חזבאללה מנסה להרתיע את ישראל ממלחמה כוללת בלבנון

השליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין ממשיך במאמצי התיווך בין ישראל לחזבאללה אך בישראל מעריכים כי סיכוייו קלושים להשיג הסכמות שימנעו מלחמה כוללת בין ישראל לארגון הטרור. בינתיים, חזבאללה ממשיך בלוחמה פסיכולוגית נגד ישראל כדי להרתיעה, צה"ל השלים את ההכנות בגבול הצפון וערוך לכיבוש דרום לבנון ברגע שיקבל הוראה מהדרג המדיני.

המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין שב אמש לישראל לאחר ביקור קצר בלבנון שבמהלכו נפגש עם הצמרת הלבנונית, ונועד שוב עם ראש הממשלה נתניהו.

הוכשטיין מנסה לקדם הפסקת אש בין ישראל לחזבאללה והסדר מדיני בין ישראל ללבנון על פיתרון המחלוקות על הגבול היבשתי בין שתי המדינות, שיהיה מושתת על הפסקת המלחמה ברצועת עזה, אבל גורמים בכירים בירושלים  אומרים כי הסיכויים לכך הם קלושים.

עמוס הוכשטיין נועד בלבנון גם עם הגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון, שהממשל ביידן מייחס לו תפקיד חשוב בהסדר החדש בלבנון, הגנרל עון חזר מביקור עבודה בשבוע שעבר בצבא ארה"ב.

ממשל ביידן מתכוון לחזק את צבא לבנון ומתכנן שהוא יתפרס ביחד עם כוחות יוניפ"יל לאורך הגבול עם ישראל, אולם, גורמים בכירים בירושלים אומרים כי התוכנית האמריקנית היא מגוחכת, צבא לבנון לא יתעמת עם המחבלים של חזבאללה, אין לו את הכוח הצבאי לכך ואת המוטיבציה וכוח "רדואן" של חזבאללה יחזור ויתפרס לאורך הגבול עם ישראל.

אתמול חידש חזבאללה את ההתקפות על ישראל אחרי יומיים של שקט בגלל עיד אלאדחא וגם לקראת ביקורו של עמוס הוכשטיין בלבנון.

על פי מקורות לבנוניים, חזבאללה מנסה להרתיע את ישראל מפני מלחמה כוללת לאחר שעמוס הוכשטיין הביא מסר מאיים מראש הממשלה נתניהו לצמרת הלבנונית כי אם עד ה-24 בחודש זה חזבאללה לא יסיג את כוחותיו מעבר לנהר הליטאני ישראל תפתח במלחמה כוללת בלבנון.

חזבאללה חושש ממתקפת פתע ישראל, מהנחתת מכת מנע מקדימה על ידי חיל האוויר שאחריה תבוא פלישה קרקעית של כוחות צה"ל לדרום לבנון.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי פירסום הסרטון אמש על ידי חזבאללה  שצילם כטב"מ של חזבאללה הנקרא "הודהוד" הוא מסר לישראל במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית של חזבאללה נגד ישראל כדי להרתיע אותה מפתיחת מערכה כוללת יזומה.

בצה"ל אומרים כי הכטב"ם צילם בסך הכל 9 דקות של צילומים באזור מפרץ חיפה, הוא זוהה על ידי צה"ל, היה ב"אחיזה" ולא חדר מתחת לאף של צה"ל.

גורמים בצה"ל טוענים כי הוא לא הופל מכיוון שמדובר בכטב"ם צילום – והפעלת מיירט הייתה גורמת לבהלה ואולי אף לנזק משברי היירוט.

מדובר בטיסן קטן, שנושא מצלמת "גו פרו", ולא היו עליו אמצעי לחימה, אם היה מדובר בכטב"ם מתאבד עם חומרי  נפץ – הוא היה מופל, כך טוענים בצה"ל.

חזבאללה מנסה להגביר את הדילמה בצמרת המדינית והצבאית הישראלית מכיוון שישראל מתקרבת לצומת החלטות חשוב, בעוד שבועיים תסתיים כנראה הפעולה הצבאית ברפיח והדרג המדיני צריך לקבל החלטה האם להעביר את הכוחות הגדולים מרצועת עזה לגבול הצפון כדי לכבוש את דרום לבנון ולהרחיק את כוחות חזבאללה מאזור הגבול כדי שעשרות אלפי העקורים הישראלים יוכלו לשוב לבתיהם.

הנחת העבודה בישראל היא כי ארה"ב ומדינות אירופה יגבירו בימים הקרובים את מאמצי התיווך שלהן כדי לנסות ולמנוע מלחמה כוללת וכי גם חזבאללה ואיראן ישלפו מהשרוול  "הפתעות" שונות כדי להרתיע את ישראל ממלחמה כוללת.

בכל מקרה, גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי צה"ל השלים את כל ההכנות למערכה כוללת מול חזבאללה בלבנון אך הדרג המדיני עדיין לא קיבל את ההחלטה הסופית בעניין.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי