ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי, אמר אמש כי הוא מקווה שהפסקת אש עם ישראל תיחתם "בשעות או בימים הקרובים". הוא הביע אופטימיות "זהירה", והוסיף: "אנחנו עושים כמיטב יכולתנו".
לדבריו, חיזבאללה "איחר לנתק את הקשר בין חזיתות עזה ולבנון" וכעת דרוש שכוחות צבא לבנון ייפרסו בדרום המדינה עם נסיגת הכוחות הישראליים. "
"אני מתנהל מול יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי", הבהיר מיקאתי "אנחנו בקונצנזוס לגבי האינטרס של המדינה".
ראש ממשלת לבנון אמר את הדברים לאחר שיחה עם השליח המיוחד עמוס הוכשטיין שאמור להגיע היום לישראל ביחד עם השליח האמריקני למזרח התיכון ברט מקגורק.
סוכנות רוייטרס דיווחה ממקורות אמריקנים כי ארה"ב פועלת להשגת הפסקת אש של 60 יום בין ישראל לחזבאללה.
הבית הלבן הכחיש אמש את הדיווחים על התקדמות במגעים לסיום המלחמה בלבנון.
גם גורמים מדיניים בכירים בירושלים הנמיכו את הציפיות לגבי הסיכויים להשגת הסכם הפסקת אש בלבנון בקרוב והסדר מדיני שיאפשר את נסיגת כוחות צה"ל מדרום לבנון.
ערוץ אלחדת' הסעודי דיווח אמש כי ישראל נסוגה מדרישותיה והסכימה לנסיגה של חזבאללה למרחק 7 ק"מ מהגבול במקום ש5 ק"מ.
לקראת הגעתם של השליחים האמריקנים לישראל,מסרו גורמים מדיניים כי קיימת טיוטה להסכם מסגרת התחלתי להפסקת אש אולם הפערים בין ישראל לחזבאללה עדיין גדולים.
ישראל מעוניינת להרחיב את החלטה 1701 של האו"ם אבל חזבאללה מתנגד.
צה"ל יסיים בקרוב את הפעילות הקרקעית בדרום לבנון והשמדת התשתיות הצבאיות של חזבאללה בכל הכפרים הלבנוניים על הגבול עם ישראל אבל הוא יישאר בשטח וייתכן שאף ירחיב את הפעילות צפונה להשמדת תשתיות טרור נוספות, גורמים מדיניים הבהירו אמש כי ישראל לא תסיג את כוחותיה מלבנון עד להגעה להסכם מדיני שעומד בצרכי הביטחון של ישראל.
לדבריהם,ראש הממשלה נתניהו הביע בשיחות סגורות ספקנות רבה לגבי ערכם של הסכמים על הנייר.
האם אפשר לסמוך על לבנון שהיא תיישם את החלטה 1701 בלבנון?
בקרב שרים בקבינט גובר הספק שלבנון אכן תעמוד בהתחייבותה ליישם את החלטת האו"ם 1701 בדרום לבנון לאור העובדה שכבר היינו פעם אחת בסרט הזה אחרי מלחמת לבנון השנייה וצבא לבנון וכוח יוניפ"יל בדרום לבנון לא עשו דבר כדי ליישם את ההחלטה ואיפשרו לחזבאללה לפרוס את כוחותיו על הגבול עם ישראל ולבנות תשתית טרור בסמוך לגבול שממנה יוכלו כוחות "רדוואן" להגיח ולכבוש את הגליל.
גם גורמי ביטחון בכירים יודעים היטב את תמונת המצב הזו, הספק לגבי הכוונות והיכולת של ממשלת לבנון לאכוף את החלטה 1701 באופן יעיל בשטח הוא גם נחלתם של מדינות במערב, ארה"ב וגם מדינות באירופה.
מאז שמועצת הביטחון של האו"ם אישרה את החלטה 1701 בשנת 2006 ועד היום היו ללבנון שני נשיאים, מישל סלימאן ומישל עון, היו ללבנון 9 ממשלות ו-5 ראשי ממשלה, 2 מהם פואד סניורה וסעד אלחרירי היו ממתנגדי חזבאללה, בצבא לבנון עצמו התחלפו 3 מפקדים של הצבא:מישאל סלימאן, ג'אן קהווג'י וג'וזף עון, למרות זאת אף אחד מהם לא יישם את החלטה 1701 במשך 18 שנה.
ממשלות לבנון בכלל לא התעניינו בנושא יישום החלטה 1701 וחזבאללה עשה בדרום לבנון כרצונו, הייתה התעניינות מעטה במצב הביטחוני בדרום רק כשהיה צריך להאריך את המנדט של יוניפ"יל לפעול בדרום לבנון.
לכן, נשאלת כעת השאלה החשובה והיא כיצד מדינת לבנון יכולה היום, במצבה הנוכחי אחרי שנה של מלחמה,להתחייב כי תאכוף בצורה טובה את החלטה 1701 בדרום לבנון?
לבנון במצבה הפוליטי, הביטחוני והכלכלי איננה יכולה להבטיח זאת, היא חווה היום קריסה מוחלטת בכל התחומים האלה.
לכן אי אפשר להסתמך על מדינת לבנון. איראן ממשיכה לשלוט בלבנון באמצעות ארגון חזבאללה, המעורבות שלה בלבנון גברה מאז חיסולו של חסן נצראללה על ידי ישראל, באופן מעשי יישום החלטה 1701 תלוי ברצונה של איראן מכיוון שהיא זו ששולטת בפועל בלבנון.
ישראל כבר עשתה את מרבית העבודה, צה"ל פעל בכפרים בדרום לבנון שסמוכים לגבול עם ישראל וניקה אותם מתשתיות הטרור שבנה ארגון חזבאללה.
יש גם מחלוקות בין מדינות אירופה לגבי יישום ההחלטה 1701 ועתידו של כוח יוניפי"ל בדרום לבנון, המצב הצבאי החדש שישראל תיצור בדרום לבנון יכול לאפשר לה ולארה"ב להציב תנאים ללבנון לגבי אופן יישום החלטה 1701.
חזבאללה פירסם אתמול בעיתון הלבנוני אלאח'באר את העקרונות שלו למשא ומתן על יישום החלטה 1701.
א.מי שמייצג אותו במשא ומתן הוא יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי.
הוא מתואם עמו באופן מלא ויש לו ערוצי תקשורת גם לראש ממשלת לבנון נביה ברי.
ב.לחזבאללה יש קשר עם כמה גורמים חיצוניים שנוגעים למשא ומתן, כמו מצרים, אלג'יריה, קטאר וצרפת.
ג.חזבאללה סבור שהפעולות של ישראל איננן מקנות לה עדיפות לכפות או לשנות את המצב שנוצר אחרי מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, לכן חזבאללה לא יקבל שום שינוי בהחלטה 1701 של האו"ם ולא שינוי של מנגנוני האכיפה של ההחלטה.
הוא לא מתנגד להגדלת כמות הכוח הבינלאומי או צבא לבנון כפי שבכל מקרה כתוב בהחלטה 1701.
חזבאללה מתנגד לצירוף מדינה חדשה לכוח הבינלאומי והוא דורש שגרמניה תורחק סופית מהנושא הזה מכיוון שהיא הפכה במהלך המלחמה לשותפה של ישראל.
ד.חזבאללה אינו סומך על שינויים דרמטים בעמדה האמריקנית, הוא סבור שישראל רוצה להמשיך במלחמה לעוד זמן רב.
ה.חזבאללה עומד על עמדתו כי הפעולות שלו הן סיוע להתנגדות ברצועת עזה וגם "הגנה על לבנון".
הוא לא התחייב בפני שום גורם בלבנון או מחוצה לה לנתק את הקשר בין החזית בלבנון לבין החזית ברצועת עזה.
ו.ההתעקשות של ישראל לנהל משא ומתן תחת אש מעידה על כך שישראל בונה על שבירת ההתנגדות או החלשת חזבאללה וייתכן שיהיו חיסולים חדשים.
במצב כזה נראה שהפערים הם אדירים בין הציפיות הישראלית לבין מה שמוכן חזבאללה להסכים אליו.
מינויו של השיח' נעים קאסם למזכ"ל החדש של חזבאללה איננו משפר את המצב, איראן וחזבאללה אינן מוכנות לשנות את החלטה 1701 וחזבאללה דורש הפסקת אש תחילה לפני כל הסדר מדיני.
במצב כזה, הסכם הפסקת אש אינו נראה באופק הקרוב, גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי לישראל לא תהייה ברירה אלא להפעיל יותר כוח צבאי על חזבאללה כדי לאלץ אותו להתפשר.