איראן חוששת שישראל מנסה להפיל אותה במלכודת

ההנהגה האיראנית בלחץ וחוששת ממלכודת ישראלית שמטרתה להטעות את איראן ולתקוף את אתרי הגרעין שלה. ארה"ב הבהירה לישראל כי היא מתנגדת לתקיפת אתרי הגרעין ומתקני הנפט האיראניים אבל לא קיבלה שום הבטחה מישראל כי היא תימנע מכך.

ישראל לא קבעה עדיין את עיתוי ההתקפה על איראן, אבל ההנהגה האיראנית בלחץ, היא מבינה כי אי אפשר לבטל את ההתקפה והיא מנסה לצמצם את מימדיה בהדלפות לאמצעי התקשורת כי אם ההתקפה הישראלית לא תהייה גדולה יתר על המידה ייתכן שהיא תכיל אותה ולא תגיב נגד ישראל, כך אומרים גורמי ביטחון בכירים.

איראן חוששת ממלכודת ישראלית כי כל הפירסומים והספקולציות על יעדי ההתקפה הישראלית באיראן הם הטעיה והונאה וכי ישראל מתכננת לנצל את ההזדמנות ההיסטורית שיש לה לגיטימציה בינלאומית לתקוף באיראן, לאחר שהותקפה במאות טילים בליסטיים פעמיים על ידי"משמרות המהפכה",ולתקוף את מתקני הגרעין העיקריים שלה.

פרשנים במדינות ערב אומרים כי אין להוציא מכלל אפשרות כי ישראל גם מטעה את וושינגטון וכי ראש הממשלה נתניהו לא נתן לנשיא ביידן בשיחת הטלפון האחרונה ביניהם שום התחייבות מפורשת שישראל תימנע מתקיפת אתרי הגרעין האיראניים או את מתקני תעשיית הנפט.

המנהיג העליון עלי ח'מינאי שלח את שר החוץ שלו עבאס עראקג'י לסיור דילוגים בכמה מדינות ערביות כמו עיראק, עומאן ומצרים בניסיון למצוא פתרון מהמשבר.

האיראנים לחוצים גם מהסנקציות שארה"ב הטילה על איראן בעקבות מתקפת הטילים הבליסטטים שלה על ישראל ב-1 באוקטובר.

הסנקציות נועדו לפגוע במגזרי נפט והפטרוכימיה של איראן ויש בהן, לדברי האמריקנים, למנוע מהמשטר האיראני להפיק הכנסות משמעותיות המשמשות למימון תוכניות גרעין, טילים ופעילות טרור.

על פי גורמים אמריקנים, איראן לא קיבלה עד כה שום ערבות כי ההתקפה הישראלית לא תכלול את אתרי הגרעין בשטחה או מתקני תעשיית הנפט.

גורמי מודיעין מערביים אומרים כי איראן חוששת שממשל ביידן אינו יכול לשכנע את ראש הממשלה נתניהו שלא לפגוע באתר הגרעין שלה, במיוחד לאור העובדה שחזבאללה איבד הרבה מכוחו הצבאי והוא אינו יכול עוד להרתיע את ישראל.

ארה"ב הבהירה לישראל כי היא מתנגדת לתקיפת אתרי הגרעין ומתקני הנפט האיראניים אבל כאמור לא קיבלה שום הבטחה מישראל כי היא תימנע מכך.

ההמתנה למתקפה הישראלית יוצרת אי נוחות ותסכול בהנהגה האיראנית וגם הרחוב האיראני מודאג מאפשרות תקיפת מתקני הנפט האיראניים על ידי ישראל, דבר שיפגע קשות בכלכלה האיראנית.

הדאגה אופפת גם את מדינות המפרץ לאחר שאיראן הודיעה כי אם ישראל תתקוף את מתקני הנפט שלה היא תגיב בהתקפה על תעשיית הנפט של מדינות המפרץ, הן רוצות להישאר מחוץ לסכסוך בין ישראל לאיראן.

סעודיה, קטאר ואיחוד האמירויות הודיעו הודיעו לאיראן ולארה"ב כי הן לא יאפשרו לישראל להשתמש במרחב האווירי שלהן לצורך התקיפה באיראן, ירדן השמיעה הודעה דומה, במקביל ארה"ב מפצירה באיראן שלא להגיב על ההתקפה הישראלית.

ממשל ביידן מתחיל להשלים עם העבודה כי התקפה ישראלית על איראן היא בלתי נמנעת אבל הוא חושש שהדבר יביא למלחמה אזורית.

גורמי מודיעין מערביים טוענים כי המנהיג העליון עלי ח'מינאי נתון ללחץ פנימי מצד מפקדי "משמרות המהפכה" לשנות את מדיניות הגרעין האיראנית ולאשר פומבית את ייצור הפצצה הגרעינית הראשונה של איראן.

הם דורשים ממנו לבטל רשמית את פסק ההלכה (פתווא) שהוא פירסם האוסר על ייצור נשק גרעיני.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל חוששים כי איראן תנצל את תקופת המעבר בין הבחירות בחודש נובמבר לנשיאות ארה"ב  לבין חודש ינואר שבו נכנס הנשיא נבחר לבית הלבן כדי לקבל החלטה על ייצור נשק גרעיני, דבר שיקשה על הממשל האמריקני לגבש תגובה הולמת להחלטה כזו.

בישראל חוששים שאם דונלד טראמפ ייבחר לנשיא, איראן עלולה להכריז על מעבר לייצור פצצה גרעינית לפני שהוא נכנס לבית הלבן בינואר הבא, לאיראנים יש חשבון ארוך עם טראמפ שהורה על חיסולו של קאסם סולימאני, הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין והטיל סנקציות כבדות על טהראן.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי