חזבאללה אחרי חיסולו של חסן נצראללה

ארה"ב וישראל מעריכות כי חזבאללה חטף מכות קשות מישראל בעוד סגנו של חסן נצראללה טוען כי אין שינוי באסטרטגיה של הארגון שערוך לפעולה קרקעית של ישראל בדרום לבנון. המשימה העיקרית בסדר העדיפויות של חזבאללה תהייה ההישרדות הפיזית והמשך פעילותו מול מכונת המלחמה הישראלית הענקית.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן התייחס שלשום למצבו של ארגון חזבאללה ואמר כי "המבנה הפיקודי של חזבאללה כמעט והושמד לגמרי, אלפי טילים וכטב"מים הושמדו, הוא אמר, והוסיף כי "חזבאללה של היום הוא לא חזבאללה של לפני שבוע".

הערכת המצב האמריקנית דומה לזו של מערכת הביטחון הישראלית, חזבאללה חטף מכות קשות מישראל.

מי שכמובן לא מקבל את הערכות המצב האלה הוא ארגון חזבאללה, סגנו של חסן נצראללה, השיח' נעים קאסם, יצא אתמול לאמצעי התקשורת והבטיח ניצחון על ישראל, בדיוק כפי הניצחון שהשיג, לטענתו, חזבאללה במלחמת לבנון השניה בשנת 2006.

הוא התייחס לאפשרות של כניסה קרקעית של צה"ל לדרום לבנון ואמר: "אם ישראל תחליט להיכנס קרקעית – הכוחות של חיזבאללה מוכנים, נצא מנצחים מהקרב הזה".

דבריו של השיח' נעים קאסם נועדו להראות לציבור הלבנוני כי הארגון מתפקד, למרות גל החיסולים הגדול שספג מישראל ובראשו חסן נצראללה, ולאור ההתקפות האוויריות המסיביות של חיל האוויר הישראלי שפגעו משמעותית בארסנל הרקטות והטילים של חזבאללה.

גם השיח' נעים קאסם לא גילה שום סימנים לשינוי באטסרטגיה של הארגון ונסיגה מהתמיכה בחמאס ברצועת עזה,הוא חזר והדגיש את הלינקג' בין זירת רצועת עזה לזירה בלבנון וכי ברגע שתיפסק האש ברצועת עזה תיפסק גם האש בלבנון.

דיבורים לחוד ומעשים לחוד, סופה של המלחמה בלבנון אינו נראה באופק וחזבאללה נערך לאפשרות של פלישה צבאית ישראלית לדרום לבנון.

פרשנים לבנוניים מעריכים כי מותו של חסן נצראללה הוא גורם מכריע בדרך שבה יילך הארגון מעתה ואילך, הוא ייאלץ לשנות את סדר העדיפויות שלו ולהתמקד במישור הפנימי כדי לצמצם נזקים.

המנהיג הקודם של חזבאללה עבאס מוסאווי חוסל בשנת 1982 על ידי ישראל, אולם מאז השתנו משימות הארגון  וגם אופיו, חסן נצראללה הגדיל את כוחו הצבאי בסיוע איראני פעיל והפך אותו למעשה לצבא הסדיר של לבנון עם עשרות אלפי לוחמים ואמצעי לחימה מתקדמים.

חזבאללה הצטייד בכמויות עצומות של נשק איכותי מאיראן ופעיליו סבורים כי לארגון יש תשתית צבאית חזקה וכי אחת הבעיות העיקריות שלו כעת הינה שהמודיעין הישראלי הצליח לחשוף כמעט את  כל הסודות הכמוסים שלו.

ההצלחה המודיעינית הישראלית מתפשטת בחוגי חזבאללה ויש לכך השפעה פסיכולוגית ומורלית גדולה בקרב הפעילים שמתוסכלים מאוד מהמצב שנוצר, חזבאללה מנסה לטעון כעת כי כוחו הרב לא נפגע וכי הוא ינצח במלחמה.האמת היא שחזבאללה מאותגר על ידי ישראל, עשרות אלפי אזרחים לבנוניים נמלטים מדרום לבנון ומאזור הבקאע ושכונת א-דאחייה בביירות,ישראל מנסה לנצל זאת לטובתה, היא רואה בכך הזדמנות פז לפרק את ארגון חזבאללה מבחינה צבאית ולהכריע אותו לעשרות שנים קדימה.

חזבאללה צפוי לשנות את סדר העדיפויות שלו ולהתרכז בשיקום פנימי של הבית שלו ושל הבית הלבנוני שתומך בו ולצמצם את הנזקים שספג, כך מעריכים פרשנים לבנוניים.

פעילי הארגון ממתינים להכרזה על המנהיג החדש שיחליף את חסן נצראללה, המשימה העיקרית בסדר העדיפויות של הארגון תהייה ההישרדות הפיזית והמשך פעילותו מול מכונת המלחמה הישראלית הענקית.

חזבאללה נמצא במצב של הלם וכאוס שהתגברו בעקבות חיסול חסן נצראללה והוא צריך לארגן מחדש את שורותיו, המשימה הראשונה היא להסכים על זהותו של היורש של חסן נצראללה, לאיראן יש תפקיד חשוב בארגון מחדש של ארגון חזבאללה וקביעת זהות המנהיג החדש שלו.

השאלה היא האם ארה"ב וישראל יצליחו למנף את חיסול חסן נצראללה כדי לשנות את האווירה במזרח התיכון כדי לנסות ולהרכיב אותו מחדש באווירה טובה יותר עם מגמות חדשות וחיוביות לפיתוח ושגשוג, ההערכה במודיעין הישראלי היא שמדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית נוכח העובדה שהמשטר בטהראן לא השתנה למרות מותו של חסן נצראללה, להיפך, משטר ההיאתולות מתעקש על המשך האסטרטגיה שקבע חסן נצראללה שהיא מתכון בטוח להסלמה ולהדרדרות אזורית.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי