מהן ההשלכות של תקיפת מתקני הנפט האיראניים על ידי ישראל?

התקפת מתקני תעשיית הנפט באיראן על ידי ישראל עלולה להביא להשלכות חמורות על מחירי הנפט בעולם ולפגיעה כלכלית קשה באיראן עצמה. איראן עלולה בתגובה לתקוף מטרות אסטרטגיות בישראל ואת שדות הנפט של מדינות המפרץ ולסגור את מצרי הורמוז.

ממשל ביידן מפעיל לחץ כבד על ישראל שלא לתקוף את מתקני הגרעין ואת תעשיית הנפט של איראן, על פי גורמים מדיניים בכירים בישראל, הדרג המדיני מתייחס ברצינות לדרישה האמריקנית ונוטה להתחשב בה למרות שהנושא לא הוחלט סופית בקבינט הביטחוני.

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח אמש כי ראש הממשלה נתניהו הודיע לממשל ביידן כי הוא מוכן לתקוף מתקנים צבאיים באיראן במקום מתקני נפט או גרעין, בתגובה נמסר מלשכת ראש הממשלה כי

" אנו מקשיבים לדעות של הממשל האמריקני, אך נקבל את ההחלטות הסופיות שלנו על בסיס האינטרסים הלאומיים של ישראל".

לא רק ארה"ב חוששת מתקיפה ישראלית של מתקני תעשיית הנפט האיראנית אלא גם הקהילה הבינלאומית, מכיוון שלאיראן יש חלק חשוב באספקת הנפט העולמית, כל תקיפה של מתקני הנפט באיראן תשבש קשות את הפעילות הכלכלית,תערער את יציבות שווקי הנפט העולמיים ותביא לעליית מחירי הנפט וקשיים באספקתו.

בנובמבר 2018 הטילה ארה"ב סנקציות על ייצוא הנפט האיראני לאחר שהנשיא דונלד טראמפ הודיע על נסיגת ארה"ב מהסכם בגרעין משנת 2015, אולם, איראן מצאה דרכים לעקוף את הסנקציות האלה כדי למכור את הנפט שלה ולקבל הכנסות מכיוון שמכירת הנפט היא אחד המקורות הראשיים שלה להכנסת כספים לקופת הרפובליקה האסלאמית.

במהלך 6 השנים האחרונות יצוא הנפט עלה באופן דרמטי והכניס סכום של 35 מיליאד דולר לשנה ובשלושת החודשים הראשונים של שנת 2024 איראן מכרה 1.5 מיליון חביות נפט ביום לסין.

שוק האנרגיה העולמי עוקב בדאגה אחרי האפשרות שישראל תתקוף את מתקני תעשיית הנפט האיראנית, בעקבות האיומים של ישראל יש כבר ירידה חדה ביצוא הנפט הגולמי האיראני.

משלוח נפט איראני אחרון לחו"ל היה ב-4 באוקטובר על פי תצלומי לווין שעוקבים אחרי הפעילות באי "ח'ארג'" שמשמש כמסוף הנפט הגולמי והנמל הימי לייצוא הנפט של יותר מ-90 אחוזים מנפט האיראני.

על פי תחזיות של בנקים ומוסדות כלכלים בעולם התקפה אוווירית ישראל על תעשיית הנפט האיראנית תביא לדברים הבאים.

זינוק של מחירי הנפט העולמיים בשיעור של 20 דולר לחבית נפט, תקיפה כזו תביא להפסקת אספקת 1.5 מיליון חביות נפט ביום לשווקים העולמיים.

אם המכה הצבאית הישראלית תהייה חזקה היא תגרע אספקה של 3.7 מיליון חביות נפט ביום.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח השבוע כי מכה צבאית ישראלית על מתקני הנפט של איראן תביא לעליית מוצרי הנפט ופרוייקטים כלכליים ותביא לקיפאון כלכלי במדינות רבות בעולם.

ברור שמכה צבאית חזקה על מתקני הנפט באיראן תביא לפגיעה קשה בכלכלה האיראנית, איראן מסתמכת על עצמה בכל הקשור לנפט אבל ייקח לה זמן רב לשקם את הנזקים שיגרמו לה בעקבות תקיפה ישראלית, היא תעשה זאת בעזרת סין ורוסיה.

גורמי מודיעין במערב מעריכים כי בתגובה להתקפה ישראלית על מתקני הנפט איראן עלולה לסגור את מצרי הורמוז שרוב ייצוא הנפט והגז ממדינות המפרץ עובר דרכם והיא גם עלולה לפגוע בתעשיית הנפט במדינות המפרץ, דבר שיחמיר את משבר הנפט העולמי.

מדינות המפרץ עשויות לייצא את הנפט שלהן דרך מצרי באב אלמנדב, אבל לאיראן יש קשר הדוק לחות'ים בתימן והיא יכולה להורות להם לפגוע בכל מיכלית נפט שתנסה לעבור דרך מצרי באב אלמדב.

בתגובה לפגיעה ישראלית במתקני הנפט האיראניים עלולה איראן לנסות ולפגוע באסדות הגז של ישראל בים התיכון או בבתי הזיקוק בחיפה או במתקנים אסטרטגיים כמו הכור האטומי בדימונה.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי