איראן תפיק לקחים מחיסול צמרת חזבאללה ותבנה אותו  מחדש

חיסולו של חסן נצראללה והצמרת הצבאית של חזבאללה הוא הישג ישראלי חשוב אך הוא לא יביא לסדר חדש במזרח התיכון. גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי איראן תגיב באופן מתון על חיסולו של חסן נצראללה והיא איננה מעוניינת במלחמה אזורית, היא צפויה להפיק לקחים מהכישלון ולשקם את חזבאללה.

מבצע חיסולו של חסן נצראללה קיבל בצה"ל את השם "סדר חדש", אבל, כפי שהדברים נראים כעת, הוא לא יביא לשום סדר חדש במזרח התיכון כל עוד לא השתנה המשטר הנוכחי באיראן, צריך להנמיך ציפיות.

חיסולו של מנהיג ארגון טרור , חשוב ככל שיהיה, איננו מספיק כדי לשנות את מאזן הכוחות האזורי,חסן נצראללה בנה מדינה איראנית קטנה בתוך מדינת לבנון בסיוע משטר ההיאתולות אשר איננו מתכוון לוותר עליה, המנהיג העליון עלי ח'מינאי זקוק ל"משמר קדמי" חמוש היטב שייגן על איראן מפני התקפה אפשרית של ישראל או ארה"ב על בבת עינו שהיא פרוייקט הגרעין האיראני.

מותו של חסן נצראללה איננו משנה את האידיאולוגיה של המשטר האיראני או גורם לו לעשות חשבון נפש  ואינו משנה את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה, כוח ההרתעה של ישראל גבר בצורה דרמטית בשורה של התקפות מוצלחות, מאז ההתקפה על נמל חודיידה ועד חיסול חסן נצראללה בבונקר בביירות, אבל איראן חייבת לשמור על מעמדה כמנהיגת העולם השיעי ולנקום את חיסולו של חסן נצראללה בידי ישראל.

גורמי ביטחון בכירים מעריכים כי איראן תחפש דרך להגיב באופן מתון על חיסולו של חסן נצראללה, באמצעות השלוחות שלה ואולי גם באופן ישיר, מכיוון שהאינטרסים שלה לא השתנו, מעבר לסימסאות והאיומים כדי לרצות את העולם השיעי, היא איננה רוצה בהתדרדרות למלחמה אזורית מכמה סיבות.

א.רצון עז לשמור על הישרדות המשטר האיראני,על פי דיווח בסוכנות רוייטרס, מייד לאחר חיסול חסן נצראללה המנהיג העליון עלי ח'מינאי הועבר למקום בטוח מחשש לחייו.

ב.חשש שישראל תבעיר את תעשיית הנפט שלה ותשמיד את מתקני הגרעין.

ג.רצון להגיע להסכם גרעין חדש עם הממשל האמריקני מייד לאחר שייבחר נשיא אמריקני חדש, להסיר את הסנקציות ולשפר את מצבה הכלכלי.

ד.חשש שהתדרדרות אזורית תשרת את האינטרסים של דונלד טראמפ ותפגע בסיכוייה של קמלה האריס להיבחר כנשיאה החדשה.

האיראנים חוששים מבחירת טראמפ לנשיא החדש, טראמפ הוא זה שהורה על חיסול קאסם סולימאני, פרש מהסכם הגרעין עם איראן והטיל עליה סנקציות קשות.

ישראל הצליחה מאז ה-7 באוקטובר לפרק את הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה ולהשמיד את ההנהגה הצבאית של חזבאללה ולפגוע פגיעה קשה ביכולות הצבאיות שלו בתוך זמן קצר יחסית, איראן מאבדת את  פירות ההשקעה הצבאית שלה בחזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.

ישראל תכננה היטב את  מבצע "חיצי הצפון" ואת מבצע "סדר חדש" לחיסולו של חסן נצראללה,מספר האבידות והנפגעים בקרב ארגון חזבאללה גדול בהרבה מהמספר במלחמת לבנון השנייה.

כל מי שמשלה את עצמו כי איראן תשנה את האסטרטגיה שלה בעקבות שחיקת כוחו של חזבאללה צפוי להתאכזב,גורמי המודיעין בישראל אינם מזהים שום סימן שאיראן מתכוונת לוותר על חזבאללה,ההיפך הוא הנכון, ההנהגה האיראנית הנוכחית צפויה לקיים תהליך של הפקת לקחים ותטיל את האחריות לכישלון הגדול על חסן נצראללה וחבורתו בכל מה שקשור לחדירה המודיעינית של ישראל לצמרת הארגון ואופן ניהול המלחמה על ידי הנהגת הארגון.

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי איראן מתכננת להכניס שינויים קרדינליים בהנהגת הארגון המדינית והצבאית במסגרת הפקת הלקחים מהמלחמה.

חזבאללה הוא כוח לוחם של איראן לא רק מול ישראל אלא גם בסוריה, עיראק ותימן ולכן איראן תשקם את כוחו הצבאי שנפגע, תאמן אותו ותצייד אותו מחדש באמצעי לחימה.

איראן נכשלה בהערכת המצב שלה לגבי כוחה של ישראל,ישראל הוכיחה כי היא מסוגלת לנהל מלחמת התשה ארוכה בכמה חזיתות במקביל, להתמודד בהצלחה עם טבעת החנק שאיראן הקימה מסביבה במשך שנים ולהשיג תמיכה ציבורית במלחמה, ישראל הוכיחה כי היא כוח צבאי, מודיעיני ואסטרטגי חשוב מאוד במזרח התיכון שנלחמת בנחישות על קיומה ואיננה חוששת להתעמת צבאית עם איראן ושלוחותיה.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי