האם חיסולו של יחיא סינוואר יזרז את עסקת החטופים?

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן יגיע בשבוע הבא לישראל בניסיון לקדם את עסקת החטופים אך בירושלים מנמיכים ציפיות לגבי הסיכוי להגיע בקרוב לעסקה. ההערכה בדרג המדיני היא כי לא צפויה שום הגמשה בתנאי חמאס לעיסקה עד לבחירת הנהגה חדשה לארגון, בינתיים חמאס מאותת כי אין שום שינוי באסטרטגיה שקבע יחיא סינוואר.

זמן קצר לאחר חיסולו של יחיא סינוואר ברצועת עזה היו ציפיות בצמרת המדינית והביטחונית הישראלית שמותו של מנהיג חמאס ייצור מומנטום חדש ויביא להחייאת המשא ומתן התקוע על שחרור החטופים הישראלים בשבי חמאס ולהפסקת אש ברצועת עזה, אולם מהר מאוד הציפיות התבדו ונראה עכשיו כי הנהגת חמאס איננה ממהרת לשום מקום וכי לא צפויה שום התקדמות לפני שתיבחר הנהגה חדשה לארגון חמאס שתחליט לאן פניה מועדות, האם להגמשת תנאיה לעסקת החזרת חטופים או להמשך ההתעקשות על עמדותיה והעימות הצבאי עם כוחות צה"ל ברצועת עזה.

ישראל חיסלה בשנה האחרונה את צמרת הנהגת חמאס ברצועה ובחו"ל, האחרון שבמנהיגים שחוסלו היה יחיא סינוואר, לפניו חוסלו יו"ר הלשכה המדינית אסמעיל הניה וסגנו צאלח אלעארורי.

ברצועת עזה חיסלה ישראל את צמרת ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות מוחמד דף, גורמים בחמאס אומרים כי התנועה חייבת להתאושש מהחיסולים האלה ולבחור בהנהגה חדשה.

הרצון של הדרג המדיני בישראל למנף את חיסולו של יחיא סינוואר, שלא רצה בעסקת חטופים, כדי להגיע לעסקה חדשה הוא חזק אך אין לצפות לתוצאות מהירות.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן יגיע בשבוע הבא לישראל כשאחת ממטרותיו היא לקדם את עסקת החטופים והשגת הפסקת אש ברצועת עזה לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב בתחילת החודש הבא.

הוא כבר שוחח בנושא עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אלרחמן אל-ת'אני וידון על כך עם ראש הממשלה נתניהו.

על פי גורמים מדינים בכירים בירושלים, ראש הממשלה נתניהו קיים אתמול התיעצויות ביטחוניות ממושכות בנושא עסקה אפשרית עם חמאס להחזרת החטופים מתוך הנחת עבודה שחיסולו של יחיא סינוואר יוצר הזדמנות חדשה לקיום  העסקה.

על פי גורמים ביטחוניים,ההערכה היא כי לא כל החטופים מוחזקים בידי חמאס, חלק מהם מוחזקים בידי חמולות עזתיות.

ישראל פנתה כבר למתווכות, מצרים וקטאר והודיעה על רצונה לחדש את המגעים על עסקת חטופים.

עם זאת,הנהגת חמאס בחו"ל כבר העבירה מסר גלוי וברור אתמול לישראל כי לא יהיה שום שינוי בתנאי העסקה שקבע יחיא סינוואר והיא ממשיכה בקו שלו.

בכיר חמאס ח'ליל אלחיה, מקורבו של יחיא סינוואר ואחד המועמדים לרשת אותו בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית, מסר הודעה לתקשורת שבה אישר את דבר מותו של יחיא סינוואר.

הוא הבהיר כי חיסול יחיא סינוואר לא יביא לשום הגמשה של תנאי חמאס לעסקת החטופים וחזר על הדרישות של חמאס לקיום העסקה:

הפסקת המלחמה ברצועת עזה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל ממנה ושחרור המחבלים מבתי הכלא בישראל.

ארגון חמאס, לא זז אפילו סנטימטר אחד מהדרישות המקוריות שלו לעסקת חטופים כפי שקבע אותן יחיא סינוואר.

פרשנים ברצועת עזה מעריכים כי הנהגת חמאס בחו"ל מפגינה כעת דבקות במורשת של יחיא סינוואר ולא תזוז ממנה  כדי לשמור על הלגיטימיות שלה בעיני הרחוב העזתי שמא הדבר יתפרש כאילו חיסולו של יחיא סינוואר על ידי ישראל גרם להנהגת חמאס להתכופף ולהגמיש את דרישותיה מהעסקה מחשש שמא גם היא תחוסל על ידי ישראל.

להערכתם, רק לאחר בחירת מנהיג חדש לחמאס, שיחליף את יחיא סינוואר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית יהיה אפשר לשקול אסטרטגיה חדשה למשא ומתן על עסקת החטופים.

בירושלים מודאגים מכך שחלון ההזדמנויות לקדם את עסקת החטופים יישאר פתוח לזמן קצר בלבד והוא יילך וייסגר.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי למעשה , למרות חיסולו של יחיא סינוואר, ישראל נמצאת ממש באותו המקום שבו היה הייתה לפני חיסולו בכל הקשור לעסקת החטופים וכי הכל תקוע.

גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי מרכז הכובד של קבלת ההחלטות בחמאס עובר עתה מרצועת עזה להנהגת חמאס בחו"ל ושם יתקבלו ההחלטות בעניין העסקה.

לדבריהם, יחיא סינוואר הצליח באמצעות מבצע "מבול אלאקצא" שהוא יזם והעובדה שהצליח להפתיע את ישראל ולכבוש את ישובי עוטף עזה לזמן קצר ולחטוף יותר ממאתיים אזרחים וחיילים ישראלים, להשתלט על הנהגת חמאס בחו"ל ולהכתיב לה את ההחלטות בעניין העסקה.

עכשיו לאחר שהוא חוסל, אחיו, מוחמד סינוואר הוא ששולט בפועל ברצועת עזה ומחזיק בחטופים הישראלים, השאלה הגדולה היא האם הוא יקבל את התכתיבים וההנחיות של מנהיג חמאס החדש כשהוא ייבחר בכל הקשור לעסקת החטופים.

האם הוא ימנע ממעשי נקמה בחטופים בעקבות חיסול אחיו על ידי ישראל? אין תשובות כרגע על השאלות האלה.

בינתיים, מאחורי הקלעים נמשך קרב הירושה בחמאס על זהותו של יו"ר הלשכה המדינית הבא.

העיתון "ראי אליום" דיווח אמש כי ח'אלד משעל, מנהיג חמאס בחו"ל, לא שינה את עמדתו והוא איננו רוצה להתמודד על התפקיד, הדבר מגדיל את סיכוייו של חל'יל אלחיה, מקורבו של יחיא סינוואר ותומך גדול של איראן להיבחר לתפקיד, דבר שיאפשר להציג לציבור העזתי את האסטרטגיה החדשה-ישנה כי התנועה ממשיכה ליישם את החזון והמורשת של יחיא סינוואר.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

אולם, בהחלט יכולות להיות הפתעות ודמות אחרת בהנהגת חמאס, כמו למשל ראש מועצת השורא מחמוד דרוויש, עשוייה להיבחר לתפקיד.

בשורה התחתונה, חיסולו של יחיא סינוואר לא יצר עד כה שום מומנטום חדש בעניין עסקת החטופים, גורמים מדיניים בכירים בירושלים מנמיכים את הציפיות, המשימה להגיע לעסקת חטופים נשארה משימה קשה מאוד גם לאחר חיסולו של יחיא סינוואר.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי