ארה"ב מנסה לקדם בחירת נשיא חדש ללבנון

ממשל ביידן סבור שנוצר חלון הזדמנויות לבחירת נשיא חדש ללבנון והוא פועל ביחד עם צרפת ומדינות ערביות כדי לנסות ולקדם את הנושא. גורמים פוליטיים בלבנון אומרים כי מועמדה של ארה"ב לתפקיד הנשיא החדש הינו הגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון.

ארה"ב מנסה לנצל את המומנטום של חיסולם של חסן נצראללה וצמרת חיבאללה בידי ישראל כדי לקדם בחירת נשיא חדש ללבנון, נשיא שלא יהיה בובה של חזבאללה ואיראן ויקדם את האינטרסים של לבנון בדרך להפסקת אש במלחמה ומציאת הסדר מדיני לגבי דרום לבנון שיבטיח את השקט בגבול עם ישראל.

בלבנון אין נשיא כבר שנתיים בשל חילוקי דעות בין העדות השונות שלא היו מוכנות להסכים לבחירתו של מועמד שבו תמך ארגון חזבאללה.

גורמים אמריקנים אומרים כי נוצר חלון הזדמנויות כדי לשבור את השיתוק הפוליטי בלבנון  ולהשיג יציבות פוליטית וכי צריך לנצל אותו בהקדם בשיתוף עם מדינות ערב והקהילה הבינלאומית.

לדברי הגורמים האלה, חלון ההזדמנויות הוא קצר ויש לפעול במהירות.

על פי גורמים אמריקנים,שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן שוחח עם בכירים מקטאר, סעודיה וצרפת וביקש מהם לסייע לקדם מול ממשלת לבנון ויו"ר הפרלמנט נביה ברי את בחירתו של נשיא חדש בלבנון.

לקטאר, סעודיה וצרפת יש השפעה נרחבת בלבנון והממשל האמריקני מעריך כי ייתכן שיש ביכולתן להשפיע על העניין ולקדמו.

גורמים לבנוניים טוענים כי ארה"ב מנסה לקדם את המועמד מטעמה לתפקיד הנשיא שהוא הגנרל ג'וזף עון, מפקד צבא לבנון.

הגנרל ג'וזף עון הוא בן העדה הנוצרית מרונית שעבר את רוב הכשרתו הצבאית בארה"ב, ממשלת לבנון מינתה אותו לתפקיד בשנת 2017.

לטענת הגורמים הלבנונים, נושא המצב הפוליטי בלבנון והצורך לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר בעקבות חיסול הנהגת חזבאללה עלה גם בשיחת הטלפון השבוע בין ראש הממשלה נתניהו לבין נשיא צרפת עימנואל מקרון.

ארה"ב מעבירה מסר לכל הגורמים הפוליטיים בלבנון כי אי בחירת נשיא חדש בלבנון והתקדמות להסדר מדיני שיעצור את המלחמה רק יגביר את ההרס והחורבן בלבנון.

ההערכה במערכת הפוליטת בלבנון היא כי לארגון חזבאללה ולעדה השיעית יש עדיין כוח פוליטי גדול בלבנון וכי הם יטרפדו כל בחירת נשיא חדש שאיננו מקובל עליהם ועל איראן.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי רק מכה מוחצת על חזבאללה בלבנון וריסוק כוחו הצבאי יאפשר עריכת בחירות בזק בלבנון לנשיאות, השגת היעד הזה עדיין רחוקה מכיוון שלחזבאללה עדיין יש כוח צבאי וארסנל נשק גדולים שעדיין לא נפגעו למרות המכות הקשות שהנחית צה"ל על הארגון.

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר באחרונה כי ממשלת לבנון ביקשה באחרונה מהקהילה הבינלאומית סיוע כספי של 200 מיליון דולר כדי לחזק את צבא לבנון ולגייס עוד כ-1500 מתנדבים לשורות הצבא.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי