חזבאללה מודאג מהתגברות הפעילות האמריקנית להחלשתו בתוך הזירה הלבנונית

גורמים בחזבאללה טוענים כי ארה"ב פועלת בתוך לבנון להחלשת כוחו של הארגון בזירה הלבנונית ואף הייתה שותפה לניסיון לחסל את בכיר חזבאללה וופיק צפא בשבוע שעבר. ארה"ב מנסה לקדם את בחירתו של הגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון, לנשיא החדש של המדינה אף איראן פועלת להכשיל את המהלך.

שלושה גורמים בכירים במודיעין הלבנוני אישרו אתמול לעיתון הלבנוני "אלאח'באר" כי כמה מדינות מערביות, ובראשן ארה"ב, נמצאות בקשר הדוק מאז תחילת המלחמה עם הצבא הלבנוני וגופי הביטחון של לבנון.

המטרה שלהם, על פי הדיווח, היא לאסוף מידע והערכות מצב על הסכנה הנשקפת לאינטרסים של המערב בלבנון.

הן גם מנסות לקבל הערכות מצב של הגופים הרשמיים בלבנון על מצב ההנהגה של חזבאללה לאחר חיסולו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ועל השינויים שחלו במבנה הארגון בעקבות החיסולים האחרונים שעשתה ישראל בכל צמרת הפיקוד של חזבאללה.

ארה"ב מתעניינת בשאלה האם לחזבאללה יש עדיין קשר לכוחות הצבאיים, הביטחוניים והביצועיים של לבנון ועל אופי הקשר הזה.

ארה"ב  שיגרה על פי הדיווח , בשבוע שעבר, צוות של סוכנות הביון המרכזית ה-CIA  לביירות שמונה 15 איש, שהתמקם באחד מאגפי השגרירות האמריקנית בביירות כדי לסייע לשלוחה המקומית של ה-CIA  שפועלת דרך קבע בשגרירות ומפעילה סוכנים בלבנון ונלחמת בטרור ובהברחות סמים.

העיתון טוען כי ראש שלוחת ה- CIA  בביירות הינה אמריקנית בשם שירי בייקר וכי היא השתתפה במפגשים עם אנשי ביטחון לבנוניים שהתקיימו בארה"ב ובמטה ה-CIA  בלנגלי וירג'יניה.

פרשנים לבנוניים טוענים כי ארה"ב מנסה להכשיר את הקרקע לבחירתו של הגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון, לתפקיד הנשיא החדש וכי הממשל האמריקני מנסה לרכך את גורמי הכוח בלבנון שמתנגדים לבחירתו לתפקיד.

אולם, בחזבאללה טוענים כי הטלפון של בכיר הארגון וופיק צפא, שישראל ניסתה לחסלו בביירות בשבוע שעבר, היה  נתון להאזנה של שלוחת ה-CIA בביירות וכי למודיעין האמריקני היה חלק ישיר בניסיון של ישראל לחסל אותו למרות שאין לו חלק בפעילות הצבאית של הארגון.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי וופיק צפא אמנם עסק בפעילות קישור בין חזבאללה למנגנוני הביטחון של לבנון אבל הוא בכיר בחזבאללה שעוסק בטרור ומכונה "שר הפנים של חזבאללה".

בחזבאללה חושדים כי הניסיון הישראלי לחסל את וופיק צפא נעשה על פי בקשת ארה"ב כדי לנתק את קשרי חזבאללה עם גופי הביטחון של לבנון כדי לקדם את התוכנית של השגרירה האמריקנית בלבנון ליזה גו'נסון שמנסה לעודד את הגופים הפוליטיים בלבנון להיערך למה שהיא קוראת "היום שאחרי החזבאללה".

לטענת גורמים בחזבאללה, ארה"ב תומכת בחיסול כל בכיר בחזבאללה שיש לו השפעה על המערכת הפוליטית בלבנון כדי לקדם את תוכניתה לחיסול פעילות ארגון חזבאללה בלבנון וצמצום השפעתו על מערכת השלטון הלבנונית.

עיתונאים לבנוניים מאשרים כי ארה"ב מנסה באמצעות השגרירה בביירות ושלוחת ה-CIA  שפועלת מתוך השגרירות האמריקנית להשפיע על פוליטיקאים לבנוניים ומעצבי דעת קהל כי חזבאללה סיים את תפקידו וכי על המדינה לבחור בהקדם נשיא חדש ולצאת לדרך עצמאית חדשה שבמסגרתה תשתחרר לבנון מהאחיזה של חזבאללה ואיראן שלקחו את תושבי לבנון כבני ערובה במשך עשרות שנים והביאו להרס של לבנון.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי איראן תעשה הכל כדי לשמר את מעמדו של ארגון חזבאללה בלבנון ולשקם אותו אחרי המכות הקשות שחטף מישראל.

לדבריהם, איראן פועלת לסכל את בחירתו של הגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון, לנשיא החדש של לבנון והיא רואה בו מריונטה אמריקנית.

גורמי הביטחון בישראל אומרים כי הרבה תלוי במה שתעשה ישראל, האם היא תמשיך בנחישות לשחוק את כוחו הצבאי של חזבאללה בלבנון ולהחליש אותו כדי שייוצר וואקום פוליטי שאותו יוכל למלא גוף  לבנוני עצמאי, או שאיראן תצליח להדוף את הלחצים של ישראל וארה"ב.

האיראנים הם מתוחכמים והם יכולים גם לחסל אישים פוליטיים בלבנון, ביחד עם חזבאללה, כדי לסכל את המאמצים של ארה"ב להביא לבחירת נשיא חדש.

המאבק להחלשת כוחו של חזבאללה בלבנון הוא בעיצומו ונראה כי ממשל ביידן פועל חזק בתוך החברה הלבנונית בעוד ישראל פועלת בזירה הצבאית כדי להשיג את המטרה הזו.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי