הפסקת הלחימה ברצועת עזה תפגע באפשרות שחרור החטופים

אחרי סיום הפעולה הצבאית ברפיח, צה"ל חייב להמשיך את הפעלת הלחץ הצבאי על ההנהגה הצבאית של חמאס כדי להביא לשחרור החטופים. הדרג המדיני חייב למצוא את דרך הביניים כדי שצה"ל יתייצב בעוצמה בגבול הצפון מול חזבאללה, אך באותה העת יפעיל לחץ צבאי ממוקד על הנהגת חמאס.

צה"ל כבש כבר כ-70 אחוזים מאזור רפיח ויסיים בעוד שבועיים או שלושה את הלחימה באזור ועל פי הדלפות גורמים בכירים בצה"ל , מרבית הכוחות יעברו לגבול הצפון כדי להיערך לעימות צבאי נרחב מול חזבאללה.

הסכנה לישראל מכיוון חזבאללה היא הרבה יותר גדולה כעת מאשר הסכנה מרצועת עזה, אבל הדרג המדיני חייב להורות לצה"ל להיערך בחוכמה ברצועת עזה באופן שהלחץ הצבאי על ההנהגה הצבאית של חמאס יימשך, אחרת החטופים הישראלים יופקרו לגורלם.המודיעין הישראלי צריך למסור הערכה לדרג המדיני היכן ברצועה קיימת סבירות גדולה יותר ששם מסתתרת ההנהגה הצבאית של חמאס והקבינט צריך להורות לצה"ל להשאיר כוחות ברצועה ולמקד שם את הלחץ הצבאי על חמאס בעוד שאר הכוחות יעברו לגבול הצפון.

אם ישראל תסכים להפסיק את המלחמה ברצועה כתנאי לעסקת שחרור החטופים, כפי שדורש חמאס,הרי שהיא ממלכדת את עצמה והיא לא תצליח, להערכתי להחזיר את כל החטופים.

אי אפשר גם לסמוך על הבטחות הנשיא ביידן, מה שמעניין אותו כרגע הוא להשיג הישג כלשהו בגלל מצבו הפוליטי הקשה בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר, קשה להעריך מה יהיה אחרי התאריך הזה ואיזה ערך יהיה להבטחותיו, אם בכלל.

ההתנהלות של הנשיא ביידן בחודשים האחרונים חיזקה את חמאס, החלישה את ישראל ופגעה במגעים להשגת עסקת חטופים.

הרושם המתקבל הוא כי הנשיא ביידן מחפש עסקה בכל מחיר , גם במחיר המשך שלטון חמאס ברצועת עזה.

החזון המדיני החדש של הנשיא ביידן למזרח התיכון הוא פאטה מורגנה, אין לו שום סיכוי להתממש, זהו ספין פוליטי עבור מערכת הבחירות והנשיא האמריקני מנסה לגרור את ישראל לקבל את הספין הזה ולהכרה במדינה פלסטינית.

זהו עוד ביטוי למדיניות הכושלת של הנשיא ביידן במזרח התיכון במהלך 4 השנים האחרונות.

אסור שהדברים יהיו על חשבון האינטרסים הביטחוניים החיוניים של מדינת ישראל.

הקמת ציר אסטרטגי חדש "מתון" שיאזן את ציר ההתנגדות בראשות איראן, שבראשו יעמדו סעודיה וישראל היא עוד פנטזיה מבית מדרשו של הנשיא ביידן, גם אם ישראל תחתום על הסכם נורמליזציה עם סעודיה ותסכים להקמ מדינה פלסטינית, סעודיה לעולם לא תילחם נגד איראן עבור האינטרסים הישראלים.

לכן, עדיף לישראל להישאר על קרקע המציאות הקשה ולא לשגות בחלומות ובפנטזיות שממשל ביידן מציג לנו, הוא חושב על האינטרס האמריקני בלבד,הדרג המדיני בישראל חייב לחשוב על החזרת החטופים והכרעת הכוח הצבאי והשלטוני של חמאס, אלו היעדים שקבעה הממשלה למלחמה ברצועת עזה אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר.

אין בפנינו קיצורי דרך ואסור לנו להתעייף, מדובר במערכה ארוכה מאוד שאנחנו עדיין בתחילתה.

להערכתי, חמאס לעולם לא יחזיר את כל החטופים, הוא ימשיך להפעיל את מכונת הסחטנות שלו בשיטת הסלאמי, כבר עכשיו, על פי גורמים בחמאס, יש לו דרישות לתקופה שאחרי המלחמה.

א.הסרת המצור מעל רצועת עזה.

ג. בניית נמל ימי.

ג. שיקום הרצועה.

ד. עבודה לאלפי עזתים בישראל.

ה. הסרת ההגבלות על הכנסת סחורות וחומרים דו שימושיים לרצועת עזה.

ו. מתן חסינות ליחיא סינוואר וההנהגה הצבאית של חמאס ברצועה מפני חיסולים ישראלים.

יחיא סינוואר ימשיך להחזיק בחטופים כדי שתהייה לו ולהנהגה הצבאית של חמאס תעודת ביטוח מפני חיסולים ישראליים וקלף מיקוח תמידי שבו יוכל להשתמש בכל עת שירצה כדי לסחוט ויתורים מישראל.

אלו הן שיטות של מאפיה שאסור שישראל תיכנע להן, ישראל איננה יכולה לסמוך על ההבטחות האמריקניות, ראינו את הבגידה של הנשיא אובאמה בנשיא מצרים חוסני מובארכ, ראינו גם את ההסכם שחתם הנשיא ביידן עם הטאליבאן בדבר הנסיגה האמריקנית מאפגניסטאן שבו הייתה התחייבות להקמת מדינה דמוקרטית ושמירה על זכויות הנשים, בפועל, אפגניסטאן הפכה למדינת טרור ג'יהאדיסטית ובת ברית של איראן.

לכן, חשוב מאוד שישראל תמצא את הדרך הצבאית הנכונה לחזק את כוחות צה"ל בגבול הצפון  מול חזבאללה, אבל עדיין להמשיך ולהפעיל לחץ צבאי ממוקד על ההנהגה הצבאית של חמאס, זו איננה משימה בלתי אפשרית.

הערה: צולם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי