יהודה ושומרון זקוקים למדיניות של "עקירת שורש" ולא של "כיסוח דשא" כדי להתגבר על הטרור

קבוצות הטרור החמושות בצפון השומרון במצוקה כתוצאה מהפעילות של צה"ל והן שוקלות לעבור לפעילות חשאית מתחת לראדאר כדי להקשות על השב"כ לאתר את חבריהן. מיגור הטרור בצפון השומרון מחיב את צה"ל להפעיל כוחות צבא הרבה יותר גדולים ולפעול גם במרחב הכפרי.

כוחות צה"ל חידשו בימים האחרונים את מבצע "מחנות קיץ" בצפון השומרון למלחמה בתשתיות הטרור.

הפעילות מתמקדת כעת בערים שכם וטול כרם.

הפעילות של צה"ל נמשכת כבר כשבועיים ימים ויש לה הישגים חשובים בחיסול עשרות מחבלים מבוקשים ומעצר עשרות נוספים בצפון השומרון שהשתתפו בפיגועים ותכננו פיגועים נוספים נגד אזרחים וחיילים ישראלים וגם פיגועי התאבדות בתוך שטח מדינת ישראל.

ברש"פ ובארגוני הטרור מעריכים כי הכוונה של ישראל היא להכריע את כוחות "ההתנגדות" ולמנוע מהם להפוך את יהודה ושומרון לחזית חדשה ופעילה נגד ישראל.

גורמים ברש"פ טוענים כי ישראל ניפחה את האיום הביטחוני שנשקף לה מיהודה ושומרון כדי להצדיק את הפעולות הקשות שבהן נוקטים חיילי צה"ל בצפון השומרון.

לדברי הגורמים האלה, ישראל חוששת לאבד שליטה על המצב הביטחוני ביהודה ושומרון ומכך שגל הטרור עלול לגלוש לתוך מדינת ישראל ולהביא לקורבנות רבים כפי שהיה במהלך האינתיפאדה השנייה לאחר כישלון פסגת קמפ דיוויד בשנת 2000.

גורם פלסטיני בכיר טוען כי למבצע "מחנות קיץ" יש את המטרות הבאות.

א.החזרת האמון ביכולת הצבאיות של צה"ל אחרי הכישלון של ה-7 באוקטובר.

ב. השמדת קבוצות הטרור המכונות "גדודים" שפועלות בצפון השומרון מאז 2022.

ג.החלשת כוחה של הרש"פ.

ד. דחיפה של הפלסטינים ביהודה ושומרון להגר לחו"ל בחסות המלחמה בהתאם לתוכניתו של השר בצלאל סמוטריץ'.

במבחן המעשה, המבצעים של צה"ל בשלוש השנים האחרונות נגד הטרור ביהודה ושומרון, כמו מבצע "שובר גלים", לא הצליחו לעצור את התעצמות הטרור שממומן על ידי איראן אשר גם מציידת את המחבלים באמצעי לחימה.

הרש"פ איננה פועלת נגד הטרור, מדיניות "כיסוח הדשא" של צה"ל היא יעילה רק לזמן קצר כדי לסכל טרור אבל, על פי גורמים ביטחוניים בכירים הדרג המדיני חייב לקבל החלטה על מדיניות של "טיפול שורש" בצפון השומרון.

באזור הזה של צפון השומרון יש כאלף מחבלים חמושים שמסתתרים בערים ג'נין, שכם וטול כרם, במחנות הפליטים ובעשרות כפרים באזור הזה.

כדי לעקור מהשורש את התופעה, צה"ל חייב לפעול בסדר כוח של שתי אוגדות לפחות בכל צפון השומרון , בדגש על המרחב הכפרי כדי שלא לאפשר למחבלים מהערים ג'נין, שכם וטול כרם להימלט אליו כדי למצוא שבו מחסה.

כדי לעשות מבצע כזה באופן יעיל, המבצע חייב להיות בהפתעה וצה"ל חייב ליישם בו את שיטות הפעולה שבהן הוא נוקט ברצועת עזה, לפנות מחנות פליטים שלמים וכפרים ל"אזורים בטוחים" ולאפשר לאוכלוסיה לשוב אליהם רק לאחר שהשטח טוהר לחלוטין מתשתיות הטרור.

הפלסטינים טוענים כי כוחות צה"ל מתנקמים בהם בשטחי יהודה ושומרון על הטבח שעשו מחבלי חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, אבל הם שוכחים את חלקם  של ארגוני הטרור אשר מנסים לעשות מעשי טבח דומים בהתנחלויות ביהודה ושומרון לאחר שהודיעו גם על חידוש פיגועי ההתאבדות בשטח מדינת ישראל.

מבצע "מחנות קיץ" הוא מעין מכה מקדימה על ארגוני הטרור בצפון השומרון כדי למנוע מהם לבצע את התוכניות הזדוניות שלהם, אולם, כדי שהוא יצליח הוא חייב להיות נרחב הרבה יותר ועם כוחות צבא גדולים יותר, והוא חייב לכלול כיבוש כל השטח של צפון השומרון ללא הגבלת זמן.

הכוחות המיוחדים של צה"ל עולים בהרבה ביכולות הקרביות שלהם על המחבלים המבוקשים וזה יתרון חשוב שנותן את אותותיו בשטח.

על פי גורמים פלסטינים בג'נין, בקרב ארגוני הטרור בוחנים כבר את האפשרות לעבור לפעילות סודית ומחתרתית בשטחי יהודה ושומרון כדי להקשות על השב"כ לאתר את המחבלים המבוקשים.

זהו סימן למצוקה שבה שרויות קבוצות הטרור, לכן ישראל חייבת להגביר עליהן את הלחץ הצבאי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי