האם הגנרל אסמעיל קאא'ני הוא החפרפרת הישראלית בטהראן?

איראן פתחה בחקירה כדי לגלות את החפרפרת הישראלית, שהמוסד הישראלי גייס בצמרת האיראנית, והביאה מידע רגיש שסייע בחיסול חסן נצראללה ובכירים ב"משמרות המהפכה". החשדות האיראניים מתמקדים בגנרל אסמעיל קאא'ני וצוותו, גורמי מודיעין במערב מעריכים כי החקירה האיראנית תיכשל.

על פי גורמים באיראן, המנהיג העליון עלי ח'מינאי מינה את בנו מוג'תבא לחקור את החדירה המודיעינית העמוקה של ישראל לתוך צמרת "משמרות המהפכה" האיראניים וצמרת חזבאללה שהביאה להצלחות גדולות של ישראל ולחיסולים של בכירים איראניים ובכירים בארגון חזבאללה.

החשדות האיראניים התגברו בעקבות חיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה ב-31 ביולי שעבר על אדמת טהראן, החיסול אירע בעת שהוא שהה בבית ההארחה הרשמי של "משמרות המהפכה" בטהראן, מטען חבלה שהוטמן בחדרו התפוצץ וחיסל אותו ואת שומר ראשו.

חיסולו של אסמעיל הניה בא לאחר חיסול מוצלח אחר שעשתה ישראל כאשר בהתקפה אווירית על בניין הקונסוליה האיראנית בדמשק היא חיסלה ב-1 באפריל שעבר את הגנרל חסן מהדאווי, מפקד גיס "קודס" בסוריה ובלבנון.

על פי גורמי מודיעין מערביים, החקירה האיראנית הראשונית בנסיבות חיסולו של אסמעיל הניה העלתה חשדות כבדים לחדירה מודיעינית של ישראל לצמרת "משמרות המהפכה", מכאן הסיקו האיראניים שדרך הפרצה הזו ישראל גם משיגה מידע מודיעיני רגיש על צמרת חזבאללה שהביא לחיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל חזבאללה בשכונת א-דאחייה בביירות ואחר כך גם לחיסולו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה ב-27 בספטמבר, ביחד עמו חוסל גם הגנרל האיראני עבאס נילפרושאן, מפקד כוח "קודס" בלבנון שהגיע בחשאי מאיראן.

על פי דיווח באתר הבריטי MIDDLE EAST EYE

אחרי חיסולו של חסן נצראללה והגנרל האיראני שהיה עמו, התמקדו החשדות האיראנים בראש לשכתו של הגנרל אסמעיל קאא'ני שהוא החפרפרת שהעבירה את המידע הרגיש לישראל על תנועות בכירי "משמרות המהפכה" ובכירי ארגון חזבאללה.

רשת "סקיי ניוז ערביה" דיווחה אתמול כי בעקבות החקירה, נחקר גם הגנרל אסמעיל קאא'ני שהושם במעצר בית, בעקבות החקירה לקה אסמעיל קאא'ני בן ה-67 בליבו ואושפז בבית החולים.

מה שמיקד את החשדות באסמעיל קאא'ני וצוותו, הייתה העובדה שהוא נעדר מהישיבה בראשותו של האשם סאפי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חזבאללה ויורשו של חסן נצראללה, שהתקיימה ב-3 באוקטובר במתחם תת קרקעי סודי בשכונת א-דאחייה בביירות, ישראל תקפה מהאוויר את המתחם בזמן הישיבה ויומיים לאחר מכן אישרו גורמי ביטחון בישראל, באופן בלתי רשמי, את דבר חיסולו של האשם צאפי א-דין.

לאחר חיסול מחליפו של חסן נצראללה, האשם צפי א- דין, התחזק החשד כי למפקדים איראניים היה חלק בדבר.

"לאיראנים יש חשד רציני שהישראלים הצליחו להסתנן למשמרות המהפכה, במיוחד אלו שפועלים בגזרת לבנון, אז כולם כעת מצויים תחת חקירה", כך אמר מפקד כוח המקורב לאיראן לאתר הבריטי MIDDLE EAST EYE .

"שום דבר עוד לא בטוח. החקירה עוד נמשכת וכל האפשרויות פתוחות" הוא הוסיף.

הגנרל אסמעיל קאא'ני מונה בשנת 2020 על ידי המנהיג העליון עלי ח'מינאי לתפקיד מפקד כוח "קודס" במקום קאסם סולימאני שחוסל על ידי צבא ארה"ב בעיראק.

אסמעיל קאא'ני היה סגנו של קאסם סולימאני, הוא קצין ותיק ב"משמרות המהפכה" של איראן וגם נלחם ונפצע במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80.

כוח "קודס" אחראי על כל השלוחות של איראן במזרח התיכון והוא שהקים אותן וחימש אותן מאז מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ועד היום.

החדירה המודיעינית הישראלית ל"משמרות המהפכה" היא בושה גדולה למשטר האיראני שהביכה אותו במשך חודשים ארוכים במזרח התיכון.

ספק רב אם איראן תצליח לגלות את החפרפרת הישראלית בצמרת האיראנית, המוסד הישראלי יודע להפעיל את הסוכנים שלו באיראן תחת מעטה חשאיות ונקיטת אמצעי זהירות רבים, כך מעריכים גורמי מודיעין מערביים.

על פי אותם גורמים, לישראל יש מקורות מודיעין מצויינים נוספים באיראן וישראל עוקבת גם אחרי מערכות התקשורת ומערכת הסיבים האופטיים מאיראן ללבנון.

לא מן הנמנע שאיראן תרצה להציג הצלחה בחקירה הזו ותמצא "שעיר לעזאזל" ותטען כי הוא החפרפרת הישראלית, אבל גורמי המודיעין המערביים מעריכים כי ההצלחות המודיעיניות הישראלית ימשכו וזה יגביר את המבוכה בצמרת האיראנית.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי