ישראל מתקשה לצאת ממלחמת ההתשה שבה היא נתונה במשך כשנה

כמעט שנה חלפה מתחילת מלחמת "חרבות ברזל" שנכפתה על ישראל, לצה"ל יש הישגים צבאיים חשובים במלחמה ברצועת עזה וגם במלחמה בזירות האחרות אבל היא מתקשה לצאת ממלחמת ההתשה שבה היא נמצאת.

ההתקפה המפתיעה והמוצלחת של ישראל על אלפי פעילים של חזבאללה בלבנון, בשני גלים עד עכשיו, היא הישג מודיעיני ומבצעי חשוב שמחזק את כושר ההרתעה של ישראל,אבל הוא אינו משפר את מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל.

מדובר בשיפור כושר ההרתעה ולא בשיפור כושר ההכרעה.

ההתקפה תירשם בהיסטוריה של המזרח התיכון כמבצע מוצלח וחסר תקדים נגד הטרור של חזבאללה, אך היא איננה מספיקה להחזיר כ-60 אלף מפונים ישראלים לגור בבתיהם על גבול הצפון בביטחה.

היא גם לא תחלץ את ישראל, שמתמודדת ב-7 חזיתות מול הציר השיעי בראשות איראן ,שרוצה להשמידה, ממלחמת ההתשה שאליה היא נקלעה.

החגיגה התקשורתית בישראל על ההישג החשוב היא מוקדמת מדי, חזבאללה מתכוון להגיב בעוצמה נגד ישראל למרות שהיא מעולם לא לקחה אחריות על ההתקפה.

ישראל מפגינה ביטחון עצמי רב מול חזבאללה ואינה מגלה שום סימנים של חשש מתגובתו, הוראות החירום של פיקוד העורף לא השתנו, יש אמנם מתיחות בגבל הצפון אך צה"ל מגלה נחישות ועמידה איתנה והרמטכ"ל הורה לתגבר את גבול הצפון בכוחות מאוגדה 98 שהיא אוגדת הקומנדו המובחרת של צה"ל שהיו לה הישגים רבים בלחימה ברצועת עזה.

על פי הערכות של גורמי מודיעין בישראל, חסן נצראללה איננו ממהר להגיב על ההתקפה הישראלית, התגובה הצבאית תיקח עוד זמן, חסן נצראללה מכין אותה היטב, שוב יחזור מוטיב ההמתנה הישראלית לתגובת חזבאללה מכיוון שמזכ"ל חזבאללה רואה בהמתנה הישראלית מורטת העצבים חלק מהעונש שישראל תקבל.

ישראל מנסה לזכות בלגיטימציה בינלאומית לקראת מתקפה רחבה בלבנון בקרוב בתקווה שהיא תסתיים בהסדר מדיני שיחזיר את עשרות אלפי המפונים הישראלים לבתיהם בגבול הצפון, לכן היא שומרת על שתיקה רועמת ואיננה לוקחת אחריות רשמית על תקיפת פעילי חזבאללה.

נראה כי ישראל מנסה להימנע ממלחמה כוללת עם חזבאללה בלבנון ומחפשת דרכים למבצע צבאי מוגבל שישנה את כללי המשחק הקיימים אבל לא יוביל לעימות צבאי כולל.

אחת ההערכות של פרשנים ערביים במזרח התיכון היא שישראל טומנת מלכודת לחזבאללה והיא רוצה לגרור אותו לתגובה רצינית חזקה נגדה שתצדיק מבצע צבאי גדול של ישראל לכיבוש דרום לבנון והקמת רצועת ביטחון.

מבצע כזה יכפה על חזבאללה את הפסקת מלחמת ההתשה וינתק את הקשר שהוא עושה עם הפסקת הלחימה ברצועת עזה.

מבצע כזה גם יאפשר להחזיר כ-60 אלף מפונים לבתיהם בגבול הצפון ותשקם את כוח ההרתעה של ישראל.

מפקד פיקוד הצפון האלוף אורי גורדין אמר אתמול כי "אנו נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי, מחויבות הכוחות מלאה במוכנות שיא לכל משימה".

שר הביטחון יואב גלנט אמר אמש כי" מרכז הכובד עובר צפונה באמצעות הסטת משאבים וכוחות-אנחנו בפתיחת שלב חדש במלחמה".

כוחות צה"ל צברו ניסיון רב בלחימה ברצועת עזה במהלך השנה האחרונה ולמרות עייפות הצבא, המורל הוא גבוה וגם המוטיבציה להילחם כדי להחזיר את עשרות אלפי המפונים לבתיהם גבול הצפון.

ההתקפה הישראלית לא פגעה בארסנל הנשק האדיר של חזבאללה ובטילים המדוייקים שלו, זה מאפשר לו להמשיך ללא מגבלת זמן במלחמת ההתשה, למרות המכה שחטף מישראל, חסן נצראללה בטוח בעוצמת ארגונו והוא נחוש למנוע מישראל להשיג כל הישג אסטרטגי.

במקביל ישראל ממשיכה להילחם ברצועת חמאס ברצועת עזה, למרות שמרכז הכובד של המלחמה עובר כעת לגבול הצפון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי