איראן הפכה לזירת לחימה עיקרית של ישראל

איראן הופכת בגלוי לחזית לחימה עיקרית מול ישראל, התגובה הישראלית על התקפת הטילים האיראנית תגיע בקרוב, היא תהייה עוצמתית אך מושכלת. לישראל אין אינטרס כרגע למלחמה אזורית והיא חייבת להתמקד בהחזרת החטופים, בהחזרת המפונים לבתיהם בגבול הצפון ובהכרעת חמאס בעזה.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי נפל דבר במזרח התיכון וכי איראן הפכה בגלוי לאחת מזירות הלחימה העיקריות של ישראל בדיוק כמו רצועת עזה או לבנון, בחלוף שנה מפרוץ מלחמת ההתשה שנכפתה על ישראל ב-7 באוקטובר אשתקד.

איראן כבר לא מסתתרת מאחורי השלוחות שלה ושולחת אותן לבצע את העבודה המלוכלכת  בעוד היא שומרת על ידיה נקיות, ההנהגה האיראנית קיבלה החלטה אסטרטגית לטבול את ידיה במימי המלחמה ולתקוף ישירות את ישראל, דבר שמעיד על ביטחונה העצמי הגדול של איראן והאמונה המלאה ביכולותיה הצבאיות מול ישראל.

הדבר הזה מחייב את ישראל  לשנות את האסטרטגיה שלה, קשה מאוד לנצח את איראן ממרחק גיאוגרפי כה גדול ממנה אך בהחלט אפשר להנחית עליה מכות מכאיבות ולהשיג ניצחון על שלוחותיה בלבנון, ברצועת עזה וביהודה ושומרון.

על פי גורמים ביטחוניים, איראן ניסתה בהתקפה אמש לפגוע בכור הגרעיני בדימונה ובמתקנים אסטרטגיים אחרים שלא ניתן לפרטם כרגע, זה נותן לישראל לגיטימציה בינלאומית לפגוע במתקני הגרעין האיראניים, ההתקפה האיראנית בטילים על ישראל הייתה השנייה במספר לאחר ההתקפה ב-14 באפריל לאחר שישראל חיסלה בדמשק את הגנרל האיראני חסן מהדאוי.

נראה כי איראן מנסה להרגיל את ישראל למלחמת התשה ישירה מאיראן מתוך הנחה מוטעית כי ישראל חוששת לתקוף על אדמת איראן, האיראנים אינם חוששים מלהיכנס לחילופי מהלומות צבאיות עם ישראל.

איראן מנסה לשפר את מעמדה האזורי ותדמיתה באמצעות ההתקפה על ישראל לאחר ההצלחות הצבאיות של ישראל וחיסול מנהיג חמאס אסמעיל הניה על אדמת טהרן וחיסולם של חסן נצראללה והגנרל האיראני עבאס נילפרושיאן, מפקד כוח "קודס" בלבנון, ההערכה בישראל היא כי ההתקפה האיראנית אכן תסייע לה להדוף את הטענות של השלוחות שלה כי היא לא נחלצה לעזרתן, אבל הרבה גם תלוי באופי התגובה הישראלית הצפויה על ההתקפה  האיראנית.

על פי דיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" אתמול, ישראל העבירה מסר לאיראן כי היא תפגע במתקני הגרעין שלה או בתעשיית הנפט האיראנית שעליה מבוססת הכלכלה האיראנית.

ישראל מתלבטת לגבי אופי התגובה על התקפת הטילים האיראנית, ההחלטה הישראלית על תגובה צבאית חזקה כבר נפלה וראש הממשלה נתניהו הזהיר את איראן כי היא עשתה טעות גדולה והיא תשלם עליה מחיר יקר.

אבל ישראל תהייה חייבת לתאם את  יעדי התקיפה באיראן עם האמריקנים, להערכת גורמי ביטחון בכירים התקפה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן תביא למלחמה אזורית כוללת, דבר הממשל האמריקני דורש מפורשות מישראל להימנע ממנו, תקיפה של תעשיית הנפט האיראנית תביא לפגיעה איראנית באסדות הגז של ישראל.

ישראל חייבת להגיב על התקיפה האיראנית בעוצמה כדי לשמור על כוח ההרתעה שלה, יש מספיק מטרות אסטרטגיות אחרות באיראן, גורמים מדיניים בכירים אומרים כי גם תורם של מתקני הגרעין  האיראניים יגיע בזמן המתאים, אבל כרגע המשימה היא להחזיר את עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון, להחזיר את החטופים ולהכריע את חמאס ברצועת עזה.

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי העדיפות הישראלית העליונה כרגע היא שלא להישאב למלחמה אזורית ומלחמת התשה ישירה עם איראן שמרוחקת מאיתנו מרחק של כ-2000 ק"מ, תורה של איראן עוד יגיע, הכל תלוי בעתוי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי