כדי ליישם את עסקת החטופים.

הבכירים הישראלים יסקרו בפני  משלחת איפ"אק את תעשיית ההברחות של חמאס דרך "ציר פילדלפי" ומעבר רפיח ואת שיטת תשלום השוחד לפקידים וקצינים מצריים שמסייעים בהברחת אמצעי הלחימה לתוך הרצועה.

הם יסבירו כי זהו המניע העיקרי לכך שמצרים מתעקשת על נסיגה ישראלית מלאה מהציר כדי שתעשיית ההברחות תשוב ותפרח מחדש.

הגיעה העת שממשל ביידן יבין את הבעיה ויפעיל לחץ על מצרים, אומר גורם מדיני בכיר, על פי המידע המודיעיני שבידי ישראל גם בנו של הנשיא א-סיסי, שהינו בכיר במודיעין המצרי, מעורב ישירות בתעשיית ההברחות שהפכה לענף כלכלי מכניס עבור קציני השלטון המצרי.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-8 בספטמבר מפי גורמים מדיניים וביטחוניים במצרים כי מצרים שוקלת באחד התרחישים להחזיר את השגריר שלה ח'אלד עזמי מתל אביב לקהיר וגם לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי שהיא תקבל החלטה על נסיגה ישראלית מלאה מ"ציר פילדלפי".

אולם, גם ישראל יכולה לנקוט ביוזמות מדיניות נגד מצרים לאחר שהיא סייעה בעבר למשטרו של א-סיסי מול וושינגטון כדי לקבל סיוע ביטחוני וכלכלי נרחב.

כפי שהדברים נראים כעת, בירושלים מעריכים כי רק הסכם הפסקת אש יכול להביא להפחתת המתיחות בין ישראל למצרים או חיסולו הפיזי של יחיא סינוואר, כשתסתיים המלחמה ישראל צריכה להעריך מחדש את יחסיה עם מצרים במיוחד נוכח ההתעצמות חסרת התקדים של צבא מצרים שממשיך להגדיר את ישראל כאויב הראשי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי