המבוקשים חוזרים לרחוב הפלסטיני

גל הטרור החדש בשטחי הגדה החזיר את המבוקשים לרחוב הפלסטיני והם שוב הופכים לסמל לאומי והזדהות במאבק נגד ישראל. הרקע לתמיכה בהם הינו השנאה לישראל, האכזבה מהסכמי אוסלו, השחיתות במנגנוני הרש"פ והיעדר אופק מדיני.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה,דמות המבוקש הפלסטיני באינתיפאדה הראשונה ב-1988 ובאינתיפאדה השניה בשנת 2000 שוב חוזרת לתודעה הפלסטינית והמבוקשים שמבצעים פיגועים נגד מטרות ישראליות הופכים לסמלי המאבק הפלסטיני ולמודל של חיקוי והערצה.


מייד לאחר המבצע הצבאי של ישראל ברצועת עזה במאי 2021 ("שומר החומות") הפך מוחמד דף, הרמטכ"ל של הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה, לסמל של הפלסטינים בשטחים לאחר ששיגר מטח טילים גדול לעבר ירושלים בעקבות האירועים בהר הבית ובשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים, אולם, בחודשים האחרונים, בעקבות גל הטרור ששוטף את שטחי הגדה, צמחו סמלים לאומיים חדשים שהפכו מושא לחיקוי ולהערצה ברחוב הפלסטיני.


המבוקשים, בני הדור הצעיר בשנות ה-20 לחייהם, הם הגיבורים הפלסטינים החדשים, הרחוב תומך בהם, אלפים משתתפים בהפגנות לתמיכה בהם וגם באים להלוויות של אלה שנהרגו על ידי צה"ל.


המבוקשים חברי קבוצת הטרור "גוב האריות" בשכם זוכים לכבוד מיוחד ברחוב הפלסטיני, כשאחד מהם, מוצעב אשתייה, נעצר ב-19 בספטמבר על ידי גורמי הביטחון של הרש"פ בשכם, פרצו עימותים אלימים בין אלפי תושבים לבין כוחות הביטחון של הרש"פ בדרישה לשחררו, בחילופי האש בין המפגינים לאנשי הביטחון של הרש"פ נהרג תושב שכם ועוד 3 נפצעו.


כמה מבוקשים שחוסלו על ידי צה"ל בשנה האחרונה בצפון הגדה, הפכו לסמלים של הדור הצעיר הפלסטיני בהם אברהים אלנאבולסי, אדהם מברוכה המכונה "אל-שישאני", בראא' לחלוח וג'מיל אלעמורי.


גל הטרור החדש בשטחי הגדה חיזק את מעמדם של המבוקשים ברחוב הפלסטיני בגלל נכונותם להקריב את חייהם ותעוזתם במלחמה נגד חיילי צה"ל, הכל למען המטרה הלאומית הפלסטינית של השתחררות מהכיבוש הישראלי.


המבוקשים זוכים לתמיכה חברתית רחבה בגלל השנאה הגדולה לישראל, האכזבה מהסכמי אוסלו, השחיתות ברש"פ והיעדר אופק מדיני.


הניסיונות של בכירים ברש"פ לעשות דמוניזציה למבוקשים נתקלים בהתנגדות עממית רחבה, בימים אלה מתחזקת הקריאה ברחוב הפלסטיני לפטר מתפקידו את מושל שכם אברהים רמדאן.


המושל התראיין בתחנת רדיו מקומית בעיר שכם וכינה את אימהות "השהידים" במילים : "סוטות ששולחות את בניהן למוות כדי להפוך ללוחמות".

סמלי "ההתנגדות" החדשים

בהפגנות בשטחי הגדה וברשתות החברתיות אפשר לראות כמה דמויות פלסטיניות חדשות שהפכו לאייקונים החדשים של המאבק הפלסטיני נגד ישראל ולמותחי ביקורת נוקבת על הרש"פ בגלל רפיסותה מול ישראל וסירובה לנתק עמה את התיאום הביטחוני.


הדמות הבולטת ביותר כיום הינה דמותו של פתחי חאזם ממחנה הפליטים ג'נין .


תמונתו של פתחי חאזם ואמרותיו נגד ישראל מופצים בכל אמצעי התקשורת הפלשתינים וברשתות החברתיות והוא קיבל את הכינוי "שיח' המבוקשים".


פתחי חאזם היה בכיר במנגנוני הביטחון של הרש"פ בדרגה המקבילה לתת-אלוף. הוא אביו של המחבל רעד חאזם שעשה את פיגוע הדמים ברחוב דיזנגוף בתל אביב בחודש אפריל השנה, בפיגוע נרצחו שלושה ישראלים ונפצעו שישה נוספים. המחבל אותר למחרת הפיגוע כשהוא מסתתר במסגד ביפו וחוסל על-ידי השב"כ.


עבד אלרחמן, בנו השני של פתחי חאזם, הפך בעקבות הפיגוע שביצע אחיו בתל אביב למחבל מבוקש והחל לבצע פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל באזור ג'נין. לפני שבועיים נכנס כוח של צה"ל למחנה הפליטים ג'נין כדי לעצור אותו.

הוא פוצץ מטען חבלה גדול לעבר החיילים שבאו לעוצרו ונהרג בחילופי האש ביחד עם שלושה מחבלים נוספים.


האב, פתחי חאזם, הפך גם הוא למבוקש על-ידי צה"ל בעקבות הפיגוע שעשה בנו רעד בתל אביב. האב החל להסתובב עם מחבלים חמושים ודחה את הבקשות של בכירים ברש"פ כי יסגיר את עצמו לידיהם כדי שלא יחוסל על-ידי ישראל. מדי פעם הוא מגיח ממקום מחבואו ונושא בפני תושבי ג'נין נאומי הסתה חריפים נגד ישראל וקורא לתושבי הגדה לאמץ את דרך "ההתנגדות" נגד חיילי צה"ל והמתנחלים.


בנאום האחרון שנשא לאחר שבנו עבד אלרחמן נהרג על-ידי כוח צה"ל, הוא קרא לאנשי הביטחון של הרש"פ להצטרף עם נשקם אל כוחות "ההתנגדות". "אני קורא לכם ליישר קו עם הדרך של יאסר ערפאת ועם הדרך של השיח' של המוג'הידין אחמד יאסין, עליכם להתייצב לצד ההתנגדות, האמת והמולדת, הלוחמים שלנו אינם עבריינים", הוא הצהיר.


כל ארגוני הטרור הפלשתינים אימצו לחיקם את פתחי חאזם כסמל החדש של "ההתנגדות". תמונות ענק שלו עם ציטוטים מדבריו נתלו במרכז העיר עזה. פתחי חאזם מסרב להסגיר את עצמו לידי ישראל ומכריז כי איננו חושש ממעצר או ממוות. גורמי הביטחון בישראל מאשרים כי הוא מבוקש בגין סיוע למבוקשים והסתה נגד ישראל. גורם ביטחוני בכיר אומר כי זה "רק עניין של זמן עד שהוא ייעצר או יחוסל".


דמות נוספת שזוכה לכבוד רב בשטחים הינה דמותו של עומר אלברגותי המכונה "אבו עאצף", הוא היה בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בגדה ומת לפני שנתיים. שני בניו עאצף ועאצם עשו פיגועים באזור רמאללה שבהם נהרגו 3 חיילי צה"ל.


גם נשים שבניהן עסקו בטרור נגד ישראל זוכות לכבוד ויקר ברחוב הפלסטיני וברשתות החברתיות, אחת מהן היא "אום נאצר" אבו חמיד, תושבת מחנה הפליטים אלאמערי באזור רמאללה שחמישה מבניה הם אסירים ביטחוניים ובעלה ובן נוסף נהרגו על ידי צה"ל.


בימים אלה היא מובילה מאבק ברחוב למען שחרורו של בנה נאצר אבו חמיד שחלה בסרטן ועצור בכלא הישראלי.
האישה השניה הינה "אום אברהים" אלנאבולסי, אמו של המחבל אברהים אלנאבולסי שחוסל בשכם על ידי צה"ל,מפקד בכיר בקבוצת "גוב האריות" בשכם שעשה עשרות פיגועי ירי נגד כוחות צה"ל.

ברחוב הפלסטיני בגדה יש תחושה של מצב חירום ומלחמה נגד ישראל בעקבות גל הטרור החדש שנמשך כבר כמה שבועות, זאת למרות שלפי שעה מדובר בגל טרור ולא באינתיפאדה חדשה, אבל הלחץ הנפשי והלחץ החברתי גורם לרחוב הפלסטיני להזדהות עם סמלים חדשים הנחשבים לסמלים לאומיים חזקים כדי לשאוב עידוד מדמותם ולשחרר קיטור.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי