חזבאללה נערך למלחמה ארוכה נגד צה"ל בדרום לבנון

לארגון חזבאללה יש עדיין יכולות צבאיות חזקות למרות המכות הקשות שהוא חטף מישראל והוא נערך למלחמה ארוכה בדרום לבנון. חזבאללה מחזיק עדיין בטילים מדוייקים וממתין לאור ירוק מאיראן לגבי מועד שיגורם לעבר ישראל.

ארגון חזבאללה בלבנון חטף בשבועות האחרונים מכות קשות מאוד מישראל אבל הוא מנסה להתאושש בסיוע של יועצים צבאיים איראניים.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה ב-11 באוקטובר מפי מקורות המעורים בפעילות הארגון כי הוא עדין מחזיק במלאי נשק בלתי מבוטל שכולל טילים מדוייקים, שטרם נעשה בהם שימוש, וכי הוא מתכונן למלחמת התשה ארוכה בדרום לבנון עם פיקוד צבאי חדש שיכווין את ירי הרקטות לעבר ישראל ואת הלחימה בשטח.

צה"ל לוחם בעוצמה בדרום לבנון בכפרים השיעים לאורך הגבול עם ישראל, שם בנה חזבאללה מאז סוף מלחמת לבנון השנייה תשתיות טרור נרחבות ומשמיד אותן.

ארגון חזבאללה הודיע שלשום כי המערכה בדרום לבנון רק בתחילתה, מוחמד עפיף, אחד מדוברי חזבאללה אמר במסיבת עיתונאים בביירות כי "ההתנגדות נמצאת במצב טוב והמאגר האסטרטגי שלה בטוב, אלפי לוחמים מתאבדים הם בשיא המוכנות להגן על לבנון ומוכנים להילחם ולנקום את דמו של חסן נצראללה".

הרמטכ"ל הרצי הלוי סייר שלשום בדרום לבנון עם ראש השב"כ רונן בר ואמר כי "אנחנו לא עוצרים עד שאנו מחזירים את התושבים בביטחון".

גורמים ביטחוניים בישראל מאשרים כי לחזבאללה עדיין נותרו טילים מדוייקים וכי הוא לא משתמש בהם משתי סיבות עיקריות.

א.הוא מחכה לאור ירוק מאיראן, אשר חוששת מתקיפה ישראלית על אתרי הגרעין או מתקני הנפט שלה, וייתכן שתשתמש בטילים המדוייקים של חזבאללה כחלק מהתגובה שלה על ההתקפה הישראלית הצפויה.

ב.חזבאללה חושש ששימוש בטילים האלה יגרור תגובה ישראלית חזקה והרחבת התקיפות שלה לתשתיות אזרחיות קריטיות בלבנון.

בינתיים, צה"ל לא עוצר וממשיך במבצע הקרקעי בדרום לבנון להסרת האיום על תושבי הצפון, הנפת דגל ישראל בכפר הלבנוני מארון א-ראס והריסת פסלו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני משגעת את חזבאללה ונתפסת בעולם הערבי כקיבוע של תמונת הניצחון הישראלי, למרות שהמלחמה עדיין בתחילתה.

פרשנים בלבנון אומרים כי ארגון חזבאללה מתכנן להילחם בכוח רב בדרום לבנון נגד הפלישה הקרקעית הישראלית שמטרתה להדוף את כוחותיו מעבר לנהר הליטאני וליצור מציאות ביטחונית חדשה על הגבול עם ישראל, חזבאללה טוען כי יש לו יתרון קרקעי על כוחות צה"ל מכיוון שהוא הכין היטב את השטח ולוחמיו מיומנים והתכוננו לפלישה הישראלית כמה שנים ולכן התוצאות יתבררו בקרוב בשטח.

עם זאת בחזבאללה לא לקחו בחשבון כי יחידות צה"ל, שנלחמות כעת בדרום לבנון, צברו ניסיון קרבי רב של מלחמה נגד כוחות קרקעים המצוידים בטילי נ"ט של חמאס והג'יהאד האסלאמי במהלך השנה האחרונה ברצועת עזה. לחזבאללה אין תשובה לשימוש המסיבי שישראל עושה בחיל האויר שלה ונותן סיוע אווירי מסיבי לכוחות הקרקע ומרכך את המטרות של חזבאללה, גורמים בחזבאללה מתדרכים פרשנים בלבנון כי ישראל מנהלת "מלחמה של פחדנים" מהאוויר וחוששת מלחימה קרקעית פנים מול פנים מול לוחמי חזבאללה, כמובן שמדובר בשקר גס, אבל ניכר שזה מאוד מטריד את חזבאללה.

לכן רצוי מאוד שצה"ל יגביר את השימוש בחיל האוויר עוד יותר כדי לצמצם את מספר האבידות בקרב הלוחמים על הקרקע.

חזבאללה ינסה, לדברי אותם פרשנים, לגרום כמה שיותר אבידות לחיילי צה"ל כדי להראות שהוא שולט בשטח ולהעלות את המורל הירוד של לוחמיו, לכן, טוב יעשה צה"ל אם יתקדם בזהירות רבה לעבר השגת המטרות הקרקעיות, אין מה למהר, הכתישה האווירית של חזבאללה היא חשובה מכיוון שאין לו תשובה טובה עליה.

הכרעת הכוח הצבאי של חזבאללה בדרום לבנון והדיפתו על מעב לנהר הליטאני, היא משימה חשובה מאוד שתיתן לישראל קלף מיקוח חשוב  בכל הסדר מדיני עתידי בלבנון והיא תסייע גם בהחזרת עשרות אלפי המפונים לבתיהם בגבול הצפון, צה"ל חייב להשמיד כל בית בכפרים השיעים בדרום לבנון שבו נמצאו תשתיות טרור של חזבאללה ולצרוב את המסר הזה בתודעה של הלבנונים, בסופו של דבר תושבי הכפרים האלה הם שמהווים את הבסיס של כוח "רדוואן" שתכנן לכבוש את הגליל ולעשות בישובים הישראלים ובבסיסי צה"ל טבח גדול יותר מאשר עשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

המדיניות של צה"ל צריכה להיות מדיניות של "אדמה חרוכה" בכל הכפרים השיעים הסמוכים לגבול עם ישראל, אבל זו כבר החלטה של הדרג המדיני, אסור לרגע לשכוח כיצד חזבאללה הרס בשנה האחרונה את כל הישובים בגבול הצפון.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי