הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה מנסה לשקם את כוחה

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה מנסה לשקם את יחידותיה שנפגעו על ידי צה"ל בשמונת החודשים האחרונים. הזרוע הצבאית פועלת לבנות מחדש את הגדודים שפורקו על ידי צה"ל ולייצר מחדש רקטות.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי הזרוע הצבאית של חמאס גייסה באחרונה מאות פעילי טרור חדשים ברחבי רצועת עזה בנסיון למלא חלק מהשורות שהתרוקנו בעקבות פעולות של צה"ל שחיסלו אלפי מחבלים.

להערכת גורמים בצה"ל, מאז תחילת המלחמה ועד היום חוסלו בין 15 ל-17 אלף מחבלים חמושים על ידי כוחות צה"ל.

המגוייסים החדשים לזרוע הצבאית של חמאס הינם צעירים בני 16-18, הם מגוייסים עבור בצע כסף וחמאס מתקשה בגיוס צעירים נוספים נוכח חששם כי צה"ל מתכוון לשהות זמן רב ברצועה ונחוש לחסל את הזרוע הצבאית של חמאס.

חמאס מנסה לקיים אימונים צבאיים ולהכשיר את המגוייסים החדשים בשימוש בנשק קל, ובעיקר בנשק נ"ט, כדי לנצל אותם  בעיקר למלחמת הגרילה נגד כוחות צה"ל ברצועת עזה.

גורם בכיר במערכת הביטחון טוען כי הזרוע הצבאית של חמאס מנסה לשקם את כוחותיה בכל רחבי רצועת עזה, אבל, בעיקר באזורים שצה"ל איננו פועל בהם כמו אזור ח'אן יונס וצפון הרצועה.

לדבריו, כל וואקום שצה"ל מותיר אחריו כשהוא עוזב את השטח מתמלא מייד על ידי פעילים של חמאס.

על פי גורמים בחמאס, הזרוע הצבאית גם מנסה לשקם את התעשייה הצבאית לייצור רקטות ופצצות מרגמה לאחר שצה"ל חסם את צינור ההברחות ב"ציר פילדלפי", לצורך כך הובאו כמה מחרטות והוכנסו לתוך המנהרות עמוק באדמה כדי להתחיל בפעילות הייצור.

תנועת חמאס גם מנסה לשקם את התשתית האזרחית שלה במקומות שהיא נפגעה בהם, הדבר בולט באזור ח'אן יונס, שם משקמת תנועת חמאס את המשטרה המקומית ואת השליטה על חלוקת הסיוע ההומניטרי.

צה"ל התמקד בשבועות האחרונים בניסיונות לפגוע במנגנון השליטה האזרחית של חמאס ברצועת עזה והוא פעל לחסל פעילים במנגנון ביטחון הפנים של חמאס, בוועדות החירום האזרחיות ובמשטרה המקומית.

מאז תחילת המלחמה חוסלו כ-50 מפקדים ובכירים במנגנונים האלה, אך הדבר איננו מספיק למיטוט התשתית האזרחית של חמאס שמורכבת מכמה עשרות אלפים של פעילים גם במערכת המוניציפאלית וגם במשרדי הממשלה השונים.

זהו רק קצה הקרחון ואם צה"ל רציני בכוונתו למוטט את שלטון חמאס, לפניו יש עדיין עבודה רבה שתימשך חודשים ארוכים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי