חשש בישראל כי הדחת ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל תפגע בעסקת החטופים עם חמאס

בדרג המדיני בירושלים חוששים כי הדחת ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל תפגע במשא ומתן על עסקת החטופים והפסקת האש ברצועה. עיתוי ההדחה בעת שהמזרח התיכון עומד בסכנת מלחמה אזורית מעורר השערות רבות בעולם הערבי לגבי הסיבות למהלך הזה של הנשיא המצרי.

הנשיא א-סיסי הדיח אתמול את ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל שהיה יד ימינו ואיש אמונו ושימש בתפקיד מאז שנת 2018, הכתובת להדחה הייתה על הקיר זמן רב והמהלך קיבל תאוצה בשנה האחרונה מאז פרצה המלחמה ב-7 באוקטובר.

עבאס כאמל קיבל בעיטה כלפי מעלה והוא מונה לתפקיד יועץ לנשיא מצרים ולמתאם כללי של שירותי הביטחון של מצרים.

ראש המודיעין המצרי החדש הינו חסן מחמוד רשאד שעסק בתפקידים שונים במודיעין המצרי, הוא איננו מוכר למערכת הביטחון הישראלית וגם במצרים הוא נחשב לדמות אנונימית, מינויו לתפקיד הרגיש כשהמשבר בין ישראל למצרים בעיצומו על סוגיית "ציר פילדלפי" ופתיחת מעבר רפיח מעוררת חשש בירושלים כי הדבר ישליך באופן שלילי על המשך המתיחות בין ישראל למצרים ויעכב עוד יותר את האפשרות להשיג עסקה לשחרור החטופים, כך אומרים גורמים מדיניים בירושלים.

ראש ממשלת קטאר ושר החוץ שלה מוחמד אל-ת'אני התייחס אמש למבוי הסתום במגעים להפסקת אש ולעסקה לשחרור חטופים, ואמר בנוגע לסיכויי הצלחתה כי "למעשה, בשלושת-ארבעת השבועות האחרונים לא התקיימו כלל שיחות בנוגע לעסקה להפסקת אש ברצועת עזה".

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי יחיא סינוואר נמצא בעמדת המתנה כדי לראות כיצד יתפתח העימות הצבאי בין ישראל לאיראן והאם הוא יגיע למלחמה אזורית שהיא משאת נפשו ורק אחר כך יחליט על צעדיו הבאים.

בינתיים, העולם הערבי  עוסק בהרחבה בהדחתו של עבאס כאמל ומנסה להגיע למסקנה מדוע הנשיא א-סיסי בחר בעיתוי הזה להדיחו.

פרשנים ערבים מעלים כמה אפשרויות למהלך של נשיא מצרים.

א.עבאס כאמל הודח על פי בקשתו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, מצרים תלויה רבות בסיוע הכספי מסעודיה והנשיא א-סיסי היה חייב להיענות לבקשה הסעודית.

ב.עבאס כאמל נכשל בתפקידו בכל הקשור להשגת הפסקת אש ברצועת עזה ועסקת חטופים בין ישראל לחמאס.

לפני כמה ימים נפגש עבאס כאמל עם ראש השב"כ רונן בר שהגיע בחשאי לקהיר, השניים לא הצליחו לקדם את פתרון המחלוקות בין ישראל למצרים על פתיחת מעבר רפיח ונסיגה ישראלית מ"ציר פילדלפי" ויצירת מומנטום לחידוש המשא ומתן בין ישראל לחמאס על עסקת חטופים והפסקת אש.

ג.הנשיא א-סיסי נענה לבקשתו של בנו מחמוד א-סיסי להדיח את עבאס כאמל מתפקידו.

מחמוד א-סיסי הינו בכיר במודיעין המצרי והפך בשנתיים האחרונות ל"איש החזק" שמנהל מאחורי הקלעים את המודיעין המצרי ועל פיו יישק דבר.

בין היתר הוא שולט בחברות מצריות השייכות למודיעין המצרי, במעבר רפיח, בהכנסת משאיות הסיוע ההומניטרי ממצרים לרצועת עזה וביציאת תושבים מרצועת עזה דרך מעבר רפיח למצרים.

בעבור השירותים האלה הוא גובה סכומי עתק, על פי דיווחי האופוזיציה המצרית הוא גם אחראי לתעשיית ההברחות לרצועת עזה דרך "ציר פילדלפי" ביחד עם שותפו הבדואי לעסקים אברהים אל ערג'אני שנחשב למלך ההברחות בחצי האי סיני.

ההערכה בקרב חוגים במצרים כי מינויו של חסן מחמוד רשאד לתפקיד ראש המודיעין המצרי החדש הינו שלב ביניים בלבד לקראת מינויו של בנו של הנשיא המצרי לתפקיד הרגיש הזה.

כך או כך, היחסים בין ישראל למצרים נמצאים שלב רגיש ביותר בעיצומה של רתיחה אזורית שעלולה להביא גם למלחמה אזורית ממושכת, גורמים ביטחוניים בישראל מקווים שעבאס כאמל שהפך להיות יועץ לנשיא יוכל עדיין להשפיע על הנשיא א-סיסי בקבלת ההחלטות החשובות בקשר ליחסים עם ישראל.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי