מהרובה אל המצלמה-הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס

ארגון הטרור חמאס מאשר כי הוא משתמש בחטופים הישראלים למטרות תעמולה ולוחמה פסיכולוגית. חמאס טוען כי הוא מנסה להציג בפני הציבור הפלסטיני והקהילה הבינלאומית, תדמית של ארגון "הומני" ומוסרי ולהפריך את טענת ישראל כי הוא ארגון טרור חסר רחמים.

חמאס הגביר בתקופת הפסקת האש והשלב הראשון של עסקת החטופים את הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל באמצעות הפצת סרטונים של החטופים ועריכת "טקסי ביזוי" לחטופים הישראלים.

אחת התמונות שתיחרט בזיכרון היא התמונה שבה אילצו מחבלי חמאס את החטוף הישראלי עומר שם טוב לנשק על ראשו את אחד המחבלים במהלך טקס העברתו לידי הצלב האדום.

חמאס הצליח בזכות התרגיל התקשורתי הזה לייצר באזז ושיח נרחב ברשתות החברתיות בעולם הערבי.

גורמים בחמאס אומרים כי ארגון הטרור ניסה לייצר מסר שבו נראה חייל צה"ל מובס לצד לוחמים "מנצחים" של חמאס שיש להם צד הומני וכי חמאס מצליח לעצב מחדש את הנרטיב של הסכסוך הישראלי פלסטיני.

בכתבה שפירסם אתר "אלג'זירה נט",אחד מהשופרות של חמאס, נמסר כי תקרית הנשיקה איננה אירוע חריג, אלא חלק ממערך תקשורתי מחושב שיצר חמאס במסגרת עסקאות השבויים האחרונות. כבר מהרגע הראשון של מסירת השבויים הישראלים, נראו הלוחמים של חמאס רעולי הפנים במדים מסודרים, מחזיקים את נשקם בתנוחות המקרינות משמעת, ולעיתים אף מגישים מים ותמרים לשבויים הישראלים לפני שחרורם.

התמונות האלה אינן רק תיעוד של האירועים, אלא מסרים תקשורתיים מתוכננים בקפידה, שנועדו לפנות לקהל הפלסטיני, לעין המערבית ולמקבלי ההחלטות בישראל.

חמאס טוען כי בסכסוך הישראלי-פלסטיני, התמונה שימשה מאז ומתמיד ככלי רב עוצמה בידי שני הצדדים, אולם, ישראל שלטה בנרטיב התקשורתי העולמי במשך עשורים, והשתמשה בו כדי להציג את עצמה כקורבן ואת הפלסטינים כתוקפים.

גורמים בחמאס טוענים כי בשנים האחרונות, זיהה ארגון הטרור את חשיבות שבירת המונופול התקשורתי של ישראל, באמצעות תיעוד שיטתי של האירועים בשטח, תוך יצירת סמלים ברגעים מכריעים כמו מסירת החטופים לצלב האדום, זאת בנוסף לכיסוי החי של הלחימה בשטח רצועת זה ולתמונות "ההתנגדות" היומיומית לאורך חודשי המלחמה.

חמאס מנסה לייפות את תדמיתו באמצעות המצלמה, בטקס שחרור החטופים במחנה הפליטים נוצייראת שבמרכז הרצועה, צולמי מחבלי חמאס כשהם מלווים ברוגע את החטופים הישראלים כשהם לבושים במדים רשמיים, מחזיקים בנשקם בצורה שמשדרת שליטה אך לא איום ישיר, היה זה ניסיון ברור להציג את חמאס ככוח מאורגן המסוגל לכפות את תנאיו.

בסצנות מצולמות אחרות תיעד חמאס רגעים "הומניים", כמו הגשת אוכל ומים לחטופים לפני העברתם לצלב האדום, והצגתם כשהם הולכים בחופשיות ללא אזיקים. מטרת התמונות האלו הייתה להעביר מסרים כפולים – כלפי הציבור הפלסטיני, להדגיש את "מוסריות ההתנגדות", כלפי העולם, כדי להפריך את ניסיונות ישראל להגדיר את חמאס כארגון טרור חסר רחמים.

הכתבה ב"אלג'זירה נט" התעלמה מהסרטון שהפיץ חמאס שבו אולצו שני החטופים ישראלים אביתר דוד וגיא גלבוע דלאל לצפות מרכב של הארגון ב"טקס" העברת חבריהם לידי הצלב האדום ולהתחנן על חייהם בפני המצלמות, סרטון שתיעד התעללות לשמה.

גורמים בחמאס אמר לאתר "אלג'זירה נט" כי ארגון חמאס מבין שהמאבק מול ישראל אינו צבאי בלבד, אלא גם קרב על תודעה ודעת קהל, משום כך הוא עושה שימוש גובר בתמונות ובסמלים כדי להעביר את מסריו.

הוא טען כי בעוד ישראל מסתמכת על עליונותה הצבאית והתמיכה הדיפלומטית שיש לה במערב ושליטתה במדיה הבינלאומית, חמאס בונה בקפידה רגעים ויזואליים רבי עוצמה – שלעתים משפיעים יותר מכל הצהרה פוליטית.

לטענתו, התמונה של החטוף הישראלי עומר שם טוב מנשק את ראשו של לוחם חמאס אולי הייתה רגע חולף, אך בעולם של לוחמה תקשורתית היא נחשבת להישג אסטרטגי.

הגורם בחמאס הסביר כי המאבק היום כבר לא מוכרע רק בשדה הקרב, אלא גם במסכי הטלויזיה ובמרחבי האינטרנט. וכך ממשיך חמאס לנהל קרב חכם בזירת הדימויים, כשהוא מתמודד מול צה"ל   לא רק עם רובים, אלא גם עם מצלמות.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי