ישראל מהדקת את המצור הצבאי על חזבאללה

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי ישראל השלימה את המצור הצבאי על חזבאללה כדי למנוע אספקת אמצעי לחימה מאיראן עבור ארגון הטרור. להערכתם, המצור הזה יגביר את הלחץ על הארגון לקראת הגעה להסדר מדיני בדרום לבנון.

ישראל השלימה את המצור הצבאי על ארגון חזבאללה ומכתרת אותו מהיבשה, מהים ומהאוויר.

ישראל הטילה איסור על מטוסים אזרחיים איראניים ועיראקיים לנחות בנמל התעופה הבינלאומי של ביירות מחשש שהוא יביאו עמם משלוחי נשק מאיראן לחזבאללה בלבנון.

כמו כן ישראל סגרה את המעבר היבשתי "אלמצנע" שהוא העורק היבשתי החיוני  שמחבר את הבקאע הלבנוני עם אזור דמשק בסוריה.

בכל הקשור לפעילות הימית, כל הספינות שמגיעות דרך הים  אל הנמלים בלבנון נתונות לפיקוח בינלאומי וישראל מעבירה מידע מודיעיני על כל ספינה חשודה לארה"ב ובריטניה וגם חיל הים הישראלי מפקח על התנועות של הספינות בים התיכון.

שר העבודות הציבוריות הלבנוני עלי חמיה אמר אתמול לאחר פגישה עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי כי "ברור שלבנון בדרכה למצור אווירי ויבשתי למרות שנמל התעופה בביירות ממשיך לפעול".

ישראל הפציצה אתמול את אזור "אלמצנע" במזרח לבנון על הגבול עם סוריה, דבר שהביא לניתוק העורק היבשתי החשוב בין סוריה ללבנון כדי למנוע העברת משלוחי נשק משטח סוריה לחזבאללה בלבנון.

שר העבודות הציבוריות עלי חמיה טען כי הציר הזה משמש להעברת סיוע הומניטרי הכרחי לעשרות אלפי עקורים לבנונים.

סגירת הציר הזה הייתה מהלך חשוב של ישראל שעצרה את התנועה היבשתית מסוריה ללבנון בשני הכיוונים, כלי רכב רבים שהגיעו למעבר החסום נאלצו לשוב על עקבותיהם, מאות עקורים לבנוניים ירדו מכלי הרכב שבהם הגיעו למעבר וחצו אותו רגלית לשטח סוריה.

ישראל גם תקפה מעברי גבול לא חוקיים בין סוריה ללבנון באזור אלקאע ואלקצר בבקאע הלבנוני וגם תקפה משאיות שהעבירו נשק מסוריה לחזבאללה בלבנון.

גורמי ביטחון בכירים אומרים כי ההפצצה הישראלית של המעבר היבשתי הגדול "אלמצנע" בין סוריה ללבנון הפתיעה את חזבאללה והיא מדגישה את הנחישות של ישראל להדק את הלחץ עליו מכל הכיוונים ולבודד אותו מכל סיוע אפשרי של איראן, ישראל מפקחת כעת על כל המעברים ללבנון וכל מי שינסה להעביר סיוע לחזבאללה יופצץ מהאוויר על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי.

ישראל עוקבת אחרי מסלול העברת הנשק מאיראן לעיראק דרך מעבר בוכמאל לתוך שטח סוריה ומשם לחזבאללה בלבנון, סוריה משמשת כמחסן האחורי של הנשק של חזבאללה שמגיע מאיראן ויש בה גם מפעלים לייצור טילים וכטב"מים עבור ארגון הטרור.

אחד האתרים האלה היה באזור מוסייאף, על פי מקורות זרים, ב-9 בספטמבר שעבר פשט כוח של יחידת שלדג של צה"ל בגיבוי של מטוסי חיל האוויר על מרכז "סרס" הסורי והרס בו את המפעל לייצור טילים מדוייקים של משמרות המהפכה" האיראניים שסיפק טילים מדוייקים לחזבאללה בלבנון.

גורמים ביטחוניים אומרים כי לחזבאללה יש עדיין ארסנל גדול של אמצעי לחימה, אבל המצור הזה הוא אמצעי לחץ נוסף על הארגון שמאלץ אותו לחסוך בתחמושת נוכח האפשרות כי מדובר במלחמה ארוכה מכיוון שעדיין לא ברור כלל וכלל מתי יושג הסכם מדיני שיביא להפסקת המלחמה בדרום לבנון.

מקורות בחזבאללה מסרו לעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-4 באוקטובר כי המצור הישראלי לא יפגע ביכולות הצבאיות של חזבאללה ולא יחליש את הארגון וכי בידיו מספיק אמצעי לחימה למלחמה ארוכה נגד ישראל.

לטענתם, חזבאללה הפיק לקחים ממלחמת לבנון השניה בשנת 2006 ויש לו מאגרים אסטרטגיים של אמצעי לחימה שיספיקו אפילו לכמה שנים של לחימה.

בישראל מטילים בכך ספק גדול וצה"ל נערך בכל מקרה להמשך ההתקפות האוויריות על מאגרי הנשק של חזבאללה בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי