האם ארה"ב אכן תסיג את כוחותיה מעיראק?

המליציות השיעיות בעיראק מטילות ספק אם ארה"ב אכן מוכנה להסיג את כוחותיה ואת כוחות הקואליציה הבינלאומית למלחמה נגד דאע"ש מעיראק. גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי כל עוד נמשכת מלחמת ההתשה של הציר האיראני נגד ישראל, ארה"ב לא תסיג שום כוחות מהמזרח התיכון.

 שר ההגנה העיראקי ת'אבת אלעבאסי הודיע השבוע כי ארצו וארה"ב הגיעו להסכם על נסיגת כוחות הקואליציה הבינלאומית למלחמה נגד דאע"ש בראשות ארה"ב מעיראק.

הוא אמר כי הנסיגה מעיראק תתבצע לאורך תקופה של שנתיים ימים כאשר השלב הראשון יתחיל עוד השנה ויסתיים בשנה הבאה ואילו השלב השני יסתיים בשנת 2026.

בעיראק מוצבים כ-2500 חיילים אמריקניים.

אולם, המליציות השיעיות בעיראק מטילות ספק גדול אם אכן הנסיגה הזו תצא אל הפועל במיוחד אם דונלד טראמפ ייבחר לנשיא החדש של ארה"ב.

מליציית "ההתנגדות האסלאמית בעיראק" פירסמה ב-9 בספטמבר הודעה שבה נאמר כי ההצהרות של בכירים אמריקנים בנושא על השגת ההבנות עם ממשלת עיראק על הנסיגה "אינן מציאותיות נוכח המשך המלחמה ברצועת עזה" וכי היא מתנגדת להבנות האלו.

אחד מבכירי המליצייה בשם עלי אלטאא'י אמר כי ההצהרות בעניין התקרבות מועד הנסיגה של כוחות הקואליציה הבינלאומית מעיראק אינן אלא שקר של ארה"ב.

בראיון לעיתון "אל- אח'באר" הלבנוני ב-9 בספטמבר אמר אלטאא'י כי הכיבוש האמריקני לא ייסוג מעיראק כל עוד יש לו אינטרסים חיוניים ובראשם תמיכה בישראל "על חשבון הדם על הפלסטינים".

הוא הוסיף כי "ההצהרות האחרונות בנושא נועדו לסמם את דעת הקהל".

לדבריו, המליציות השיעיות לא ישנו את עמדתן המתנגדת לכיבוש האמריקני, הן לא מאמינות למשא ומתן השקרי בין ארה"ב לממשלת עיראק וסבורות כי ארה"ב "מבינה רק את שפת הנשק שמביס ומחנך אותה".

להערכת המליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן, ארה"ב מושכת זמן והטיעון שלה כי היא חייבת להילחם נגד כוחות דאע"ש הוא רק תירוץ ורצון להישאר בעיראק והיא תשאיר בכל מקרה כוחות צבא בעיראק לצורך ייעוץ לצבא העיראקי ואימונים.

על פי גורמים ביטחוניים בישראל, ארה"ב חוששת לסגת מעיראק בגלל ההשפעה הגוברת של איראן במזרח התיכון ומלחמת ההתשה שהיא פתחה נגד ישראל.

עדיין לא ברור כיצד ומתי תסתיים המלחמה ולא הגיוני שארה"ב תסיג את כוחותיה מעיראק בזמן שישראל מותקפת בטילים ובכטב"מים מהשטח הזה.

בינתיים יש כל מיני הבנות עקרוניות בין ארה"ב לממשלת עיראק אך כלל לא ודאי שהן ייצאו אל הפועל.

לכן, ההערכה בישראל היא כי ההתקפות של המליציות השיעיות בעיראק על הבסיסים האמריקניים באזור יימשכו בעידודה של איראן.

על פי הוראת איראן, המליציות השיעיות פתחו בהתקפות על הבסיסים האמריקנים בסוריה, עיראק וירדן לאחר חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני בשדה התעופה בבגדאד על ידי צבא ארה"ב בשנת 2020.

עלי ח'מינאי, המנהיג העליון של איראן רואה בגירוש צבא ארה"ב מהמזרח התיכון חלק מהנקמה האיראנית על חיסולו של קאסם סולימאני.

המשך מלחמת ההתשה בין הציר השיעי בראשות איראן לבין ישראל יוצר מציאות ביטחונית חדשה שתקשה על כל נשיא אמריקני חדש לוותר על המאחזים הצבאיים שיש לארה"ב במזרח התיכון.

לכן, יש להתייחס בזהירות להרבה הצהרות וספינים שמופצים באמצעי התקשורת, המציאות בשטח היא שונה וחזקה יותר והיא שמכתיבה את קצב האירועים.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי