ההערכה בישראל: סבירות גבוהה שחסן נצראללה חוסל בהפצצת מפקדת חזבאללה בדאחיה בביירות

גורם ביטחוני בכיר אומר כי ייקח עוד זמן רב עד שיוודע סופית גורלו המדוייק של חסן נצראללה אבל כל הסימנים מצביעים על כך שהוא חוסל בסבירות גבוהה. ישראל נערכת לתגובת נקם מצד ציר ההתנגדות בראשות איראן.

גורם המקורב לחיזבאללה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אבד הקשר עם מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, בצה"ל מעריכים בסבירות גבוהה כי חסן נצראללה נהרג בהפצצת חיל האוויר הישראלי על מפקדת חזבאללה בשכונות א-דאחייה בביירות אמש.

על פי המידע שבידי ישראל לצידו של חסן נצראללה שהו במפקדה התת קרקעית של חזבאללה גם בכיר חזבאללה עלי כרכי, מפקד אזור הדרום שניצל השבוע מניסיון חיסול ישראלי והגנרל האיראני ממשמרות המהפכה שהחליף את חסן מהדאווי שחוסל על ידי ישראל בהפצצה בדמשק בחודש אפריל שעבר.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי ייקח עוד זמן רב עד שיוודע סופית גורלו המדוייק של חסן נצראללה אבל כל הסימנים מצביעים על כך שהוא חוסל.

לדבריו, בתקיפה של צה"ל על מפקדת חזבאללה בא-דאחייה בביירות נעשה שימוש במספר רב של פצצות חודרות בונקרים במשקל של טונה כל אחת שמסוגלות לחדור שכבות בטון בעובי של כמה מטרים. מטוסי חיל האוויר תקפו בפצצות האלה שטח של כמה מאות מטרים רבועים וההרס הוא אדיר מעל הקרקע ומתחתיה, הסבירות שמי שהיה בבונקר התת קרקעי שרד את ההפצצה היא קלושה, אבל צריך להמתין לאישור סופי.

אם חסן נצראללה היה שורד את ההפצצה,אומר הגורם הבכיר, ארגון חזבאללה היה מפר את השתיקה ומודיע רשמית כי חסן נצראללה חי, אבל כנראה שגם הוא מעריך בסבירות גבוהה שחסן נצראללה נהרג בהתקפה הישראלית, פינוי ההריסות ממקום התקיפה ייקח עוד זמן רב עד שיצליחו לחלץ את הגופות מתחת לאדמה כדי להביאן לקבורה.

העיתון "ניו יורק טימס" דיווח כי תקיפת צה"ל ברובע א-דאחייה בביירות התבצעה בעקבות מידע על כך שחסן נצראללה כינס ישיבת הנהגה של חזבאללה.

על פי הדיווח, סוכנויות הביון הישראליות היו מודעות למתקן התת קרקעי וישראל הורתה על תקיפות אוויריות על סמך מידע בזמן אמת שהצביע על כך שחסן נצראללה הגיע  לאותה ישיבה.

גורם ישראלי בכיר מסר לעיתון הטלגרף הבריטי כי הנאום של ראש הממשלה נתניהו באו"ם "היה חלק מהסחת דעת" שנועדה לגרום לחסן נצראללה להאמין שישראל לא תנקוט בפעולות דרמטיות בזמן שראש הממשלה נמצא פיזית בארצות הברית.

במהלך השבועיים האחרונים ישראל חיסלה את מרבית  הצמרת הצבאית של חזבאללה וגם דרגי ביניים בארגון ואת כל שדרת הפיקוד של כוח "רדוואן" בדרום לבנון.

יכולות הפיקוד של חזבאללה נפגעו קשות ואיראן מסייעת לחזבאללה במתן הוראות לפעולה באמצעות החמ"ל המשותף של משמרות המהפכה בטהראן שמתאם עם כל השלוחות של איראן את ההתקפות על ישראל מהזירות השונות.

למרות ההפצצות היעילות מאוד של חיל האוויר במהלך מבצע "חיצי הצפון" על מאגרי הטילים, הרקטות והכטב"מים של חזבאללה, לארגון יש עדיין יכולת גבוהה לתקוף את ישראל גם בעומקה ובאתרים אסטרטגיים רגישים.

מאגרים אלה נשלטים בידי מפקדי שטח ועכשיו הם מתארגנים לקראת תגובה צבאית נגד ישראל בתיאום עם משמרות המהפכה האיראניים.

בישראל ובארה"ב נערכים לאפשרות שגם איראן תגיב צבאית נגד ישראל על ההתקפה על מפקדת חזבאללה בביירות.

הבית הלבן מסר רשמית כי הנשיא ביידן הורה לשנות את פריסת כוחות ארה"ב במזרח התיכון בהתאם להתפתחויות.

להערכת גורמים בכירים בצה"ל, איראן עלולה לתקוף ישירות את ישראל או באמצעות השלוחות שלה בתימן, עיראק וסוריה וכמובן באמצעות חזבאללה.

מלבד היותו בן ברית נאמן של איראן, חסן נצראללה היה גם מנהיג דתי שיעי חשוב וההנהגה האיראנית נמצאת כעת במבחן חשוב והיא מחוייבת לנקום את מותו.

העולם המוסלמי הסוני מביט על איראן וממתין לראות כיצד היא תנהג, איראן נחשבת למנהיגת השיעים והיא חייבת לנקום את מותו, לכן הנקמה היא רק עניין של זמן והיא תגיע, זו ההערכה בקרב גורמי הביטחון הישראלים.

לא ברור עדיין מי יהיה יורשו של חסן נצראללה ברגע שיוודע סופית כי הוא חוסל, האם יהיה זה סגנו השיח' נעים קאסם או האשם צפי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חזבאללה, הנחשב ליורשו הפוטנציאלי שהינו גם קרוב משפחתו של חסן נצראללה, מכיוון שעל פי דיווחים שונים מלבנון גם הוא נהרג בהפצצת חיל האוויר.

במקרה כזה, סביר להניח כי מועצת הג'יהאד של חזבאללה תתכנס בשלב כלשהו לבחור את היורש.

מי שבודאי מרוצה מההתפתחויות האחרונות הוא מנהיג חמאס יחיא סינוואר, חיסולו של חסן נצראללה מעלה את הסבירות לכך שתפרוץ מלחמה אזורית במזרח התיכון, זהו הדבר שהוא רצה שיקרה מאז ה-7 באוקטובר כדי שצה"ל ייאלץ להפחית את הלחץ הצבאי על חמאס ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי