האם ישראל תצליח לפרק את כוחו הצבאי של חזבאללה?

ישראל הנחיתה מכות צבאיות קשות על ארגון חזבאללה, חיסלה את הנהגתו ופגעה קשות במאגרי הנשק שלו, אבל עדיין יש לו יכולות צבאיות למלחמה ארוכה נגד ישראל. עשרות יועצים צבאיים איראניים תפסו את מקומם של בכירים בחזבאללה שחוסלו על ידי ישראל והם מסייעים בניהול המערכה נגד ישראל.

העיתונאית הודא אלחוסייני דיווחה בעיתון הסעודי "א-שרק אל אווסט" ב- 3 באוקטובר כי מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה כעס מאוד והיה מתוסכל מההוראה שקיבל מהמנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי לגלות איפוק ולא להיכנס למלחמה כוללת עם ישראל.

בדיווח נאמר כי חל פיצול בהנהגת חזבאללה, חלק ממנה תמך בציות מלא להוראה של מנהיג איראן עלי ח'מינאי ואי היגררות למלחמה כוללת עם ישראל, בעוד חלק אחר בהנהגת הארגון סבר שזהו הזמן המתאים לפגוע בישראל וכי האינטרס של חזבאללה צריך להתעלות על פני כל השיקולים האחרים.

רק לאחר שאלפי ביפרים ממולכדים בחומרי נפץ, ששתלה ישראל בקרב חזבאללה, התפוצצו והחלו הפצצות ישראליות כבדות על רובע א-דאחיה בביירות, התעשת חסן נצראללה  ושיגר בסתר שליח מיוחד לטהראן אל המנהיג העליון עלי ח'מינאי שבו הודיע לו על החלטתו להשתמש בטילים המדוייקים שלו נגד ישראל, עלי ח'מינאי השיב כי הוא מבקש ממנו להשהות את ההחלטה עד שיגיע לביירות הגנרל האיראני עבאס נילפרושאן, סגן מפקד כוח "קודס", לאחר שהוא הגיע ונועד עם חסן נצראללה ועם בכירים נוספים בחזבאללה, תקפה ישראל את המתחם שבו הם שהו בשכונת א-דאחייה בביירות וחיסלה את כולם.

מאז יש כעס רב בצמרת חזבאללה על איראן על כך שלא נתנה לחסן נצראללה את האור הירוק לתקוף את ישראל בטילים מדוייקים, התחושה היא שאיראן הקריבה את חסן נצראללה והנהגת חזבאללה על מזבח המשא ומתן עם ארה"ב על הסכם גרעין חדש והסרת הסנקציות הקשות שהוטלו עליה לאחר הבחירות לנשיאות בחודש הבא.

חיסול ההנהגה הבכירה של חזבאללה והמכות הקשות שישראל הנחיתה על מאגרי הטילים והרקטות שלו זעזעו את ארגון הטרור והוא איבד את האיזון שלו והשליטה שלו בחלקים נרחבים בלבנון.

השאלה היא האם בעקבות המכות הקשות שחטף חזבאללה בישראל, נפתחה הדרך עבור ישראל לפרק את כוחו הצבאי של חזבאללה?

על פי הערכות גורמים ביטחוניים בישראל, למרות המכות הקשות שחטף חזבאללה מישראל הוא עדיין יכול להמשיך בעימות הצבאי נגד ישראל בגלל המבנה הצבאי המגוון שלו וההסתייעות שלו ביועצים איראניים.

חזבאללה עובר ללא ספק את התקופה הקשה ביותר שלו מאז הקמתו לאחר חיסול הנהגתו ובראשה חסן נצראללה, אולם עדיין יש לו עשרות אלפי לוחמים וארסנל גדול של טילים ורקטות שצה"ל עדיין לא הצליח להשמיד.

העימות הצבאי בין ישראל לחזבאללה עדיין לא הגיע לרמה של עימות צבאי כולל וההנהגה שנותרה לחזבאללה מצפה להנחיות מטהרן לגבי אפשרות הרחבת המלחמה.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי עשרות יועצים צבאיים איראניים נמצאים בלבנון ומסייעים לחזבאללה במלחמה נגד ישראל.

הם ממלאים את החלל שנוצר בהנהגת חזבאללה בעקבות החיסולים שעשתה ישראל בצמרת הארגון ויש להם תפקיד חשוב בניהול המערכה.

אמנם לישראל יש עליונות אווירית בולטת על חזבאללה, אבל הארגון בנה מערכת מנהרות ארוכה ומסועפת באזורים ההררים בלבנון, כפי שעשתה תנועת חמאס ברצועת עזה.

במנהרות האלה מוסתר חלק מהטילים המדוייקים של חזבאללה ומחסני נשק ותחמושת והן משמשות גם כמקום מסתור ללוחמים של הארגון.

ההערכה בישראל היא כי מאגרי הנשק הגדולים האלה, שלא הושמדו עד כה, יכולים לשמש את חזבאללה למלחמה ארוכה נגד ישראל.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי